Premium

Van der Snoek (TMG) wil af van ‘bizarre verhouding’ uitgever-adverteerder-mediabureau

TMG wil in september concernbreed plannen presenteren, waaronder een nieuwe tariefkaart en honoreringsstructuur. Het huidige ‘systeem’ moet op de schop.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat zegt ceo Geert-Jan van der Snoek in een interview met Adformatie, dat komende vrijdag wordt gepubliceerd. Op de vraag waarom De Telegraaf de advertentietarieven niet aanpakt – - en net als De Persgroep gaat kijken naar CPM (kosten per duizend) zegt hij: ‘Als je naar het huidige systeem kijkt, dan wordt gezegd: iets is 100 met een ontzettend stoer verhaal eromheen. Dan komt er een korting overheen, plus een bureaukorting. Dan doen we er nog een barter achteraan, en dan kom je uit bij wat je netto-netto verdient. En dat is niet veel, kan ik je vertellen. En het gekke is dat de hele industrie zo denkt. Het is de driehoek uitgever-adverteerder-mediabureau, maar de uitgever is eigenlijk niets in dit verhaal. Dat is een heel bizarre verhouding.’

Volgens Van der Snoek hebben de tariefkaart en korting geen relatie. ‘Dat is een kwestie van elkaar recht in de ogen kijken en armpje drukken, maar morgen is het weer anders. Idealiter ga je naar een model dat iets 50 kost, dat er 20/30 procent vergoeding tegenover staat. En aan het einde zeg je: dit beloof ik. Bij de digitale kant kun je heel mooi zien hoeveel kliks ertegenover staan. Dat type propositie past bij nieuwe concepten.’

Filosofie
Van der Snoek wilde niet halverwege ‘kort door de bocht’ de tariefkaart aanpassen. ‘Dat is nu precies niet mijn filosofie. Ondanks de enorme druk uit de organisatie om dat wel te doen, zien wij daarvan af. Ik maak nu een ronde langs bureaus en heb gezegd: we gaan dit jaar erdoorheen roeien met elkaar. Ik vraag aan jullie kant ook wat begrip.’

TMG Update
In de derde week van september wil het concern met de TMG Update komen. ‘We gaan dan TMG-breed laten zien wat we het komende jaar gaan doen met álle merken. We moeten dan cases laten zien hoe het anders moet, de full monty show. Dat kunnen adverteerders dan meenemen in hun programma’s. Daar willen we dan ook een nieuwe tariefkaart en honoreringsstructuur presenteren. Dat is wat anders dan een tariefkaart en een kortingsstaffel. Dat is fundamenteel nadenken over een andere route. En dan zal je zien dat je ineens wel weer een van de grotere mediapartijen bent. Als je samen met mediabureaus tot een oplossing komt, niet op getalsniveau maar op structuurniveau, dan kun je misschien wel het verschil gaan maken. Daar ben ik naar op zoek.’

Dit is een passage uit een het interview met Geert-Jan van der Snoek dat op 15 mei in Adformatie wordt gepubliceerd.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie