Premium

Winnende PR-campagne in Cannes is ‘manipulatief en verwerpelijk'

Paul Holmes van concurrerende Sabre Awards basht keuze jury Grand Lion

De &;Organic Effect&;, een van het Zweedse bureau Forsman & Bodenfors kreeg dinsdag in Cannes een Grand Lion uitgereikt in de categorie PR, maar niet iedereen is daar blij mee, hoewel de kritiek wel uit verdachte hoek komt.

Paul Holmes, de man achter de Sabre Awards, het concurrerende grote-prijzencircus in de internationale PR-wereld, vindt de Zweedse campagne verwerpelijk en symbool voor alles ‘wat de  PR-branche een slechte naam bezorgt. Dit is het soort werk dat ons vakgebied moet afwijzen, niet vieren’, hij. 

Biologisch experiment

De Organic Effect is een campagne van de supermarktketen Coop  die bekend staat als een pionier in biologische voeding in Zweden. Samen met de Zweedse Environmental Research Institute voerde het een experiment uit. Het volgde twee weken lang een gezin van vijf personen dat volledig overstapte op biologisch eten, en nam dagelijks urinemonsters van ze.

In de video is te zien dat ‘bijna alle pesticiden’ uit hun lichaam zijn  verdwenen. De video is tientallen miljoenen keer bekeken. Volgens Holmes rammelt  het onderzoek van Coop en is het manipulatief en misleidend.

Weinig wetenschappelijke kennis

Het belangrijkste verwijt: de Zweedse onderzoekers hebben alleen getest op residuen van pesticiden die in de ‘reguliere’ landbouw worden gebruikt. Uiteraard is er daar een verlaging te zien. Maar ze zijn vergeten dat er ook in biologische landbouw pesticiden worden gebruikt. Daar zijn de proefpersonen helemaal niet op getest, aldus Holmes.

Hij baseert zijn kritiek op een ">artikel op zakensite Forbes, van Kavin Senapathy, maar haalt wel op eigen gezag uit naar de jury van de PR Lion ‘die het niet is toegestaan zelf onderzoek te verrichten naar de inzendingen en die bestaat uit PR-mensen met (zoals men aanneemt) met weinig wetenschappelijke kennis’.

Data manipuleren

Zelf is hij geen wetenschapper, schrijft Holmes, maar hij had ‘in minder dan 30 seconden’ zijn twijfels over de validiteit van de data ‘want de video zit vol met alarmbellen voor iedereen die enige studie heeft gemaakt van de wijze waarop spin-meesters data manipuleren’. 

Holmes verwijst ook naar een rechtszaak die tegen de campagne is gevoerd door de pesticideproducenten. Dat is wel wat flauw van de man achter de Sabre Awards, want de klacht tegen Coop werd afgewezen. Holmes houdt de verdachtmaking graag in stand: ‘The Organic Effect was uiteindelijk niet tegen de wet. Maar het was wel bedrieglijk en manipulatief.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie