Premium

Werken in een verleidelijke snoepwinkel

Zeven vragen aan Anne Jaakke, de nieuwe global hr director bij Hunkemöller.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De doelgroep van Hunkemöller wordt omschreven als de ‘She Hero&; (Shero) van 28 jaar oud. In hoeverre bepaalt deze definiëring het HR-beleid? ‘Je kunt stellen dat de Hunkemöller ‘Shero’ zich grotendeels laat doorvertalen naar het profiel van onze medewerksters. Belangrijk feit is dat allen dezelfde waarden (values) hebben; Passionate, Inspiring, In Touch, Fun en Sexy. Wij recruiteren grotendeels op basis van gedrag welke deze waarden demonstreert en trainen zelf de specifieke kennis om vervolgens de ‘World Class Service’ te kunnen geven waar we bekend om staan. In de komende maanden zijn we van plan meer in te zoemen op de raakvlakken en verschillen om ook een ‘employee hero’ helder te kunnen communiceren en onze ‘employee branding’ verder te kunnen ontwikkelen. Immers een merk creëer je van binnen uit en onze medewerkers vertegenwoordigen ons merk.

Hunkemöller is zeer aanwezig op digitale kanalen. Kun je wat vertellen over de online expertise die jullie in huis hebben? Hoe zoek je talent, ontwikkel en behoud je het? ‘Enerzijds hebben wij het geluk dat wij op het gebied van e-commerce, social media en online marketing vooruitlopen in de markt en het retailsegment, waardoor er veel extern talent graag voor Hunkemöller wil werken. Gezien de dynamische en innovatieve werkomgeving ontvangen wij alleen al voor Nederland tussen de 500 (dal) en 2000 (piek) sollicitaties per maand. Anderzijds vinden wij het ook erg belangrijk om ons eigen talent te ontwikkelen. Een groot gedeelte van onze ‘stars’ zijn bij ons gestart als stagiaires en vervolgens intern opgeleid en doorgegroeid.&;

De daling van store traffic is bij Hunkemöller niet zo groot als bij diverse andere retailers. Wat zijn de criteria voor een goede winkelmedewerkster? ‘Ik geloof heilig dat als medewerksters met plezier naar hun werk gaan, ze trots zijn op het product dat ze verkopen - sterker nog echte ambassadeurs zijn en het zelf dragen-, en tevens werken in een stimulerende en dynamische omgeving, het niet anders kan dan dat de klant dit merkt! We investeren in het trainen van onze medewerksters op wat wij noemen ‘World Class Service’: uitstekende productkennis, goede communicatieve eigenschappen en inlevingsvermogen in de behoefte van de klant.

Het is een feit dat 80% van de vrouwen nog steeds de verkeerde bh maat draagt. Daarom is het ook van belang dat de klant zich regelmatig laat opmeten. De bh maat kan zelfs jaarlijks veranderen! Naast het opmeten biedt Hunkemöller ook SCAS, Sexy comes in all Shapes. Deze tool, zowel offline door winkelmedewerksters te gebruiken als online door zelf een checklist te doorlopen, biedt vrouwen een meer uitgebreid advies op basis van de borstvorm. Zodoende vergemakkelijkt deze tool het zoekproces naar de ‘perfecte bh’ en geeft het de klanten een richtlijn bij een volgend bezoek.&;

Wat is jouw specialiteit als professional en hoe ga je die inzetten in je nieuwe baan? ‘De afgelopen jaren heb ik me verder gespecialiseerd in het creëren van meer ‘brand value’ onder werknemers. Onder andere door de lat van service standaarden zo te verhogen dat dit zowel intern als extern goed merkbaar is. High employee engagement, effective learning & development, leadership, differentiating talent recruitment & succession planning zijn hier de belangrijkste sleutels tot succes. Ik ben door Hunkemöller benaderd voor deze nieuw gecreëerde baan om juist deze punten aan te scherpen.’

Je was hiervoor 4 jaar HR director Fitness First Australië. Wat mis je het meest van Down Under dat je hier echt niet kunt krijgen? ‘Ha ha, dat is niet moeilijk…elke dag zon, zee en strand! Daarnaast een sportschool die vanaf 6.00 uur open gaat en pas om 22.00 uur sluit met een aanbod aan groepslessen zelfs tussen de middag en in het weekend.’

Heb je een hobby of een sport? Vertel wat jij doet om je hoofd weer leeg te maken en nieuwe energie en inspiratie op te doen. ‘Na een behoorlijk aantal jaren te hebben gewerkt in de hospitality branch en daarna in de fitness branch…reizen en fitness! Om echt op te laden geniet ik ervan om met mijn gezin te hiken of te fietsen in de natuur. Mijn hoofd leeg maken doe ik met yoga en meditatie. Inspiratie krijg ik op allerlei momenten en manieren, maar een hele praktische.. ik kijk graag TED.’

Eerlijk zeggen: schiet jij ook wel eens de Hema in om drie degelijke katoenen bh’tjes voor twee tientjes te scoren, of kan dat nu echt niet meer? ‘Daar hoef ik niet om te liegen. Ik heb sinds mijn afstuderen in 16 verschillende landen gewerkt en gewoond dus als ik al een Hema bezocht was het voor de beroemde rookworst. Ik ben pas 2,5 maand terug in Nederland en kan een ding oprecht zeggen; ik ben echt helemaal weg van het merk Hunkemöller en onwijs trots dat ik er werkzaam ben. Een filiaal bezoeken is als een bezoek aan een hele verleidelijke snoepwinkel!’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie