door Jeroen den Bok, auteur | 1 maart 2012, 13:21 in
Pinterest

Jouw merk op Pinterest

Het is leuk, sexy en extreem verslavend: Pinterest. Geen enkele site heeft eerder 10 miljoen unieke bezoekers per maand gehaald dan deze nieuwe hit. Wat is het? Waarom werkt het. Wat moeten marketingmanagers ermee? En hoe we het kunnen gebruiken bij onze zoektocht naar meer publiek?

Eerst een paar interessante feiten: Pinterest ontvangt meer dan 12 miljoen unieke bezoekers per maand. Dat is meer dan Hyves en Facebook per maand in 2010 in ons land gezamenlijk aan bezoekers hadden. Zelfs nu, in 2012, krijgt Mark Zuckerberg dit in zijn eentje in ons kikkerlandje nog steeds niet voor elkaar. Meer dan 80% van de gebruikers is van het vrouwelijk geslacht. En meer dan honderd grote merken, variërend van Time Magazine, Sesamstraat, Unicef en GAP gebruiken het in hun marketingmix. Dit soort cijfers kunnen niet langer worden genegeerd. Pinterest heeft het momentum en wordt heel, heel groot.

Wat is Pinterest?
Enerzijds is Pinterest een plek waar je moodboards kan maken van alles wat je interesseert. Stel, je bent een aanstaand bruidje en dagelijks zoek je uren lang naar een mooie jurk, elke keer zie je iets voorbij komen. Hoe sla je die afbeeldingen dan op? Met de rechtermuisknop ‘afbeelding opslaan’? Kan, maar niet echt handig. Als je lid bent van Pinterest wordt het veel gemakkelijker en overzichtelijker. Elk plaatje ‘pin’ je op je eigen pinboard. En zo’n board ziet er prachtig uit. Helder, overzichtelijk en ontworpen om een duidelijk overzicht te krijgen van jouw smaak.

Anderzijds is Pinterest een plek om te zoeken naar wat je mooi vindt. In mijn nieuwe huis wilde ik een boekenkast plaatsen. Niet een Billy maar een echte mooie. Op Pinterest opende de zoekterm ‘bookshelf’ een indrukwekkende wereld van boekenkasten in alle kleuren, vormen en maten. Elke kast die ik mooi vond, werd door mij ‘gerepind’ op mijn eigen ‘pinboard’. Uren bleef ik surfen, steeds zag ik weer een mooiere kast. Pas toen ik mijn eigen pinboard vol had ‘gepind’ stopte ik. Op het scherm zag ik de digitale versie van mijn smaak, stijl en wens verschijnen. Kort samengevat is Pinterest dus een verzamelbak vol inspiratie.

Waarom werkt Pinterest?
Plaatjes verzamelen op het internet; meer lijkt Pinterest niet te zijn. Toch is deze indruk misleidend. Op Pinterest kan je iets doen wat je onbewust mist bij Facebook, Twitter en Hyves. Op Pinterest word je niet afgerekend op wat je doet of wie je bent, maar word je bedankt voor wat je geeft en gewaardeerd om je smaak. ‘Pinnen’ is jezelf uitdrukken in sfeer. Een Facebookpost is bijna altijd een post waarin een vriend of kennis verteld hoe gaaf hij/zij het eigenlijk heeft. Op mijn Facebookpagina krijg ik alleen maar berichten van vrienden die verslag uitbrengen van vakanties, leuke feestjes en gekke dingen. Ik word daar op een verkeerde manier onrustig van: ik vind mijn eigen leven te saai en mezelf een sukkel. Pinterest raakt een andere zenuw: die van smaak. Je kan iemand complimenteren met zijn stijl, bedanken voor de inspiratie of vragen waar hij dat ene gave jasje, jurkje of designmeubel vandaan heeft. Bovendien maakt de site zoeken naar mooie dingen wel heel gemakkelijk. Pinterest werkt omdat het je inspiratie geeft: het gaat om jouw geluksgevoel, niet om dat van je vrienden. Die zelfbevrediging is een essentieel gegeven.

Marketing op Pinterest
Hoe kunnen we als marketeer deze plaatjesplaksite gebruiken? Hoe zetten we de mogelijkheden in om de verkoop van onze producten te stimuleren? De site is in eerste instantie een daverend voorbeeld van de impact van word of mouth marketing: ik vind iets mooi en laat het zien, anderen vinden het mooi en geven het door. Zo werkt het ook met mond-tot-mondreclame. Ik heb een gaaf product en laat het aan mijn vrienden zien. Zij gaan het vervolgens ook doorvertellen of kopen. Met deze gedachten in het achterhoofd kan je Pinterest op verschillende manieren inzetten voor de (word-of-mouth) marketing van je merk of product:

• Gebruik Pinterest om je ontwerp of productassortiment te testen. Zet, zoals Time magazine doet, covers van je magazine op de site en kijk welke het meest worden gekozen. Of kies ervoor om verschillende sfeervolle foto’s van je productassortiment te plaatsen. De foto van het item dat het meest wordt ‘gerepind’ is de meest succesvolle en zou je hero-product moeten worden.

image

• Zet Pinterest in om de sfeer rondom je merk weer te geven. Maak een account aan die beheerd wordt door de marketingafdeling en vraag om ‘moodboards’ te maken die allemaal te maken hebben met je merk. Hierdoor geef je in afbeeldingen lading aan je merk. Zie bijvoorbeeld de foto’s van Gap. Als deze pins worden gedeeld, geven anderen, geheel in de traditie van word of mouth marketing, het verhaal van jouw merk door.

image


• Wend Pinterest aan als online portfolio. Zet pinboards op met ‘Work’, ‘Colleagues’, ‘PR’ en plaats daarop het werk van je bedrijf. Op deze manier kunnen potentiële werknemers de sfeer in je bedrijf proeven en heb je tegelijkertijd een mooie online catalogus waar andere bedrijven naar kunnen kijken. Kijk hier maar eens hoe het bedrijf Synergy het doet.

image

• Schakel Pinterest in om traffic naar je site of webshop te genereren. In tegenstelling tot andere social media sites wordt de conversie van ‘kijken naar kopen’ door Pinterest vergemakkelijkt. Een typisch ‘path to purchase’ voorbeeld: ik hou van brillen, en zoek op Pinterst naar moodboards hiervan. Soms zie ik een board van iemand met mijn smaak. Binnen die serie van brillen die ik op het scherm zie staan, springt een speciaal exemplaar er direct uit. Meer mensen vonden de bril mooi, zie ik aan de hoeveelheid ‘repins’, ‘likes’ en ‘comments’. Ik klik erop en kom direct bij de site behorende bij deze afbeelding. Als dat een webshop is, wordt de kans veel groter dat ik het koop. Immers, ik was op Pinterest al lekker gemaakt en weet dat anderen het horloge ook waarderen. Bekijk hier maar eens het voorbeeld van Warby Parker.

image

Pinterest gebruiken voor je marketinginspanningen kan op bovenstaande wijze. De word of mouth marketingmogelijkheden maken de site interessant voor marketeers en als verzamelbak vol inspiratie heeft Pinterest de tijdsgeest heel goed begrepen. We willen goede, kwalitatieve content. Dat wil zeggen: content die wordt gewaardeerd, besproken en doorverteld.

Reacties op dit artikel (12)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

Jeroen G

(2 jaar geleden)

Jeroen, de voorbeelden die je geeft in je artikel, Gap, Synergy en Marky P, tonen mijns inziens dat pinterest, A. nog niet geland is en B. dat ook pinterest aan dezelfde pro's en cons als facebook&twitter;onderhevig zijn. Gap is met 38 followers een lachertje, Synergy heeft er slechts19 en Marky P doet het met 17 volgers en is al even zo weinig succesvol. Bovendien zijn maar weinig van de pins gerepind, danwel geliked.

Word of mouth? Volgens mij een nieuw voorbeeld dat het gebruik van sociale media aandacht en focus vereist. Alleen zenden heeft geen zin. Het draait om het bouwen, het onderhouden en het voeden van netwerken, en dat vraagt tijd en aandacht. Als merken dit er niet aan willen besteden, hebben sociale media geen enkele toegevoegde waarde voor het merk.

Avatar

Jean Pierre Kin

(2 jaar geleden)

Eigenlijk is Pinterest wat Tumblr allang was. Maar dan meer voor vrouwen.

Avatar

Liira

(2 jaar geleden)

Wat Martie post verdient attentie. Op dit moment zijn de T&Cs;van Pinterest m.b.t. copyright issues om te huilen. Zolang ze dit niet op orde hebben voor mij een reden om er weg van te blijven. Jammer want het is een erg mooi idee, alleen onder de motorkap rammelt het (nog).

Avatar

myrthe

(2 jaar geleden)

pinterest!

Avatar

Martijn de Haas

(2 jaar geleden)

Het artikel zet uiteen wat je met Pinterest kan doen maar geeft mijns inziens ook gelijk de nutteloosheid aan. Enkel het direct pinnen van een website naar je prikbord is handig. De overige genoemde functies kan je met je eigen website ook makkelijk doen. Een merk moet er aanwezig zijn omdat de concurrent er ook is. Het volgen van merken op Pinterest wordt vanzelf de volgende information overload. Een one trick pony met een tekort aan mannen zoals dit artikel het mooi beschrijft: http://socialmediatoday.com/jarreau-joseph-weber/459520/pinterests-potential-pitfall?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Social+Media+Today+(all+posts) />
Voor elk sociaal netwerk is een groep te vinden die het leuk blijft vinden maar de veelzijdigheid van Facebook zal het niet snel verliezen van Pinterest. Daar komt nog eens bij dat je Facebook of Twitter nodig hebt om in te loggen.

Avatar

Jeroen den Bok

(2 jaar geleden)

@Henk: heel goed dat je al actief bent op Pinterest. Goed gedaan. Ik zou misschien iets minder de nadruk op je eigen merk leggen en iets meer inhoudelijk op de producten ingaan. Vertel het verhaal achter het aardewerk en de wandmeubels. -> wie is de designer, waar komt hij vandaan, etc. En dan een korte link naar jouw eigen site. Dat voelt voor veel bezoekers authentieker en daarmee minder als 'reclame'. Pinterest gaat uiteindelijk om inspiratie vinden!

@André: ik begrijp dat je Facebook niet echt een succes vindt? Ik hoop ook dat Pinterest groter wordt. Zou het wel mooi vinden.

Avatar

André

(2 jaar geleden)

Eindelijk! Een tegenhanger van al dat geneuzel van zogenaamde vrienden op Facebook. Hoop dat dit groter wordt dan Fetisjbook

Avatar

Peter Woodward

(2 jaar geleden)

Dank je Martie...meer dan relevant!

Avatar

Jantine

(2 jaar geleden)

In Nederland worden we ook eindelijk wakker. Leuk! Ik vraag mij wel af hoe lang Pinterest het toe staat dat merken commercieel gebruik kunnen maken van het platform.

Gerelateerde items Pinterest