Verdwijnen C1000 geeft supermarktketens lucht

Door het laten verdwijnen van supermarktketen C1000 zal de promotiedruk voor alle andere ketens afnemen. Dat zal de marges verbeteren, stelt Matthijs Deguelle van het Economisch Bureau van ABN Amro vandaag in De Telegraaf.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Bij de vele promotieacties worden A-merken veelal onder de kostprijs verkocht. Dat kost de supers veel geld.

Matthijs Deguelle verwacht dat dit soort acties zullen verdwijnen: ‘Op korte termijn zal er eerst nog een slag plaatsvinden om de C1000 klant en verwachten wij een toename van “vaste lage prijs”-acties of bulkacties waarmee supermarkten deze actiegevoelige klanten hopen aan te trekken.’

Daarna zal er rust komen. Het moet ook wel, want lager kunnen de prijzen in Nederlandse supermarkten bijna niet.
De winstmarge van de gemiddelde supermarkt is niet veel hoger dan zo’n 2 procent. De Nederlandse levensmiddelenprijzen behoren tot de laagste van Europa.

De consolidatieslag van de afgelopen jaren is volgens de ABN Amro-econoom een logisch gevolg van de prijzenoorlog die de supermarkten de afgelopen jaren hebben gevoerd.
Zo verdwenen onder andere Edah en Super de Boer uit het winkellandschap.

Nu lijkt de prijzenoorlog tot een einde te zijn gebracht.
Maar de consolidatieslag is niet voorbij, voorspelt Deguelle, die daarbij wijst op de stille groei van de Duitse keten Lidl.
Die zou veranderen van een ‘discounter met delicatessentrekjes’ naar een fullservice supermarkt en daarmee een bedreiging kunnen gaan vormen voor Albert Heijn en Jumbo.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie