Wouter Boon marketingdirector bij MTV New York

De voorheen freelance strateeg en man achter Amsterdam Ad Blog neemt een nieuwe stap. ‘Ik probeer mezelf steeds opnieuw uit te vinden.’

Wouter Boon wordt per 1 januari marketingdirector bij MTV in New York, onderdeel van Viacom International Media Networks. Hiervoor werkte hij acht jaar als freelance strateeg voor een groot aantal Nederlandse reclamebureaus, waaronder Wieden+Kennedy, Tribal DDB, Ogilvy, Fitzroy en Buutvrij en daarnaast direct voor uiteenlopende merken.

Boon begon in de reclame in 2003 bij McCann, na een korte carrière als advocaat. In 2008 verliet hij Draftfcb/Lowe om te gaan freelancen. In dat jaar begon Boon ook Amsterdam Ad Blog en begon hij met het schrijven van een boek over creativiteit, Defining Creativity, dat in 2014 uitkwam en waarvan onlangs de tweede druk verscheen.

Hoe kwam MTV op je pad?
‘Een goede vriend van me, Bram Husken, is VP Content Distribution & Sales bij Viacom Benelux in Amsterdam, het bedrijf achter merken als MTV, Comedy Central, Spike en Nickelodeon. Toen ik hem vertelde dat ik graag in New York wilde werken, koppelde hij me aan Tanya Leedekerken. Zij begon haar Viacom carrière bij MTV in Amsterdam en verhuisde een kleine 6 jaar geleden naar New York. Inmiddels overziet zij als VP MTV International de internationale campagnes van het ‘Youth & Entertainment merk’. Het gesprek begon heel casual in de trant van ‘heb jij nog tips & tricks voor me?’, maar gaandeweg kwam ik erachter dat zij een vacature had die aansloot op mijn profiel. En van het een kwam het ander…’

Kun je al iets meer vertellen over je nieuwe baan?
‘Ik ga voor Tanya werken op de internationale marketingafdeling van MTV, gevestigd in het hoofdkantoor van Viacom op Time Square. Daar promoten we alle internationale formats, zoals Teen Mom, Ridiculousness , The Shannara Chronicles en Catfish, die worden gedistribueerd naar de lokale MTV-kanalen over de hele wereld. Maar we promoten ook de muziek-gerelateerde shows als World Stage, MTV Game Changer en The Ride. En tot slot een aantal live events, zoals de beroemde MTV EMAs, dat onlangs plaats vond in Rotterdam.

Deze promoties maken we grotendeels samen met een in-house creatief team dat gevestigd is in Buenos Aires. Concreet ontwikkelen we multimediale campagnes, met promo’s, print en social media uitingen en online of offline activaties rondom alle internationale MTV-programma’s. Daarbij is het van groot belang dat ons creatieve werk relatief makkelijk geadapteerd kan worden naar de verschillende markten.’

Je gaat nu werken voor een groot corporate bedrijf, na best een lange tijd te hebben gefreelancet. Waarom deze ommezwaai?
‘Vlak voordat ik ging freelancen solliciteerde ik bij wat kleinere, creatievere reclamebureaus, maar ik kreeg steeds te horen dat er geen ruimte was voor een fulltime strateeg. Zo kwam ik op het idee om te gaan freelancen. Op die manier kon ik alle creatieve hotshops bedienen die geen vaste strateeg in dienst hadden. Het nadeel, zo weet ik nu, is dat je als freelancer toch vaak even kort wordt ingevlogen.

Na acht jaar freelancen wilde ik daarom wel weer eens met een hecht team voor langere tijd aan een merk bouwen. Daarbij wilde ik sowieso graag dichter bij het merk werken. Ik ben het een beetje zat dat een klant mij vraagt om een gebrekkig product met reclame te fixen. Ik fix liever het gebrekkige product. Maar ik wilde alleen een overstap maken als er een dynamisch, innovatief bedrijf op mijn pad zou komen. En ik wilde al best lang naar het buitenland. Wat dat betreft is deze baan natuurlijk een schot in de roos.’

Een tijdje geleden schreef je ook je allerlaatste blogpost voor . Vind je het niet zonde om het blog te beëindigen?
‘Toen ik het blog begon, wilde ik vooral mijn visie op reclame delen. Dat liep een beetje uit de hand. Ik had namelijk nooit de ambitie om een magazine te runnen. En op een gegeven moment was ik er gewoon een beetje klaar mee. Toe aan iets nieuws. Ik had het blog graag willen doorgeven, maar het is lastig om iemand te vinden die er onbetaald 20 uur per week in steekt, die een visie op reclame heeft en die ook nog een beetje kan schrijven – in het Engels, wel te verstaan.’

Je hebt inmiddels best veel verschillende banen gehad. Wat is de rode draad in je carrière?
‘Dat is een goeie vraag. Merken bouwen? Werken in een creatieve omgeving? Ja, die twee dingen, denk ik. Maar ik zie mijn carrière vooral als een groot avontuur waarin ik mezelf steeds opnieuw probeer uit te vinden. Ik vind het niet comfortabel om te blijven hangen in een ‘comfort zone’. Dat wil zeggen, mijn comfort zone is verandering, daar krijg ik energie van. Sowieso zorgt een nieuwe werkomgeving voor nieuwe kennis en connecties, wat een goede manier is om meer creativiteit uit jezelf te halen.’

Over creativiteit gesproken, komt je boek over creativiteit nog van pas in je nieuwe baan?
‘Nou, niet heel direct. Maar indirect heeft het wel geholpen bij het verkrijgen van een werkvisum. Dankzij dat boek ben ik namelijk gastdocent aan de HKU en heb ik gastcolleges gegeven bij verschillende universiteiten in de Verenigde Staten. Dat heeft zeker meegewogen in de aanvraagprocedure van mijn visum. Het is namelijk een O-1 visum, een visum op basis van ‘extraordinary ability’ – zoals dat heet.

Ik heb dat boek natuurlijk vooral geschreven vanuit een intrinsieke motivatie, maar het is grappig om te merken dat het nu deuren helpt te openen waarvan ik het bestaan nog niet wist toen ik het schreef. En dat is misschien ook wel de belangrijkste rode draad in mijn carrière; altijd kiezen voor je intrinsieke motivatie, dan openen zich vanzelf de juiste deuren.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie