Merk & Strategie

Wessanen initieert kickstartproject om het voedselsysteem te helpen hervormen

Redactie | 15 februari 2017, 12:01

Het biofood-concern stelt dat wij nu op het punt zijn gekomen waarbij wij de manier waarop we eten produceren moeten heroverwegen.

‘Conventionele landbouw, overconsumptie van vlees en de snelgroeiende wereldbevolking, hebben een negatieve impact op ons klimaat. Wij zijn nu op het punt gekomen waarbij wij de manier waarop we eten produceren moeten heroverwegen, willen wij een groene en duurzame toekomst tegemoet gaan.’ Dat zegt Klaus Arntz (foto), EVP marketing & sustainability bij Wessanen, het FMCG-bedrijf dat zich specialiseert in biologische voedingsmiddelen*. Om daar het voortouw in te nemen, neemt Wessanen het initiatief tot de . Het doel daarvan is om ondersteuning te bieden aan kleine ondernemingen met een positieve impact op het wereldwijde voedselsysteem en klimaatverandering. Wessanen trekt daarin op met Triodos Bank en ImpactHub Amsterdam.

Schaalbaarheid en uitwisseling
‘Organic food against climate change’ moet gezien worden als een klassiek kickstartproject met tien deelnemers. Gedurende drie trainingsdagen en vier masterclasses werken ze aan het schaalbaar maken van hun onderneming en daar uit voortvloeiende groei. Wessanen: ‘Interactie en onderlinge ideeën en inspiratie uitwisselen staan voorop.’

Kleinschalig
De challenge richt zich met name op het Nederlandse bedrijfsleven. Volgens Arntz broeit Nederland volop, als het aankomt op duurzame innovatie in de foodwereld. Wessanen richt zich op het bieden van gezonde en duurzame voedingsproducten, die beter zijn voor de mens en het milieu, maar de organisatie denkt dat een brede, gezamenlijke inspanning essentieel is, om verandering teweeg te brengen. Wessanen: ‘Daarom betrekken we middels de challenge kleinschalige ondernemingen die de belangrijkste uitdagingen van het mondiale voedselsysteem en de bijbehorende impact op het klimaat adresseren.’

Tien duizend
Aan het einde van de challenge wordt één winnaar geselecteerd. Wessanen: ‘Het meest veelbelovende idee wordt beloond met 10 duizend euro aan extra begeleidingsuren én toegang tot een breed netwerk aan vakspecialisten. De ‘Organic food against climate change’ challenge wordt gelanceerd tijdens de aankomende editie van Biofach, de grootste beurs op het gebied van biologische voeding in Europa (15-18 februari).

kan vanaf 17 februari 2017.

 

*Wessanen voert in totaal voor biologische voedingsmiddelen, maar is in Nederland vooral bekend van het merk Zonnatura.

Later op Marketing Online een interview met Klaus Arntz. 'Zijn kleinschalige initiatieven dé oplossing voor wereldproblemen?'

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Adfo Books Bestsellers

Gerelateerde items Wessanen Triodos Bank Organic food against climate change

Meer in channel Merk & Strategie
Blijf op de hoogte
Adfo Events
Van onze partners
Whitepapers
Populaire blogs