Waarom de Effie belangrijk is

Lid van stuurgroep legt uit waarom de relatief kleine award toch de moeite waard is

Gastblog door Mary Hoogerbrugge*

Wat zegt het over de Effie aIs er jaarlijks rond de 35 Effie-cases worden ingezonden? Dat was de existentiële vraag die wij ons als stuurgroep van de Effie Awards stelden. In het volle prijzenlandschap wordt met spraakmakende uitreikingen en de mooiste feesten gestreden om de aandacht van adverteerders en bureaus. Inzenders vinden teambuilding met collega’s en netwerken minstens zo belangrijk als de prijs zelf. Het maakt hen dan ook vaak niet eens zoveel uit om welke prijs het gaat, als je maar goed kunt netwerken op het evenement.

Waarom dan Effie?

Effie is niet de meest populaire prijs, maar wel de enige prijs waar effectiviteit centraal staat. Wil je een prijs winnen, dan moet je de impact van de communicatie in de markt zichtbaar en concreet maken. Zoals Giep Franzen, reclameman van de eeuw, al zei: ‘Effie is de katalysator voor een grondige benadering’.

Professionalisering

Een case beschrijven voor Effie draagt direct bij aan het leerproces van de betrokkenen. We zijn er allemaal van overtuigd dat we met communicatie in staat zijn om zaken in beweging te brengen. Als je een Effie-case schrijft, moet je blootleggen hoe dan. Effie-cases dragen daarmee ook bij aan de professionalisering van het vak. Juist als het gaat om de niet-traditionele campagnes is de behoefte aan het expliciteren van de werking en bijdrage aan commerciële resultaten groot.

Missie

De Effie Awards is een prijs met een missie. De wereld verandert snel, consumentenbehoeften veranderen snel, technologische mogelijkheden veranderen snel. Effie-cases geven inzicht in wat werkt en wat niet. En dat vinden zowel adverteerders als bureaus belangrijk.

Het afgelopen jaar hebben we daarom een aantal initiatieven opgezet om nog explicieter invulling te geven aan de Effie Awards als educatieve inspiratiebron:

  • De organisatie van Effie Masterclasses, waarin onderwerpen centraal staan die essentieel zijn voor het maken van een effectieve campagne: strategie, onderzoek, innovatie.
  • De introductie van de innovatieprijs: de Titanium Effie. Die is bedoeld om nieuwe communicatie-strategieën aan te moedigen en daarvan te kunnen leren. Het is geen aparte inzend-categorie, maar juryprijs.
  • De , een vraagbaak over het rapporteren van onderzoeksresultaten in de case.
  • Uitbreiding van de inzendcategorieën met de categorie Gedrag Kort. Binnen deze categorie vallen campagnes met een looptijd korter dan een jaar. Het scheiden van de kortlopende campagnes, meestal introducties of activaties, van de langlopende campagnes komt de vergelijkbaarheid en daarmee de objectiviteit van de beoordeling ten goede.

Uiteraard blijven we streven naar meer inzendingen, maar niet als bevestiging van de waarde van de Effie Awards. Die ligt in de focus op effectiviteit en het toegankelijk maken van kennis en kunde voor nieuwe generaties merken, adverteerders en bureaus. Ik hoop in eerste instantie dan ook op meer diversiteit en innovatie in de inzendingen èn dat we de leerpunten nog beter met elkaar gaan delen.

Mary Hoogerbrugge is merkspecialist en mede-oprichter van bureau . Daarnaast is ze lid van de stuurgroep Effie.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie