Zelfstandigen halen opdrachten steeds vaker online binnen

Vooral te danken aan digitale netwerken als LinkedIn.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zelfstandigen halen hun opdrachten steeds vaker online binnen: bij 50,9% van de opdrachten heeft de zzp’er online het eerste contact gelegd via digitale netwerken als LinkedIn, een online marktplaats of de website van de opdrachtgever zelf. Dat blijkt uit onderzoek van de ZZP Barometer in opdracht van Yacht onder 1.044 zzp’ers in Nederland.

Verdubbeling

Het onderzoeksresultaat betekent een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen nog slechts voor 20,2% van de opdrachten het eerste contact online werd gelegd. De stijging is vooral te danken aan het succes van digitale netwerken als LinkedIn. &;Marktplaatsen zijn vaak nog te ingewikkeld. De zzp’er wil snel en eenvoudig toegang tot opdrachten&;, aldus Dick Koopman, die vanuit Yacht opdracht gaf voor het onderzoek van de ZZP Barometer. 

Mond-tot-mondreclame is met 78,4% nog wel steeds de belangrijkste bron van opdrachten, gevolgd door het zelf benaderen van opdrachtgevers (48,8%) en het fysiek zakelijk netwerk (47,0%). De stijging van het online verkrijgen van opdrachten zal hier in de toekomst wellicht verandering in brengen. 

Onderzoek

De vragenlijst van de ZZP Barometer is verspreid onder het panel van meer dan 20.000 zzp’ers in Nederland. Iedereen die voor eigen rekening en risico onderneemt, zonder daarbij gebruik te maken van personeel in (vaste) dienst (op de loonlijst), wordt als zzp’er gezien. Het onderzoek heeft geleid tot 1.044 respondenten

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie