Premium

Wesley ter Haar over Cannes Lions: 'Het niveau in Cyber lag nog nooit zo hoog'

Wesley ter Haar zat namens Nederland in de Cyber-jury in Cannes en zag zes keer goud voor Nederland, maar ook dat de rest buiten de prijzen bleef.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hoe was je juryweek?
&;Ik heb nu pas gezien hoe knap het is om de shortlist te bereiken en helemaal om een prijs te winnen. Als je ziet hoeveel obstakels je langs moet om te winnen, dat was een eye-opener.&;

Waar staat Dutch Digital Design?
&;Lemz heeft het gelukkig heel goed gedaan, dat is de Nederlandse voorbeeldcase. Verder is een aantal buitenlandse campagnes waar MediaMonks aan heeft meegewerkt ook bekroond. Jammer genoeg telt dat niet mee op deze lijst, maar in dat perspectief hebben we het wel goed gedaan. Als je puur naar design kijkt is het best lastig met zo&;n gevarieerde jury te beslissen wat goed is. Het ging er niet over of het er goed uitziet, maar over “krijg ik er een goed gevoel bij”. Daar is lastiger tegenaan te designen.&;

In de schaduw van Lemz lijkt niets te groeien, terwijl niemand het idee heeft dat dit een slecht jaar in digital is. Waar staat Nederland?
&;De lijst van werk op de longlist was zo ongelofelijk goed, ik kan me niet voorstellen dat het ooit lastiger is geweest op de shortlist te komen. Als je het Grand Prix-werk ziet, weet je hoe hoog het niveau was. Met Lemz daarbij opgeteld, zie je dat het bijna niet mogelijk was daar nog bij te komen. Zilver en Brons werden daardoor ook moeilijker te winnen. Ik denk dat we heel trots kunnen zijn dat we er met zes keer goud bij staan.&;

KLM Space was vorig jaar ingezonden, maar van BannerBahn had men meer verwacht, die haalde de shortlist niet.
&;Ik denk dat KLM Space dit jaar meer kans had gemaakt. Dat werk riep een bepaald gevoel op als je er mee bezig was. Ik weet niet in welke categorieën BannerBahn was ingestuurd, maar Cars was zo stevig dat het lastig werd om boven te komen drijven. Er zaten grote storytellingcases in, zoals Volvo. Ik heb zelf Porsche Blind Trade teruggebracht, omdat ik dacht die meer kans zou hebben. Die case ging meer over data. Ik heb er tegenaan geduwd, maar het werd geen prijs.&;

Wat zijn de tips voor Nederland volgend jaar?
&;Er wordt niet alleen naar ideeën gekeken, maar ook naar uitvoering. In de executie moet je op zoek naar dat ene punt waarmee je magie bereikt. Het is lastig met gewoon goed werk op de lijst te komen. Je moet de jury raken en zorgen dat ze voor je op de tafel gaan staan. En we moeten goed op casevideo&;s gaan letten. Sowieso nooit meer “more importantly” gebruiken. De film moet snel een punt maken en niet over de top zijn, anders gaat de jury graven.&;

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie