Premium

WK week 4: Ster-blokken vol retail- en automotive adverteerders

Heineken realiseerde in week 4 het hoogste aantal grp’s van alle adverteerders. Het waren vooral retailers en de automotivebranche die zwaar inzetten op de WK-blokken van de Ster.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit een analyse van GroupM. Tijdens het WK-voetbal informeert Adformatie op basis van gegevens van GroupM wekelijks over de stand van zaken met betrekking tot het adverteerdersgedrag.

Nederland zat afgelopen zaterdag weer massaal voor de buis. De wedstrijd Nederland-Costa Rica, die tot op de laatste minuut spannend was, werd door bijna 7,5 miljoen Nederlanders bekeken.

Het aantal kijkers is minder hoog dan de voorgaande twee wedstrijden, maar deze wedstrijd werd dan ook op een later tijdstip uitgezonden. Bovendien is de zomervakantie het afgelopen weekend echt begonnen, dus zijn er ook Nederlanders vertrokken naar het buitenland.

Toch werd zelfs de nabeschouwing die om 00.45 uur werd uitgezonden, nog door bijna 7 miljoen mensen bekeken. Het marktaandeel van Ster is in de vierde week van het WK met 51,8% hoger dan de 49,3% in week 4 van het WK van 2010.

Actieve adverteerders en merken
Dit jaar zijn er op tv iets meer adverteerders actief dan tijdens het WK van 2010 en het EK van 2012. Maar bij de Ster zijn duidelijk meer adverteerders aanwezig dan bij de vorige twee toernooien. Vooral retail- en automotive adverteerders zetten zwaar in op de WK-blokken. Het is wel een FMCG-adverteerder, namelijk Heineken, die in week 27 het hoogste aantal grp’s realiseert van alle adverteerders. Ook is het opvallend dat Heineken de enige partij is die een billboardpositie had tijdens de kwartfinalewedstrijden, in tegenstelling tot de weken ervoor.

Het verloop van grp-inzet van de verschillende branches is grillig te noemen. Travel & Leisure is de enige branche waarvan het aantal 30”grp’s wekelijks toeneemt gedurende het WK. Er zijn adverteerders die er tot nu toe voor hebben gekozen alleen actief te zijn tijdens het WK. De top 3 van deze adverteerders bestaat uit E.on, Wijnvoordeel en de Nederlandse Spoorwegen. 

Het is verder vermeldenswaardig dat het aantal rechtstreekse adverteerders (adverteerders zonder mediabureau) vrijwel gelijk gebleven is aan het EK van 2012, maar wel fors is gedaald ten opzichte van het WK van 2010.


Grp’s
In de vierde week van dit WK ligt de grp-share van Ster 1%-punt hoger dan in het voorgaande WK van 2010.  Het totaal aantal absoluut verkochte 30”grp’s bij Ster ligt met 35.492 grp’s maar liefst 30% hoger dan in 2010.

De afgelopen week laat zien dat er weer een stijging is van de ingezette grp’s bij de commerciële zenders. Dit is te verklaren doordat de frequentie van de WK wedstrijden is afgenomen. Ook het marktaandeel van de commerciële partijen stijgt weer gestaag.




premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie