Van Gogh beter leren kennen met roadtrip van No Dutch No Glory

De reis stopt in meerdere landen om de kunstenaar te kunnen ‘ontdekken’.

In opdracht van Van Gogh Europe is door No Dutch No Glory de online videocampagne Follow Van Gogh uitgerold waarin de vrienden Jiro, Frank en Ruben een reis maken langs verschillende plekken in Nederland, België en Frankrijk. Deze plekken waren woon- of werkplaatsen van Vincent van Gogh of hier is zijn werk te zien.

Hotspots Van Gogh
Op de website is een compilatie van de reis geplaatst van de van oorsprong driedelige campagne. Uitgangspunt voor de rondrit was De grote Van Gogh Atlas.

Dit is een publicatie over Van Goghs tocht door Europa die door uitgeverij Rubinstein in samenwerking met het Van Gogh Museum is uitgegeven in het Nederlands, Frans, Engels, binnenkort ook Duits, Chinees, Japans en Koreaans.

De vrienden Jiro, Frank en Ruben, tevens medewerkers van No Dutch No Glory, vertrokken met als doel de kunstenaar onderweg beter te leren kennen, met eigen ogen te bekijken wat hij zelf heeft gezien en dit vast te leggen in een beeldverslag.

In twaalf reisdagen legden ze 3.000 kilometer af en bezochten ze 21 steden, vijf musea en tal van plaatsen die in verband kunnen worden gebracht met Van Gogh.

Fans aansporen
Regisseur Ruben Duipmans: ‘De reis heeft mij tot het inzicht gebracht wat een interessant leven Van Gogh had en dat er meer kleurrijke elementen te benoemen zijn dan het duistere en donkere randje waar de kunstenaar vaak mee wordt geassocieerd.’

Bestuurslid Van Gogh Europe Milou Halbesma (Van Gogh Museum): ‘De videoserie laat zien dat er, naast de locaties die tastbaar herinneren aan Van Gogh of de musea waar zijn werk is te bewonderen, nog veel van de landschappen onaangetast zijn door de tijd. Wij hopen dat fans wereldwijd door deze serie worden aangespoord om zelf ook in de voetstappen te treden van hun geliefde kunstenaar.’

De cijfers
Ruim 1,5 miljoen mensen bekeken de video’s en de campagne bereikte 3,4 miljoen mensen via social media. Dit genereerde tienduizenden likes en honderden reacties en foto’s van reizen die door de fans zelf waren gemaakt.

De grootste respons kwam uit Nederland (36%), gevolgd door de Verenigde Staten (23%), het Verenigd Koninkrijk en Mexico (5%), en Frankrijk (3%).

Credits coverfoto: Hervé Hôte (2014), ADAGP Parijs

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie