‘Waar food is, is 24Kitchen’

24Kitchen bestaat vandaag precies vijf jaar en ontwikkelde zich in die jaren van pionier kookzender tot multimediaal platform voor ‘food lovers’. Channelmanager Kirsten Gelissen blikt terug en vooruit.

Hoe kijk je op de afgelopen vijf jaar terug?
‘Dat doe ik vooral met ontzettend veel plezier en trots. Het voelt bevoorrecht om iedere dag met een enthousiaste groep chefs en collega’s de zender weer een beetje beter te maken. Ook voelen we ons dankbaar, met name richting de kijkers die iedere dag hun betrokkenheid en waardering tonen. Op het gevaar af om in clichés te vervallen, maar dat mag op je verjaardag...: voor die trouwe kijkers doen we het uiteindelijk allemaal.’

Is er voor de zender veel veranderd in die vijf jaar?  
‘Ja, nou en of. We begonnen in de basis als pure kookzender met instructies van bereidingen. Met chefs die nog nooit voor de camera hadden gestaan. In de loop der jaren hebben we 24Kitchen doorontwikkeld tot een multimediaal platform voor food lovers. Het gaat niet alleen om het uitleggen welke ingrediënten in welke hoeveelheden in de pan moeten. Natuurlijk blijft dat een belangrijk onderdeel, maar we willen bovenal inspiratie bieden in de breedste zin van het woord. Dit betekent dat we ook de beleving rondom eten centraal stellen. Via tv en online, maar ook met onze kookboeken, live evenementen en een merchandiselijn.’


Het lijkt erop dat 24Kitchen de kook- en bakrage in Nederland in gang heeft gezet. Op meerdere zenders duiken nu dergelijke programma’s op. Neem Heel Holland Bakt (NPO1) of ‘Ja, ik wil…een taart (RTL4) en ‘Over smaak valt te twisten’ (SBS6). Eens?
‘Dat is een prachtig compliment in ieder geval. Of dat zo is, moeten anderen maar bepalen. Maar ik denk zeker dat 24Kitchen een bijdrage heeft geleverd aan het heersende enthousiasme rondom eten, koken en bakken. Vooral de continuïteit die we hebben geleverd is daarbij van belang. Wij omarmen het thema koken en bakken nu al vijf onafgebroken jaren. Daar waar overige zenders eerder geneigd zijn andere keuzes te maken op het moment dat de kijkcijfers niet voldoen aan de verwachtingen. Voor ons is dat essentieel anders: passie voor koken en bakken is het fundament voor 24Kitchen.’

24Kitchen is echt een merk geworden als zender. Maar ongetwijfeld is er nog wel een grotere markt te ontginnen. Wat zijn de plannen voor de komende tijd?
‘We blijven vooral doorgaan met wat we al doen, want dat gaat heel goed. Dat beperkt zich ook niet tot tv en online, maar daar horen tegenwoordig ook onze boeken en events bij. Daarnaast spelen andere media een steeds grotere rol als kanaal voor onze content. Op Facebook hebben we bijvoorbeeld al meer dan 250.000 fans, meer dan ieder andere tv-zender in Nederland. Nu produceren we nog weinig unieke content puur voor dit medium, maar daar gaat verandering in komen.’

De zender heeft vanaf 1 oktober ook een geheel nieuwe huisstijl.
‘Ja, want de ontwikkeling die 24Kitchen de afgelopen jaren heeft doorgemaakt was nog niet terug te zien in de vormgeving en huisstijl. De rebranding sluit volledig aan op de identiteit van het merk: het is frisser en actueler geworden zonder het goede en vertrouwde gevoel te verliezen. Het logo heeft een moderne en vriendelijke uitstraling gekregen en alle visuele elementen ademen volledig de beleving van genieten van lekker eten. We zijn er al enkele maanden mee bezig en waren zo snel vertrouwd met de nieuwe look & feel, dat we hopen dat dit ook zo zal zijn voor de 24Kitchen fans.’

24Kitchen lineair en online hebben een grote wisselwerking. Hoe zit die strategie in elkaar?
‘De beleving omtrent food is in de basis grenzeloos qua platform. Online behoort eten tot de meest gezochte en bezochte thema’s. En hoe vaak zie jij niet een foto van eten op Facebook of Instagram? We benaderen het dan ook niet als een wisselwerking of een uitgesproken strategie. Food is gewoon alom aanwezig in ons leven en waar food is, is 24Kitchen. Dat begint met een televisiezender, maar gaat verder met ruim 5.000 online video recepten en meer dan 250.000 Facebook fans. We zullen daarbij altijd zoeken naar de juiste content op het juiste moment op de juiste plek.’

 Hoe zij jij in het algemeen de toekomst van tv, nu lineaire kijktijden onder druk staan?
‘Een mogelijke voorsprong kan zijn dat onze content niet per definitie gebonden is aan lineair kijken. En aangezien er alleen maar meer (video) content geconsumeerd wordt, zie ik de toekomst met vertrouwen tegemoet. Lineaire televisie zal zijn plek en een publiek houden, maar het is een gegeven dat men op steeds meer en andere manieren content bekijkt. Daar ligt een uitdaging voor de hele branche.’

Vandaag en morgen viert 24Kitchen de hele dag door het vijfjarig bestaan met diverse programma&;s.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie