Premium

Waarom NDC Mediagroep weer in tv stapt

NDC Mediagroep stapt na het mislukte avontuur met 1TV toch weer in televisie. Vier vragen aan marketing manager Peter Idema.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nog geen drie jaar geleden trok , de regionale televisiezender voor Groningen en Drenthe. Het was destijds de eerste uitgeverij die een eigen tv-zender exploiteerde. Het economisch klimaat was dermate ongunstig dat er ‘onvoldoende zekerheid voor de lange termijn’ was. Binnenkort lanceert .

Met de dalende abonneeaantallen en advertentie-inkomsten in print zijn alle krantenuitgevers op zoek naar nieuwe businessmodellen. NDC Mediagroep ziet kansen in online video. De Telegraaf is in Nederland . NDC richt zich met zijn online zender niet op de consument, maar op ondernemers.Marketing manager Peter Idema licht toe.

Waarom stapt NDC Mediagroep wederom in televisie?

‘Het is een groeimarkt. We zien dat mensen, met name ook in de zakelijke markt, graag kennis vergaren via video. Het is anders dan het 1TV-avontuur, want toen richtten we ons meer op consumenten. Dat was ook een offline kanaal, terwijl N Channel alleen online te zien is.’

Gaat RTV Noord last krijgen van N Channel of eerder RTL Z?

‘Wij denken dat we een nieuwe markt aanboren. Als het gaat om aantallen kijkers rekenen we niet op honderdduizenden. We zien het niet als massamedium, maar als niche. We willen de zakelijke markt vooral boeiende content aanbieden. Het gaat om het bedrijfsleven, maar ook om overheid en semi-overheid. We hebben gekeken naar wat 7Ditches de afgelopen twee jaar maakte en dat sprak ons aan. We hebben om tafel gezeten en geloven dat de manier waarop we het gaan doen, een goede kans van slagen heeft.’

Wat is het verdienmodel, vooral branded content?

‘De programma’s op N Channel hebben een puur journalistieke insteek. Het draait om inspirerende gasten en authenticiteit. Maar we gaan natuurlijk niet alleen “platte advertenties” verkopen en er komen sponsored contentvormen. De advertentiemarkt is groter dan alleen Noord-Nederland, omdat de doelgroep ook voor bedrijven uit de rest van Nederland aantrekkelijk is.’

Wat krijgen we tijdens de eerste secondes en daarna op N Channel te zien?

‘Er zijn drie formats waar we mee beginnen, Profile, Headlines en Vorm. Het zijn geen dagelijkse uitzendingen. De programma’s zijn via de site te zien en worden via de krantensites aangejaagd. Over de eerste secondes kan ik niks zeggen, dat kan iedereen op 16 juni zien.’

De programma&;s

7Ditches maakt voor N Channel 3 programma&;s. Het programma Profile geeft een kijk op de mens achter de ondernemer. In Headlines vinden interviews plaats met lokale ondernemers en wordt het zakelijke nieuws besproken. Vorm laat in interviews creatieve personen aan het woord die zich onder andere bezighouden met architectuur, eten, design en mode.

De programma’s worden gepresenteerd door presentatoren met een relatie en affiniteit met de regio. De eerste vier presentatoren zijn inmiddels bekend en zijn: Rick van der Kleij, Evelien Bouma, Marijke Roskam en Nynke de Jong. Daarnaast wordt er nog gezocht naar extra presentatoren. Er wordt na de zomer met minimaal 5 presentatoren gestart.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie