door Jasper Mulder, redactie | 6 december 2013, 1:01 in Merk
Unilever

Unilever schrapt 30 procent merken en 600 marketeers

Unilever bezuinigt een half miljard euro, schrapt ruim 600 marketeers en snijdt flink in het aantal merken.

Unilever wil de 500 miljoen euro bij elkaar brengen door het komende jaar 30 procent van het aantal merken te schrappen en ook flink te snijden in het personeel. Er zullen 2000 banen verdwijnen, waaronder die van 12 procent van de marketingfuncties. Hoewel er verschillende aantallen rondgaan - tot ruim 8000 marketeers - zal dat waarschijnlijk gaan om zo'n 600 marketingbanen.

Late reactie

De maatregelen werden gepresenteerd tijdens een investeerdersconferentie in Londen. Unilever-topman Paul Polman gaf in zijn presentatie aan dat zijn bedrijf niet snel genoeg heeft gereageerd op de economische malaise. ‘We lost our competitiveness’ zei hij. 

Unilever is nu een programma gestart dat is gericht op het vergroten van de flexibiliteit en sneller te kunnen reageren op veranderingen, aldus een woordvoerder: 'In dit programma zit onder meer een vereenvoudiging van processen in ons bedrijf, denk aan, 30% reductie van SKU’s (producten), scherper maken van marketingprocessen, organisatie en uitvoering, stroomlijnen van productformuleringen, etc. Dit zal een extra besparing opleveren van zo’n 500 miljoen die we weer kunnen investeren.'

Vooral food

Unilever gaat zich nu vooral richten op zijn grote merken,  zoals Axe, Ben&Jerry's, Dove en Knorr. De onderpresterende merken worden van de hand gedaan. Jean-Marc Huët, de financiële man van Unilever, zei in zijn presentatie dat de meeste merken die worden verkocht uit het food-deel zijn. De personal care, met merken als Dove, Lux shampoo en Vaseline, lijkt opnieuw buiten schot te blijven. Huët gaf nog wel aan dat Unilever aquisities wil blijven doen, als die in de strategie van het concern bijdragen. 

Unilever wil verder geen details geven over de merken waarom het gaat en waar de ontslagen in marketing zullen vallen.

Reacties op dit artikel (2)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Lucia Broms-Thie

(4 maanden geleden)

SKU staat voor Stock Keeping Unit, dus dat zijn GEEN producten maar het aantal uitvoeringen en formaten van 1 product. De Dove Silk shower gel is 1 product die in bijv. jasmijn/kokosnoot, natural, limoen (in die richting) bestaat (uitvoeringen) en verkrijgbaar is in 150 ml, 450 ml en reisformaatje bijv. (formaten). Kortom: het gaat om de schapruimten in het logistieke centrum/voorraadcentrum, schapruimte in de winkel, transport, breedte van bestellingen (meer versies betekent meer op voorraad hebben en houden en produceren) etc. Des te meer versies je hebt, des te ingewikkelder bestellingen, produceren en leveren.

Gerelateerde items Unilever

Over de auteur

Jasper Mulder

redactie

Redacteur Communicatie, Tijdschrift voor Marketing, CommunicatieOnline.nl, MarketingOnline.nl, Adformatie.nl

Lees meer over Jasper Mulder
Whitepapers
Herzien en herschreven
Online Marketing 3.0