Premium

‘Vrije val dreigt als Nederlandse mediapartijen niet gaan samenwerken'

De groei in media gaat dit jaar naar de wereldwijde spelers. Nederlandse partijen moeten daarom nu gaan samenwerken.

Dat zei Remon Buter, head of trading van GroupM vanmiddag tijdens het eigen jaarlijkse - en inhoudelijk uitstekende - This Year Next Year event. GroupM maakt zich zorgen over het feit dat de groei in 2016 gaat naar de global players gaat. ‘Als we de lokale daling van bestedingen en de groei van bestedingen bij onze mondiale partners vanuit 2016 extrapoleren, dan ziet de toekomst er voor de lokale media-industrie er niet gezond uit. Dan trekken we de stekker uit de laatste lokale publisher.’

Buter vergelijkt het min of meer met de status waarin het Nederlandse voetbal zich bevindt. ‘Dat is ook in een vrije val terechtgekomen. Lokale mediabedrijven zullen versneld het roer om moeten gooien om dit te voorkomen.’

Hij verwacht dat er ook in 2017 sprake zal zijn van vele reorganisaties, overnames en consolidaties. ‘AT&T neemt Time Warner over. Ziggo en Vodafone gaan samen. Wie volgen?’

Bestedingen 2017
2017 wordt het jaar van Video Totaal, waarin men ongeacht platform (digitaal en non-digitaal) gaat meten. De uitgevers nemen vanaf volgend jaar ook de digitale bestedingen mee.


De in de zaal aanwezige adverteerders en exploitanten vulden een enquête in waaruit blijkt dat zij een lagere overall groei voorspellen (zie tabel boven). Die wordt veroorzaakt door een daling in tv-spot. De adverteerders zijn negatiever dan de exploitanten met een voorspelde daling van circa vijf procent. Deze verwachte daling wordt niet gecompenseerd door de onlinevideobestedingen. Ook opvallend is een lage inschatting bij de puur digitale spelers.

GroupM is zelf wat positiever. Buter: ‘De economie groeit en er is een causaal verband tussen economische groei en de ontwikkeling van de mediabestedingen. We zien afwijkingen op gebied van video en pure digital. Ook wij verwachten een daling van de tv-spotbestedingen, maar wel minder negatief.’
De totale videobestedingen, inclusief spot, online video en branded content zullen wel gaan groeien, voorspelt de head of trading. ‘We zijn iets minder negatief over de publishers. De ontwikkeling van hun digitale omzet en ontwikkelingen op gebied van data en technologie zien wij als positief.’
Ook over de groei van pure digital spelers is GroupM iets positiever. Hier zit de groei voor groot gedeelte in mobile en social.

Belangrijkste topics
Het belangrijkste topic dat GroupM bezighoudt, speelt zich af binnen programmatic. De inkoper wil digitale inkoop transparanter maken.
‘Wij zijn van mening dat elke geleverde impressie doorgemeten moet worden en een IAB-norm van 50 procent niet de juiste is’, zei Buter. ‘En waarom niet afrekenen op total viewing time? Waar we dan uiteraard niet betalen voor de overscores en kunnen cappen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie