UPDATE Alfred maakt nieuwe Jumbo-commercial

Floor Bakhuys Roozeboom, redactie | 7 oktober 2013, 10:25

Jumbo heeft in samenwerking Alfred een nieuwe reclamecampagne gelanceerd, waarin Jumbo zich als 'supermarkt voor gezinnen' profileert. Dit is de eerste Jumbo-campagne door Alfred nadat de supermarktketen in september afscheid nam van FHV BBDO.

Alfred heeft de nieuwe Jumbo-campagne verzorgd, waarmee de Jumbo zich als 'supermarkt voor gezinnen' profileert. In september werd bekend dat Jumbo afscheid nam van FHV BBDO, het bureau dat de supermarkt met de Hallo Jumbo-campagne nog succesvol op de kaart zette. Met deze campagnelancering wordt duidelijk dat het Jumbo-account inmiddels bij Alfred is belegd. Jumbo-woordvoerder Claire Trügg wilde aan Adformatie bevestigen dat Alfred inderdaad het nieuwe bureau van Jumbo is, maar wilde verder geen medelingen doen over de nieuwe samenwerking.

Vandaag werd eveneens bekend dat creative directors Jorn Kruijsen en Jeroen van de Sande van TBWA\Neboko naar de directie van Alfred. Waar de twee topcreatieven voorheen het Albert Heijn-account onder hun hoede hadden, gaan ze nu aan de slag voor het bureau van Jumbo en C1000. Toeval? Aad Kuiper zegt van wel. 'De gesprekken met Jorn en Jeroen liepen al voordat de campagne voor Jumbo in beeld was. Maar dat zij hun ervaring en expertise op dit vlak bij Alfred zullen gaan inzetten, staat natuurlijk vast.'

De nieuwe Jumbo-campagne uit de koker van Alfred steunt op een beproefd reclameconcept. Roep een fictieve reclamefamilie in het leven met een kordate moeder, een onhandige vader en wat bijdehante kinderen eromheen en hopla: een glimlach van herkenning gegarandeerd.

In de nieuwe commercials wordt vol ingezet op het zogenaamde 'Jan, Jans en de kinderen'-effect, zoals we dat al kennen van . Acteurs Frank Lammers (oa. De Marathon) en Maike Meijer (oa. Toren C) spelen de vader en moeder in de commercial.

Volgens Jumbo luidt het nieuwe concept geen breuk, maar een nieuwe fase in van de Hallo Jumbo-campagne.

Frits van Eerd, CEO van Jumbo Supermarkten: 'De afgelopen jaren was Jumbo’s focus vooral gericht op het veroveren van Nederland. Dat heeft geleid tot een spectaculaire groei van ons merk. Daarom is nu het moment gekomen ons meer te gaan richten op het benadrukken van onze unieke formule van de beste service, het grootste assortiment en de allerlaagste prijs.'

En dat kan volgens Jumbo en Alfred dus het beste door de nadruk te leggen op het gezinsleven. Matthijs Moeken, directeur Marketing van Jumbo Supermarkten: 'Deze familie is zoals menig andere familie. Ze doen hun boodschappen bij Jumbo omdat het de fijnste supermarkt is voor gezinnen.'

De inzet op gezinnen door Jumbo kan gezien worden als een strategische zet, na de supermarketenoorlog die Albert Heijn onlangs ontketende. Albert Heijn, die Jumbo als geduchte tegenstander mag zien, om de de doelgroep van gezinnen aan zich te binden.

CREDITS
Concept: Aad Kuijper & Patrick de Zeeuw
Strategie: Marcel van Wing
Account: Mireille Elberse, Jochem Kleine
Regisseur: Hans Jonkers (Jonkers Hofstee Films)
Producer: Barbra Pronk
Eindverantwoordelijke klant: Matthijs Moeken, Monique Pennings

Over de auteur

Floor Bakhuys Roozeboom

Reacties op dit artikel (20)

Comment author avatar
Avatar

wil

(7 oktober 2013, 17:36)
De makers zijn fans van Modern Family zo te zien.
Avatar

eric

(8 oktober 2013, 10:36)
Ik snap geen jota van deze commercials. De enige boodschap 'Jumbo is een supermarkt'. That's it.
Maar goed, geef het een kans, dit is de eerste.
Avatar

Rob Linssen

(8 oktober 2013, 10:44)
Casting! ik zeg het je: casting. Dat sukkelige Calvé voetballertje was ook al zo goed. Verder een grappige dialoog waarbij ik hoop en denk dat ze het talent van die geweldige acteurs ook hebben gebruikt. Leuk!
Avatar

Henny Nieuwenhuis

(8 oktober 2013, 11:07)
Weer een idee met "typetjes", De intro van Mr & Mrs Smith doen ze aardig over. De eigenheid van Jumbo is geheel verdwenen. Hallo ....
Avatar

Jan van Galen

(8 oktober 2013, 18:11)
Wat een enorme verspilling van budget. Die eerste commercial van de twee uit het blok is 30" lang, zonder enige branding. Gevolgd door nog eens minimaal 35".
Het reclamebureau zal de klant wel wijs gemaakt hebben dat die 30" zonder enige branding noodzakelijk is om het concept neer te zetten.

Grote flauwekul en een enorm zwaktebod om op die manier een grote berg mediabudget in de sloot te gooien. Een goed creatief team dat commercials maakt moet veel efficiënter met de dure seconden om kunnen gaan. Ga anders lekker speelfilms maken als je speelfilmmaker wilt uithangen. Maar ook onbegrijpelijk dat de klant dit soort verspilling goed gekeurd heeft....
Avatar

P. Vermeulen

(11 oktober 2013, 18:18)
Geweldig ! Naar zo'n reclame kijk je en ga je geen koffie zetten.
Avatar

Jay

(11 oktober 2013, 18:48)
Dit is de doelgroep (tv kijkend Nederland) behandelen alsof ze achterlijk zijn... beschamend oud reclame denkend werk.
Avatar

rené

(14 oktober 2013, 17:18)
Wat een irritante reclame ! Zo man onvriendelijk, nee schatje ik weet het beter, nee schatje, weer fout, ik weet het beter. Alsof we achterlijk zijn. Snel stoppen met deze campagne, niet leuk, ik ga weer lekker naar AH !
Avatar

Hans Voskamp

(14 oktober 2013, 17:57)
Zie de mening van Frank Pels in de Opportunisten van hiernaast. Het lijkt trouwens wel een soort van trend(je), kenau versus jan doedel. Luister maar eens naar wat Volkswagen doet op radio. Een meneer die begint te kirren van vreugde omdat hij van mevrouw een nieuwe auto mag kopen.
Avatar

harriet

(15 oktober 2013, 6:49)
leuke commercial, vooral dat kleine zwaaitje aan het eind van die tegemoetkomende voetganger vind ik sterk. en nu maar hopen dat iedereen gaat zwaaien naar gele tassen!
Avatar

Peter

(15 oktober 2013, 7:28)
@ Harriet: hahaha!
Avatar

Bertus van der Meulen

(4 november 2013, 9:55)
Irritante man onvriendelijke reclame. Vrouw komt als slim over man als een sukkel en kleinkind dat niks kan en niks weet.
Avatar

Gnaues

(4 november 2013, 15:46)
Van gele tassen moet ik plassen...
Avatar

Theo Nieveen

(5 november 2013, 9:56)
Benieuwd wat mensen die er echt verstand van hebben van (gaan) vinden: de consument. We wachten de berichtgeving over de marktaandelen met spanning af.
Avatar

Suze-Frans

(7 november 2013, 20:34)
Weet iemand hoe de zoon heet??
Avatar

Hans

(9 november 2013, 17:11)
Sowieso zielig, alle supermarktreclames met die schijtlollig bedoelde filmpjes. Uiteindelijk betaalt de consument de reclamekosten.
Veel voordeliger en effectiever: (bijvoorbeeld) vijfmaal in een reclameblok enkele seconden de naam "Jumbo" op het scherm, met daaronder (bijvoorbeeld) "Laagste prijsgarantie". Niemand is geïnteresseerd in de wederwaardigheden van een gezin met slimme moeder en sukkelige vader.
Trouwens Harry Piekema zit inmiddels ver over zijn houdbaarheidsdatum. Maar de reclames van Plus, met die drie wichten en politiek correcte getinte jongeman zijn het allerergste. Of wat te denken van die irritante "voice-over" met, "C-1000, slim bezig"?
Maar ach, de meeste tv-reclames zijn zéér irritant, dus valt al die supermarktellende weinig meer op...
Avatar

Gnaues

(10 november 2013, 0:46)
Goh Hans, je hebt het er maar druk mee. Lees eens een boek...
Avatar

Hans

(10 november 2013, 11:34)
Kun je iets aanbevelen Gnaues?
Misschien toch een typisch gevalletje van de pot en de ketel?
Avatar

Gnaues

(10 november 2013, 15:46)
Misschien een boek over spreekwoorden en gezegden...

Gerelateerde items Jumbo