door Redactie Adfo Groep, redactie | 3 januari 2014, 9:34 in Bureaus & Accounts Merk & Strategie
Grolsch Waarschuwing Logo

'Waarschuwingslogo op Grolsch-fles zinloos'

Waarschuwingen om verantwoord alcoholgebruik te stimuleren werken niet. Stoppen met reclame maken wel.

Dat zegt gedragsdeskundige Reint Jan Renes, werkzaam aan de Hogeschool Utrecht en Wageningen University vandaag in Spits. 'Regelgeving, financiële sancties en het duurder maken van middelen zijn veel doeltreffender, weten we uit onderzoek. En ook: stoppen met reclame maken.'

De waarschuwingen die sinds kort onder meer op Grolsch-flesjes staan hebben nauwelijks effect, zegt Renes. 'De flesjes zijn er even aantrekkelijk uit als voorheen en de drie logo's zijn slechts heel klein. Bovendien is voorlichting in het algemeen één van de minst effectieve methodes om gedrag te veranderen.'

Renes stelt dat iedereen wel weet dat het onverstandig is om met alcohol te gaan of om als zwangere vrouw door te blijven drinken. 'Als je consumenten bewust wil maken van de gevaren van alcohol, moet je juist triggeren met nieuwe informatie. Wellicht komt Grolsch door deze actie wat sympathieker over, maar hier wordt geen biertje minder om genuttigd.'

 

Reacties op dit artikel (0)

Log in of registreer om reacties te posten

Gerelateerde items Grolsch Waarschuwing Logo

Over de auteur

Redactie Adfo Groep

redactie

Blijf op de hoogte

Handboek Online Marketing
Praktische lessen om een expert te worden
Whitepapers
Populaire blogs