Merk & Strategie

Vodafone en T-Mobile gedagvaard wegens misleidende telefoonabonnementen

Redactie | 31 augustus 2016, 17:07

Eiser Consumentenclaim wil dat de providers teveel in rekening gebrachte kosten terugbetalen.

De belangenorganisatie baseert zich op een uitspraak van de Hoge Raad uit 2014. Toen werd bepaald dat providers geen all-inprijzen meer mogen aanbieden voor abonnementen met een 'gratis' toestel. Een deel van de abonnementsprijs is eigenlijk een afbetaling voor de telefoon.

Consumenten kregen na afloop van de abonnementsperiode bij verlenging dezelfde kosten voor hun rekening, maar er werd geen nieuwe telefoon geleverd.

Het maandbedrag zou logischerwijs naar beneden moeten gaan, maar volgens de claimorganisatie was dit niet het geval. 'Het gaat om honderden euro's per persoon', aldus Stef Smit van Consumentenclaim tegen de Volkskrant.
 
Volgens een berekening van Consumentenclaim gaat het om zo'n miljoen abonnementen van T-Mobile en Vodafone waarbij na verlenging hetzelfde maandbedrag is geïnd.

Ook KPN ligt onder vuur vanwege het aanbieden van deze contracten, maar is nog in onderhandeling  met ConsumentenClaim en de Consumentenbond over een compensatieregeling. Het bedrijf wordt daarom niet gedagvaard.

In een reactie laat Vodafone aan de Volkskrant weten dat de uitspraak van de Hoge Raad een specifieke situatie met een wanbetaler betrof. T-Mobile laat weten dat de dagvaarding een klacht omvat die nog niet bij hen bekend was.

Bron: Volkskrant

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Vodafone T-Mobile Kpn

Meer in channel Merk & Strategie
Blijf op de hoogte
Adfo Events
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs