Premium

Vernissage ADCN Jaarboek: 'Werk vaker met experts uit andere vakgebieden samen'

Marcel Kampman (Happykamping) maakte voor de ADCN 12 'unieke' covers voor het Jaarboek 2014

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De ADCN wil haar leden en de Nederlandse community graag inspireren en stimuleren om vaker met experts uit andere vakgebieden samen te werken. Die boodschap klonk woensdagavond andermaal bij de vernissage van het Jaarboek 2014. Voorzitter Lode Schaeffer en managing director Dinesh Sonak verwoorden de ADCN-ambitie zo: &;Op het grensvlak van disciplines ontstaan namelijk de meest innovatieve en impactvolle ideeën. Daarom hebben wij Marcel Kampman van Happykamping, een creatief strateeg en strategisch creatief, gevraagd om samen met 12 verschillende makers in de creatieve industrie 12 unieke covers voor het Jaarboek 2014 te maken.&;


Marcel Kampman (rechts op de foto) met de twaalf cover-ontwerpers op het podium (eventfoto&;s: Mathijs Immink Fotografie)

De 12 covers ademden creatieve innovatie. Zo ontwerp Thijs Biersteker een cover (Judgmental technologies, zie achtste creatie onderaan dit artikel) die op slot zit en alleen te openen is door er met een neutraal gezicht naar te kijken. Het ontwerp van Jeroen van Geel (Product personality, derde cover onderaan dit artikel) ging uit van het idee van een boek zich alleen laat zien op het moment dat je het aandacht geeft. Middels bewegingssensoren en technische inkt, wordt zijn cover zichtbaar als je het boek oppakt en in beweging brengt. 

Van de 12 varianten waren elk 80 exemplaren gedrukt. Het betrof 2D replica&;s van de oorspronkelijke covers, die bij de vernissage waren te aanschouwen. 

Er werden woensdagavond twee namen toegevoegd aan de ADCN Hall of Fame: Christian Borstlap, Matthijs van Heijningen Jr. Beiden konden de eervolle vermelding niet persoonlijk in ontvangst nemen. Borstlap omdat hij het &;razenddruk&; heeft en Van Heijningen omdat hij in LA woont. De laatste had wel een filmpje gemaakt om er toch een beetje bij te zijn. Dat filmpjes was zo langdradig dat sommige aanwezigen een plagerijtje van Van Heijningen vermoedden.

De samenwerking die de ADCN met de Persgroep is aangegaan, kreeg woensdagavond gestalte door de uitgave van een speciale reclame-editie van PS van de Week van Het Parool. 

Hieronder de twaalf covers op een rijtje, inclusief begeleidende tekst van de makers:

Maria Walnut
‘What you nurture grows’

Acrylic on paper, wood, chance and happy mistakes.

I like simple shapes that carry higher meanings.
I wanted to create something as a reminder.
That in life and in our work we have to put our hearts into what we do.

Stang
‘Crystal clear indistinctness’

9 layers of plexiglass, laser cutting technology.

Normally I always work in a very clear and bright style, but now I wanted to create an abstract image with technique as a starting point, so you don’t immediately see what you’re actually looking at.

Credits: en

Oak & Morrow
‘All a book wants is to be touched’

Screen print with thermic paint and some magic.

I love looking at objects as if they have a personality. What would they think? What would they yearn for? In this case its a book that wants to be touched and looked through. Just putting him on a shelf to look pretty makes the book sad and fade away.

Credits: Concept & design: Jeroen van Geel, Marten de Jongh & Sophia Altekamp • Oak & Morrow, Illustraties: ZenkOne, Zeloot & Marijke Buurlage, Techniek: Taco Ekkel • Q42

Tjeerd Veenhoven
‘Sustainability from a designers perspective’

Reclaimed potato starch binder, backyard grasses and grains.

What’s in your own backyard can be much more than compost. With some persistence and perspective waste turns into value as these bio-laminates prove.

Credits: Studio Tjeerd Veenhoven

RJW Elsinga
‘Inspiration Blooming’

3D printed polyamide.

The Dutch creative landscape decoratively visualized as a blooming meadow & interconnected ecosystem. Grow & bloom, give & receive, shine & spark. The typical ADCN-bulb highlights the most inspiring flowers.

Marcel Kampman
‘A subjective representation of the sky’

CNC cut and UV printed PVC plastic.

Nothing is what it seems. This subjective representation of the sky over 84 Kingsland Road (London E2 8DP on Friday 2 January 2015, recorded in 30 minute steps during 24 hours) is a reminder of the fact that nothing what you see must be taken for granted and that you should always be fully and continuous context conscious. 

Credits: Marcel Kampman • Happykamping.com, Alfons Dolsma • Dolsma Special Projects

 

Waag Society • Open Wetlab
‘iDentity’

Environment bacteria of the Waag and some extra bacteria: Janthiobacterium lividum (purple) Xanthomonas campestris (yellow) and Arthrobacter agilis (pink).

The work shows an enlargement of the fingerprint of the German Interior Minister Schauble poured into a breeding ground for bacteria. It is a reminder of the fact that our bio(metric) fingerprints are up for grabs. Fingerprints are stolen from photos, and the bacteria that you carry with you pass along information about where you’ve been, and, possibly, with whom.

Credits: Team Waag Society • Open Wetlab: Marleen Stikker, Pieter van Boheemen, Henk Buursen, Lucas Evers, Tom Demeyer

Thijs Biersteker
‘The cover that judges you’

Face tracking technology: Adobe NXT, Robotics: Audio Arduino + Custom Copper Mechanics Paper, Foam.

I hate it when my skepticism and judgment gets in the way of amazement and wonderment. That’s why I created a book that only lets you read it when you approach it without any judgment. Great for a book that’s full of creative work that has already been judged and awarded.

Credits: Thispagecannotbefound.com, Arduino puzzle • Adrien JeanJean, Production • Marlies Olbertijn, Face Scanning Magic • Koert Gaaikema, Great Guys • Marcel Kampman, Joris van Elk, Alfons Dolsma and Dinesh Sonak

ByBorre
‘It will be more than a layer’

Cotton, polyester, conducting yarn and a solder machine.

We are surrounded by textiles every moment of our lives. Imagine that it is more that just a functional layer, the possibilities could be endless.

De Culinaire Werkplaats
‘Think orange — the essence of NL’

Carrot in 12 different ways (powder, dried, fried, raw slices, puree, jelly, paper, 2 types of foam, ice, pearls, cracker), agar agar, pro espuma, tapioca, lecite, orange paper.

We explore and address all kinds of societal issues, themes, matters by creating playful edible communication triggers. The various textures of an orange carrot showcase the variety, the talents, the DNA of the Dutch society and dutch way of thinking and creating.

Credits: de culinaire werkplaats: Marjolein Wintjes & Eric Meursing

buurmen
‘Refreshing Book Cover’

RGB LED Matrix, Arduino microcontrollers, acrylic sheet, internet.

As soon as a book is printed, it is no longer in the now on a material level but becomes part of the cloud of data surrounding it. Capturing the now constructs a social sculpture that’s always in motion.

Credits: David Veneman & Tom Laan van

Merijn Tinga
‘The indestructibles’

Caps and lids found during the Boskalis Beach Clean up this august, epoxy.

The bottles belonging to these caps have all sunk. Together it equals the weight in trash that is spoiled into our North Sea every 5 seconds. The soda bottle has become the symbol of littering. 

Credits: en

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie