Unilever verder in duurzame palmolie en samen met WNF

Unilever meldt dat de palmolie 100 procent wordt gedekt door duurzame GreenPalm-certificaten. In 2020 moeten ook de plantages traceerbaar zijn waar Unilever de palmolie inkoopt. Verder gaat het bedrijf samenwerken met het Wereld Natuur Fonds.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Unilever heeft een update gepubliceerd over de voortgang die is geboekt ten aanzien van de doelstellingen in haar Unilever Sustainable Living Plan. Dat plan werd gepubliceerd in november 2010 en gaat over de verantwoordelijkheid van Unilever voor het milieu binnen de hele waardeketen: vanaf de grondstoffeninkoop tot en met het gebruik van de producten door consumenten bij het koken, schoonmaken en wassen.

Tijdens een toelichting op de update kondigde Unilever aan dat de palmolie 100 procent wordt gedekt door duurzame GreenPalm-certificaten. Dat is drie jaar eerder dan gepland. Unilever noemt het een sterke vooruitgang, al erkent het bedrijf dat het GreenPalm slechts een tussenstap is naar duurzame palmolie. Unilever heeft zich een nieuw doel gesteld: tegen 2020 zal zij al haar palmolie betrekken uit gecertificeerde traceerbare bronnen. Dit betekent dat Unilever in staat zal zijn de plantages te traceren waar de gecertificeerde palmolie die zij inkoopt vandaan komt.

Om dit doel te bereiken voert Unilever besprekingen met de Indonesische regering over een investering van meer dan €100 miljoen in een grote raffinaderij voor palmoliederivaten op Sumatra. Hierdoor worden niet alleen transport en kosten gereduceerd, maar wordt het tevens gemakkelijker de oorsprong van de gebruikte palmolie te achterhalen.

Andere cijfers die Unilever bekend maakte tijdens de update:
- 24% van de totale landbouwgrondstoffen wordt nu duurzaam ingekocht, tegenover 14% in 2010.
- Meer dan 90% van Unilever belangrijkste margarines bevat nu minder dan een derde verzadigd vet.
- In totaal is 20% van de energie die Unilever verbruikt nu afkomstig uit hernieuwbare bronnen.
- 100% van de in Europa ingekochte elektriciteit komt nu uit hernieuwbare bronnen.
- Sinds 2005 hebben 35 miljoen mensen dankzij Pureit toegang gekregen tot veilig drinkwater.

Tot slot maakte Unilever bekend dat het concern gaat samenwerken met het Wereld Natuur Fonds (WNF) om consumenten te stimuleren tot milieuvriendelijker gedrag bij wassen en douchen. Het doel daarvan is het energieverbruik en daarmee de uitstoot van broeikasgassen, als gevolg van het opwarmen van water, sterk te verlagen. Unilever en WNF gaan een partnership aan voor een periode van 3 jaar. De inhoud van de voorgenomen campagne wordt nog concreet uitgewerkt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie