Premium

User generated foto's van merken worden het meest gewaardeerd

Tweemaal zoveel als een user generated video, of beeld dat afkomstig is van het merk zelf.

User-generated foto’s van merken kunnen veel meer rekenen op vertrouwen van consumenten en merk engagement, dan foto’s die worden geproduceerd door merken zelf.

Zo valt te lezen in het onderzoek van het bedrijf Olapic, niet geheel toevallig een earned contantplatform. Voor het onderzoek werden 4500 actieve social mediagebruikers tussen de 16 en 19 ondervraagd, uit de VS, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Zweden en Groot-Brittannië.

Foto’s vormen de meest gewaardeerde vorm van user generated content (52 procent), ver voor video (27 procent) en geschreven content (12 procent).

Opsteker voor merken: 40 procent van de respondenten had weleens een beeld geupload om een aankoop te kunnen delen met hun vrienden. En daarvan had 34 procent dit gedaan omdat ze blij waren met het nieuwe product of de nieuwe dienst.

Campagnes ter promotie van het delen van hashtags leveren merken weinig op: slechts 14 procent had weleens een hashtag gedeeld.

Eerlijker
User-generated beelden worden door 46 procent vertrouwd, dat is bijna tweemaal zoveel als brand images (27 procent). Slechts 5 procent vertrouwt advertising. Als reden geeft 76 procent van de respondenten op dat user generated beelden eerlijker zijn dan commerciële content.

9 procent van de respondenten had weleens een product teruggebracht omdat deze in het echt teveel verschilde van het product op de foto. Merken verliezen op deze manier consumentenvertrouwen, aldus Olapic, daarnaast zal iemand in de toekomst minder snel nogmaals voor dit merk kiezen.

70 procent van de Amerikaanse respondenten en 53 procent van de Europese gaf aan dat ze eerder een product zouden kopen na het zien van een positieve of relevante consumer generated foto.

Het onderzoek gaf daarnaast ook aan dat vertrouwen een duidelijke impact heeft op clickthrough-rates en verkopen.

Beeld afkomstig uit de user generated campagne van Belkin, dat een Lego-iPhonehoesje maakte en gebruikers opriep hier creatief mee om te gaan.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie