Premium

WK week 3: ING, Unox en Albert Heijn meest zichtbaar rond Oranje-wedstrijden

Jumbo was in de derde week van het WK voetbal het meest zichtbare merk op alle Nederlandse zenders, maar rond de wedstrijd van het Nederlands Elftal waren dat ING, Unox en Albert Heijn.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit een analyse van GroupM. Tijdens het WK voetbal informeert Adformatie op basis van gegevens van GroupM wekelijks over de stand van zaken met betrekking tot het adverteerdersgedrag.

Kijkers Nederland-Mexico
Wat was de wedstrijd Nederland-Mexico gisteravond spannend. Het aantal kijkers was met 8,1 miljoen mensen vergelijkbaar met het aantal dat tijdens Nederland-Chili aan de buis gekluisterd zat. Naar de nabeschouwing keken zondagavond zelfs nog meer mensen dan naar de wedstrijd zelf: 8,7 miljoen  (6+). Dat is daarmee het best bekeken programma sinds 2010. Ook het WK Journaal had een kijkcijferrecord met 6,3 miljoen kijkers (6+).

Actieve adverteerders en merken
Gedurende de afgelopen 3 weken zijn er met 243 adverteerders per week iets meer adverteerders op televisie actief dan in 2012 en 2010. Rondom de wedstrijden zijn er meer verschillende adverteerders zichtbaar: gemiddeld 143 per week. Jumbo was in week 26 het meest zichtbare merk op alle Nederlandse televisiezenders, maar juist minder te zien rondom de WK-wedstrijden.  De meest zichtbare merken rondom de wedstrijden van Oranje waren ING, Unox en Albert Heijn.

Grp’s
Het grp-aandeel van Ster is fors hoger dan in de afgelopen toernooien tijdens de groepsfase, namelijk 46% tegenover 43%.  Het totale aantal verkochte grp’s in de groepsfase is echter 6% lager ten opzichte van het WK 2010. Ster verkoopt een vergelijkbaar aantal grp’s, maar de commerciële zenders minder. Vermoedelijk zal door de hogere tarieven de totale netto omzet van de Ster hoger uitkomen dan bij het WK 2010.

Blokverloop
Het blokverloop rond Nederland-Mexico is vergelijkbaar met de wedstrijd Nederland-Chili. Het is opvallend dat het zapgedrag in de rustblokken laag is. 


Als er over grp&;s wordt gesproken, worden alle grp&;s in de doelgroep 20-49 jaar en op basis van 30” equivalenten bedoeld.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie