door Theo van Vugt, auteur | 11 juni 2012, 12:41 in
Roorda San Jan Oldenburger

Ik ga nooit meer naar het SAN Gala

Ik kreeg een mail van Jan Oldenburger, managing partner bij Roorda. Jan wil niet langer naar het SAN Gala. Lees waarom niet.

‘Beste Theo,

Na het SAN Gala ben ik op doktersvoorschrift twee weken naar een Tibetaans klooster gestuurd om te herstellen van mijn driftaanval op het gala van 2012 op 24 mei.

Ik heb nu pas weer de beschikking over mijn computer en daarom deze verlate ingezonden e-mail.
Als directeur van een reclamebureau zijn de vakmatige hoogtepunten op één hand te tellen. Het jaarlijkse SAN Gala was zo’n hoogtepunt. Toen ik in de auto wilde stappen voor de uitreiking op 24 mei 2012 vroeg mijn vrouw of ik geen smoking aan moest. Mijn vrouw en ik zijn al heel lang getrouwd en zij kon zich de eerste gala’s nog goed herinneren.

Het SAN Gala was heel belangrijk voor mij en voor heel veel andere reclamemannen en vrouwen.

Het SAN Gala is het SAN Gala niet meer.

Alle winnende campagnes blijken gemaakt te zijn door minimaal 4 bureaus en, waarschijnlijk om het teamgevoel te stimuleren, verschijnen er per opdrachtgever en per bureau minstens 6 personen op het podium om de prijs in ontvangst te nemen. Als iedereen belangrijk is dan is niemand belangrijk.

De prijs voor de meest consistente campagne door de jaren heen voor Volkswagen wordt door 26 leuke meisjes en jongentjes van DDB giechelend in ontvangst genomen die maximaal twee jaren op het account werkzaam zijn.

Terwijl de eenzame opdrachtgever terechte waardering uitspraak voor de langstlopende relatie in reclameland ontbrak de echte top van DDB op het podium. Of ze waren onzichtbaar achter al die leuke meisjes en jongentjes.

Maar het ergste komt nog Theo.

Nee, nee, geen kritiek op de presentatie, het eten en het entertainment want klagen daarover hoort bij elke reclamemanifestatie, bij de ADCN, de Effies en de Gouden Loekies.

Wat heel erg was en beschamend was de uitverkiezing van Wieden + Kennedy als bureau van het jaar.

Ten eerste was de erkenning van Wieden + Kennedy veel te laat.

Ten tweede, geen enkele Nederlandse opdrachtgever kent of werkt met Wieden + Kennedy.

Ten derde, Wieden + Kennedy heeft nog nooit ingezonden voor de SAN en had ook helemaal geen zin in het Gala.

Ten vierde vergeet iedereen dat het vestigen van grote internationale bureaus in Amsterdam geen creatieve keuze maar een belastingtechnische keuze is.

Ten vijfde waren er twee Nederlandse kandidaten, BSUR en LEMZ, die als Nederlandse bureaus internationale furore maken en die in de ogen van vele aanwezigen recht hadden op de erkenning van het bureau van het jaar. Wat een eerbetoon aan Jan of Willem, twee mannen die een bureau inspirerend en succesvol leiden in deze moeilijke tijden, zou dat geweest zijn. En wat een voorbeeld voor alle talent in de zaal.

Want de grootste eer is voor een bureau in Nederland, door adverteerders van Nederland verkozen te worden tot beste bureau van Nederland, werd plichtmatig in ontvangst genomen door drie verveelde en vermoeide, waarschijnlijk door een jetlag, mannen en een vrouw.
Geen enkel feest gevoel, geen Champions League enthousiasme, niets. Gewoon met de bus naar huis. Het bureau van het jaar? Het SAN Gala? Een verplichting.

Beste Theo, ik ga nooit meer naar het SAN Gala. Mijn vrouw weet er al van.
Ga nou niet denken, die Tukker is oud en snapt het niet meer of is jaloers. Geloof me, met mij gaat het heel goed.

En met Roorda ook.

En ook bij Roorda werken jonge meisjes en jongemannen. Sterker nog, ze zijn de baas.

Het SAN Gala dreigt dezelfde weg te gaan als het Eurosongfestival. Niemand in Nederland kijkt en een onbekende zangeres uit een vreemd land wint.

Beste Theo, of jij en je collega’s zijn briljant en hebben met de verkiezing van Wieden + Kennedy de bureauwereld wakker willen schudden.

Of jullie hebben een geheim plan om langzamerhand het SAN Gala te veranderen in een online game met een eigen app voor creatieven onder de 21 gesponsord door Google.

Beste Theo, grote vriend, maak het San Gala weer exclusief.

Maximaal twee personen op het toneel vanuit het management van de opdrachtgever en van het bureau, gekleed in smoking of avondjurk, zonder eten en entertainment maar met de allure van een Oscaruitreiking, met ontroerende dankbetuigingen aan het eind, in twee uur tijd met daarna bier en wijn, in het Concertgebouw, gepresenteerd jarenlang door Twan Huys. Veel goedkoper, dus winstgevender en sneller.

Met als hoogtepunt de uitverkiezing van bureau van het jaar, overhandigd door de belangrijkste mannen vrouwen uit de historie van reclame Nederland, Giep Franzen, Pietro Tramontin.

Dan, Theo, zul je zien, wil iedereen weer naar het SAN Gala toe en zal de verkoop en verhuur van smokings en avondjurken spectaculair toenemen.

Met vriendelijke groet,
Je vriend Jan Oldenburger’

Reacties op dit artikel (9)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Theo van Vugt

(11 juni 2012, 13:00)

Beste Jan,

Adformatie organiseert het Gala niet, dan doet de SAN. We zijn betrokken bij de keuze van de drie Groot Accenten: Adverteerder van het Jaar, Bureau van het Jaar en Consistent Accent van het Jaar, maar dat doen we samen met de rest van de hoofdjury.

W+K is dus de uitkomst van juryberaad en daar kan ik helaas niet zo veel over zeggen.
W+K werkt wel voor Nederlandse klanten zoals Heineken. En inzenden voor de SAN hoeft ook helemaal niet. Het aantal accenten dat je haalt, of het aantal nominaties, staat los van de titel Bureau vt Jaar. Als je helemaal niet inzendt, dan kun je toch meedoen voor de hoofdprijs.

Avatar

Jessica

(12 juni 2012, 8:45)

Beste Theo,

This sounds rather similar to the form responses I get whenever I complain to the NS, Vodafone or pretty much any Dutch service provider. In short, missing the point and completely lacking empathy. And last I heard, empathy is pretty much the key to communication and togetherness. Sure, it's not "your fault" at adformatie that Jan feels this way, but that doesn't mean you can't acknowledge and/or validate his view on the evening. If this was a real relationship, you'd be sleeping on the couch for a while.

Political correctness is not all it's cracked up to be.

Met vriendelijke groet,
Jess

--------------------
Beste Jan,

I feel your pain, and believe me when I say you are not alone. As an outsider in the Dutch world of advertising, I was also sorely disappointed for many of the reasons you mentioned, not least in the unfortunate fashion choices of many attendees. (Misschien ben ik gewoon te Amerikaans...) In any case, thank you for your candid reaction. I hope it is heard.

All the best,
Jess

Avatar

Jessica

(12 juni 2012, 8:47)

P.S. Theo, I do admire and respect the fact that you published the letter in the first place. So I should not let that go unsaid.

Avatar

Peter Woodward

(12 juni 2012, 10:22)

Mischien moet SAN hoofdsponsor worden van de Dutch Creative Industries Group om te laten zien dat het helemaal goed zit met de reclame business in NL.
Geef ons dat Kampioenen League gevoel waar wij naar hunkeren. Of is het al te laat?!

Avatar

Ferdinand Ake

(12 juni 2012, 13:13)

Als ik dit lees dan denk ik die man is "oud en snapt het niet meer EN is jaloers" - precies zoals je zelf al voorspelde. Het riekt naar spruitjes en vroeger was alles beter. Ik begrijp dat je het jammer vindt dat jullie niets gewonnen hebben, want jullie zijn nu eenmaal een adverteerdersbureau, maar om hier nu een brief over te sturen naar Theo Vught lijkt me zwaar overbodig. Je moet niet achteruit kijken, maar vooruit beste Jan - net als de nieuwe generatie bureaus en - belangrijker - bureautjes.

Avatar

Arjan

(12 juni 2012, 13:58)

Wat betreft het eten ben ik het oneens. Het diner is het enige wat de hele avond een beetje verteerbaar maakt.

Avatar

Erna Matroos

(12 juni 2012, 20:38)

Jan, alhoewel ik het in grote lijnen met je eens ben, vind ik het jammer dat je je alleen op dit onderdeel focust. Ja het kan korter, strakker, met meer allure maar waar jij een parallel trekt met het Eurovisie Songfestival waarbij een onbekende (bureau) wint vraag ik me af of je ook gekeken hebt naar welke campagnes wel/niet wonnen in bepaalde categorieën. Wat denk je van Telfort? En Tempo Team? Bij meerdere jury's ingediend en bij de een wint de campagne wel en de andere niet. Wat is er gebeurd met de jurering dan? Lastig lastig. En wat vind je van 5 Accenten in een categorie waar maar 6 nominaties zijn. Lastig lastig. Waarom niet maximaal 2 of 3 Accenten per categorie? Dat je dus nog scherper jureert? Dan is de Accent weer wat waard wat mij betreft, niet als er zoveel worden 'weg gegeven'. Wat jij?

Wat is er dan mis met het juryproces? Wat gebeurt er in de hoofden van de juryleden in categorie A ten opzichte van B? Ik begreep dat er die avond al veel discussies waren over dit onderwerp. Men was het grondig met elkaar eens, maar om nou te zeggen dat iemand het zich aantrekt om e.e.a. ter discussie te stellen - omwille van ons vak - nee dat gebeurt dan niet, behalve jij. Waarvoor dank!

Dus los van het feest zelf - blijkbaar kunnen ook maar heel weinig presentatoren dit feestje aan elkaar praten - gaat het mij met name om de inhoud. Daar zit het fundamentele probleem!

Ik houd zielsveel van het vak en doe dus niet zo maar al 24 jaar mee en ik maak me ook vaak hard om in organisaties met veel jonge communicatiemensen de nodige inhoud en dat dan met vuur/passie bij te brengen. Vanuit de inhoud: hoe naar campagnes te kijken, je eigen mening even opzij te zetten maar te kijken naar doelstellingen, strategie, concepten en anderszins. Tegenwoordig zelfs gebruikmakend van de san-site met dat mooie archief. Maar als ik dit dan zie op 24 mei jl. en ik rij weg van een parkeerplaats met groter auto's dan de middenklassers - dus ik ga er vanuit dat er weldenkende mensen aan bureau- en klantzijde werken want blijkbaar worden ze er (incl. auto) naar betaald - dan kan ik wel janken. Dit zijn de mensen die merken moeten maken en onderhouden en dat belonen we op deze manier. Maakt me verdrietig, heel heel verdrietig. Het was - zoals ik later aan iemand vertelde - bijna de reden om het vak uit te gaan.

We dragen toch met z'n allen het vak een warm hart toe en ook de professionaliteit? Let's go for it en laten we dan de handen uit de mouwen steken en zorgen dat we - net zoals toen bij de Effie - een nieuw elan door SAN-land waait en we het 'strak' trekken. Waarvan akte!

Avatar

Jos

(12 juni 2012, 22:26)

wel grappig dat jullie bureaumensen je zo druk maken over een adverteerdersprijs. Ondanks dat Jan gelijk heeft dat de romantiek, magie en elan van de originele SAN ver te zoeken was bij de laatste uitreiking moeten de bureaus niet vergeten dat het een adverteerders feestje is. En doe nou niet allemaal direct verontwaardigd over mijn reactie want de SAN was altijd al het domein van de adverteerders. Ook de bureaus die vroeger 'mee mochten' waren niet meer dan trophy wives... ;)

Avatar

Erna Matroos

(13 juni 2012, 22:15)

Jos, wie zegt dat ik bij een bureau werk? Wie zegt dat ik niet bij een adverteerder werk en zelfs regelmatig deelneem aan de jury? En waarom je niet druk maken over een prijzenfestival als het om adverteerders gaat? Het gaat toch potverdorie over ons vak, professionaliteit, etc.? Gotspe!

Gerelateerde items Roorda San Jan Oldenburger

Blijf op de hoogte
Handboek Online Marketing
Praktische lessen om een expert te worden
Whitepapers