Premium

Van der Snoek (TMG): ‘Wil je in strategische spel meegaan dan moet je ook investeren in lineaire tv’

De topman van Telegraaf Media Groep ging op de aandeelhoudersvergadering in op de Talpa-deal.

Op de jaarvergadering van Telegraaf Media Groep (TMG) die donderdag werd gehouden, stelde een aantal aandeelhouders kritische vragen over de deal die het concern in januari aankondigde. meldde de kleinere aandeelhouder Cantor Holding op de vergadering vragen te willen stellen over de deal, ‘waarbij TMG 27 miljoen in cash over is gemaakt voor een potentieel belang van 5 procent in SBS en TMG een minderheidsbelang krijgt in een nieuw radiobedrijf’.

Duidelijke antwoorden gaf Geert-Jan van der Snoek donderdag niet op vragen van Tom de Waard van de Stichting Administratiekantoor van Aandelen TMG (goed voor 18 procent van de stemmen) en advocaat Jasper Hagers van Blenheim Advocaten, die Cantor vertegenwoordigt. Hoe zit het nu echt met die Talpa-deal en welk belang heeft TMG nu in SBS Broadcasting verworven? Eerder zei Sanoma ceo Susan Duinhoven dat TMG geen belang heeft genomen in SBS, maar ’in een Talpa-holding waar Talpa’s minderheidsbelang in SBS in zit’.

OTT en lineair
Van der Snoek bevestigde dat donderdag min of meer, maar het werd door zijn uitspraken wel duidelijk dat TMG wel degelijk wil investeren in lineaire tv. Van der Snoek: ‘Het belangrijkste is dat de deal met Talpa, waarin onder meer de 27 miljoen euro, één transactie is. We hebben verschillende elementen genoemd die tot die transactie horen. Als je kijkt naar de beweging van woord naar beeld, streaming video en OTT dan is belangrijk dat je daar een goede positie inneemt. Wij hebben meer dan alleen nieuws te brengen, ook veel achtergrond en andere content. Daarom willen we een combinatie van OTT én lineair. Bij radio is de transitie van FM naar online makkelijker. Daar zijn we al mee bezig, zie de fusie tussen de radiostations van Sky Radio Group en die van 538Groep. Televisie gaat uiteindelijk diezelfde transitie maken, maar het is goed om lineair aanwezig te zijn. We hebben in dat landschap RTL, SBS en de publieke omroep. Wil je in dat strategische spel meegaan dan heb je alleen aan OTT kanalen niet genoeg en heb je ook lineaire tv nodig. Als het tot een consolidatie komt dan zijn wij daar aanwezig.’

Tweede kwartaal
Aan het einde van dit kwartaal moet inhoudelijk meer duidelijk worden over de overeenkomst met Talpa. Van der Snoek: ‘Wij hebben er voor gekozen om in januari toen de radiomarkt open werd gesteld, dit meteen te communiceren. Dat er voor veel mensen nu nog onduidelijkheden zijn, begrijp ik, maar er zijn nog veel details die ingevuld moeten worden.’

Boersma
Overigens zei president-commissaris Michiel Boersma tijdens de aandeelhoudersvergadering dat hij ‘de uitspraken van een concurrent altijd een beetje met een korreltje zout neemt’, doelend op wat Susan Duinhoven meldde over SBS en TMG.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie