Zo zien levende legendes eruit (volgens Bavaria)

Bavaria brengt Elvis, Kurt en Marilyn tot leven om het nieuwe ‘Lekker relaxed’-platform te introduceren. Niels Westra (Selmore) en Jonathan Herman over de totstandkoming.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de nieuwe Bavaria-commercial krijgen 6 legendarische beroemdheden een nieuw leven: Elvis Presley, Monroe, Tupac, John Lennon, Bruce Lee en Kurt Cobain. Bavaria maakt voor eens en voor altijd duidelijk hoe het zit: ze leiden een tweede leven op een eiland, bewust ver van paparazzi en opdringerige fans.

De commercial moet Bavaria Radler promoten en is het startpunt van een campagne rondom het platform ‘Lekker relaxed’, zegt creative director Niels Westra van Selmore.

Jonathan Herman tekende voor voor de regie van de Bavaria-commercial. Samen met Westra vertelt hij over de ins- en outs.

In de commercial komen zes legendarische beroemdheden voor. Waarom deze zes?

Westra: ‘Het zijn allemaal mensen rondom wier dood een mysterie hangt. Ook hadden ze een issue met paparazzi en fans en dus een reden om te verdwijnen. Elvis en Marilyn zijn al van wat langer geleden, maar wel echt iconen die iedereen kent. Kurt Cobain en Tupac spreken een wat jongere generatie aan.’

Stonden er ook nog anderen op de lijst, Amy Winehouse bijvoorbeeld?

Westra: ‘Die niet, maar wel mensen als Jimi Hendrix, een Britse kroonprinses en een Amerikaanse megaster.’

Jonathan, wat is jouw invloed op de commercial?

Herman: ‘Een commercial staat of valt met het idee. Mijn opdracht is het niet te verprutsen. Natuurlijk probeer ik dingen toe te voegen die meerwaarde geven. Meestal zijn dat details of leuke mechaniekjes. Maar uiteindelijk wordt iets alleen goed als je het met het bureau samen kan bedenken en doen.&;

Na alle commercials met celebrity’s moest er nu gecast worden. Hoe lastig was het om verouderde beroemdheden te casten?

Herman: ‘Het was vooral heel leuk. We hebben Brigitte Bardot als voorbeeld genomen, zij leeft nog steeds en ziet er heel anders uit dan in haar jaren op het witte doek, je herkent haar bijna niet. Jakko (Achterberg – red.) en Niels hebben een hele muur met foto’s die online te vinden zijn van hoe overleden sterren er nu uit zouden zien. Wij hoefden dus niet zelf te photoshoppen.  Dat was een goede referentie.’

Wat was het moeilijkst?

Westra: ‘Juist in hoeverre je diegene op de ster wilde laten lijken. Trek je Elvis een glitterpak aan of niet? Het is een dunne scheidslijn tussen de ster zelf en een look-a-like. We wilden zoveel mogelijk de ster zelf neerzetten.’

Herman: ‘Omdat het er zes zijn hoef je ook niet iedereen direct te herkennen. Bruce Lee was mijn favoriet. Dat kwam door de acteur die volgens method acting te werk ging en echt de hele dag in zijn rol bleef.’

Is het allemaal echt gedraaid of zitten er veel special effects in?

‘De verdeling is 50-50. Ik draai het liefst alles echt, omdat acteurs dan iets hebben om op te reageren. Dat kon nu niet, maar we hebben het wel zo veel mogelijk gedaan. De bar valt dus wel echt om, maar de palmbomen niet.’

In de edit zit niet veel snelheid, bewust gedaan om het lome eilandgevoel neer te zetten?

Westra: &;In de lange versie die nu wordt gelanceerd zit alles wat we wilden vertellen. Hierna volgen kortere tv-edits van 45 en 35 seconden, die zijn wat compacter en sneller.&;

Een Twitteraar zag de openingstune van de serie Fantasy Island terug met ‘a ship, a ship’ in plaats van ‘a plane, a plane.’ Goed gezien?

‘Jazeker. De commercial is nu als ‘Bavaria Radler Easy Island’ de wereld in gegaan, maar heette voor ons Fantasy Island. Het was het eerste dat Saskia, de producer, zei toen ze het script had gelezen. Dat hebben we dus inderdaad laten terug komen.’

Credits:            

Creatie: Jakko Achterberg en Niels Westra                                      

RTV Producer: Marga Bierema                                                                            

Account  verantwoordelijk: Nicole Florencio, Mira Weijs, Chantal Ebbinge                               

Strategie: Gijs de Bruijn                                                                

Klant verantwoordelijk: Ralph Bongaerts en Jeroen Vonk                                                        

Productiemaatschappij: Bonkers                                                                          

Regisseur :   Jonathan Herman                                                                       

Producer: Saskia Kok                                                                      

D.O.P. / Cameraman:  Glynn Speeckaert                                                                       

Editor: Gert van Berckelaer / Taco Arts                                                                           

Postproductie: Hectic Electric                                                               

Geluid :     Kaiser Sound Studios                                                                

Muziek :    Massive Music & AMP                                                              

Music searcher: Philip Oomen                 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie