Lekker anders
In mijn reclameloze jaar heb ik met veel bevriende relaties aan adverteerderszijde een spreekwoordelijke kop koffie gedronken. Gewoon een leuk gesprek over de toekomst van het vak, zonder dat er direct wat te bespreken of op te lossen viel.
En steevast kwam de vraag op tafel: ‘Alles verandert in de mediawereld, maar waarom moet ik nog steeds altijd kiezen tussen bijvoorbeeld een merkbouwende campagne of een activerende campagne?’ Tja zei ik dan meestal licht fronsend , het zijn toch twee verschillende grootheden die zich in de praktijk slechter laten verenigen dan in theorie. Een onaangename stilte volgde. En ik zag aan hun gezicht dat dit antwoord niet helemaal bevredigend was. Helemaal niet zelfs. Zelfs in mijn onafhankelijke rol kreeg ik niet de indruk dat ik ook maar een beetje overtuigend kon zijn.
Deze vervelende situaties bleven zich herhalen totdat ik weer eens een keer in een nieuw restaurant belandde. U weet wel, zo’n restaurant met sashimi van ganzenlever op de kaart. Zo’n restaurant heeft een ‘fusionkaart’ en maakt er de gewoonte van gerechten uit de grote traditionele keukens op spannende wijze met elkaar te combineren en te integreren. Elke gast van een dergelijk restaurant begrijpt dat je daar geen normale bouillabaisse of teppanyaki krijgt, maar juist spannende, verrassende combinaties van klassieke gerechten.
Sindsdien zeg ik tegen adverteerders dat de communicatiebranche eigenlijk een nieuwe categorie bureaus zou moeten introduceren, naast de thema-, online- en activatiebureaus: de fusionbureaus. Dit zijn bureaus die op een spannende en verrassende wijze elementen uit de verschillende klassieke communicatiedisciplines op een vernieuwende wijze met elkaar integreren. Dat creëert meer duidelijkheid en daar zouden wij in de communicatie toch van moeten zijn. En dan hebben adverteerders weer meer keuze en nog veel belangrijker , dan weten ze ook wat ze mogen verwachten. Wil een adverteerder gewoon lekker en vertrouwd, dan kiest hij voor bijvoorbeeld online of brand building. Maar wil hij iets verrassends, dan stapt hij naar een brand fusion agency. Ook lekker, maar dan anders.
reageer (32)
Daarom was het toch ook Lowe + Draft FCB geworden? En toen toch ineens weer niet… En niet te vergeten Saatchi & Saatchi + Leo Burnett + Arc. Of is dit toch omdat die bureaus afzonderlijk inmiddels zo erg gekrompen zijn dat het door het samen te voegen nog wat lijkt?
Maarten, maandag 6 september 2010, 17:55
Zolang tv binnen de bureauwereld leading blijft veranderd er helemaal niks aan de structuur van en binnen de grote bureaus. De meeste creatieven willen toch die commercial maken. Is toch stoer?
Al jaren klinkt de roep om verandering. Hoe vaak stond er wel niet in de adfo dat er weer een nieuw bureau kwam dat het allemaal anders ging doen?
Uiteindelijk draait het om geld. (en met tv kan je lekker verdienen.) Maar ook de adverteerder treft blaam. De Unlivers en P&G;’s van deze wereld kijken ook alleen maar naar tv en de GRP’s. Ook daar hoor je vaak de roep om het anders te doen. Maar dit gebeurt toch niet. Maar er is hoop. Als de consument besluit zijn of haar mediagebruik te veranderen (en dit gaat gebeuren) hobbelen de adverteerders en reclamebureaus daar wel weer achteraan.
Eric, dinsdag 7 september 2010, 10:28
Zit er wat in maar je moet ook de management en creatieven hebben die dat als toekomst zien en zichzelf zo organiseren. Ga je nu koffie drinken bij de bureaus?!
Peter Woodward, dinsdag 7 september 2010, 10:30
Aardige metafoor. Dekt zeker de lading. Wij spreken echter meer van holistic of hybrid agencies....
Fred Moolhuijsen, CCA, dinsdag 7 september 2010, 10:31
Nog een categorie bureaus erbij? Ik denk het niet. De bureaus die dicht bij hun specialisme zijn gebleven doen het in mijn mening nog steeds goed in de weer aantrekkende markt. Bureaus die krampachtig (of gedwongen) steeds breder gaan qua aanbod moeten hun verhaal steeds bijstellen en dat creëert meer ruis dan duidelijkheid. Waarom geen krachtenbundeling van specialisten binnen een netwerkbenadering met één duidelijk aanspreekpunt voor de opdrachtgever.Volgend mij heeft dit meer kans van slagen dan een nieuwe categorie ontwikkelen.
Bert, dinsdag 7 september 2010, 10:31
In ieder geval weer eens een goede longcopy bureau-advertentie..;-)
Olivier, dinsdag 7 september 2010, 11:00
Fusion, crossmediaal ... geef t maar een naam. Als bruggenbouwer tussen traditionele, online en live media merken wij dat deze aanpak in de b2b markt al jaren aanslaat. Misschien omdat klanten en bureaus daar iets pragmatischer zijn?
Margriet, dinsdag 7 september 2010, 11:36
Kom eens een kop koffie drinken bij Usual Suspects, Ed. Wij werken al een paar jaar als ‘brand fusion agency’ zoals jij dat noemt. Overigens, de ouderwetse bureaustructuur met 6 niveaus account en creatie kennen wij niet. En dat werkt ook niet (meer). Ik zal je een paar verrassende cases laten zien waarin tv, print, outdoor, online, guerrilla en zelfs glijbanen, rubberen laarzen en snoepautomaten hand in hand gaan. Want bij echte fusion gaan lekker & vertrouwd in dezelfde pan als verrassend & anders. KNSM-laan 139, onze ouderwets lekkere koffie staat klaar voor je.
René van Dijk, dinsdag 7 september 2010, 11:40
@Peter Woodward. Ik denk dat de ontwikkelingen sneller zullen gaan dan het nu ogenschijnlijk lijkt. Een belangrijk start punt zijn de creatieve opleidingen. Die moeten breder
@Fred. Hybride bureau’s. Vind ik ook een prachtige naam. Als wij met zijn allen maar een naam hebben. En misschien een prijsje erbij. Hybride bureau van het jaar of zo iets. Wij hebben nu toch ook m media bureau van het jaar, online bureau van het jaar. VEA????
Ed Stibbe, dinsdag 7 september 2010, 11:44
@Ed: leuke discussie heb je losgemaakt. @Olivier: sympathiek gebrachte kanttekening. Begrijpelijk ook. Toen wij Ed Stibbe vroegen als online columnist, was hij in between jobs, net weg bij Lowe, en in die hoedanigheid allicht ‘onafhankelijker’ dan nu hij partner en medenaamgever is van SSSS@Orchestra, het voormalige 2010,voorheen 2009, daarvoor 2008. Maar dat maakt hem als columnist hopelijk niet minder interessant of smaakmakend. We zullen e.e.a. aanpassen in het columnistencolofon.
Astrid Prummel, dinsdag 7 september 2010, 12:09
Waarom valt de merknaam Apple hier nou niet. Als er een merk is waarbij alle campagnevormen en middelenkeuzes gestructureerd dwars door elkaar heenlopen en bij elkaar alweer 12 jaar achtereen voor groei van omzet en aandelenkoers zorgen dan is het wel bij Apple. Zelfs goed georchestreerde periodes van oorverdovend stilzwijgen maken daar onderdeel van uit. Wat je dan wel nodig hebt is een zeer charismatische frontman (ook wel CEO geheten) die aanvoerder is van die strategie en er telkens weer in slaagt de wereld aan zijn lippen te laten hangen (’Just one more thing’) bij de introductie van alweer een must-have van Apple. Tja, holistischer en meer fusion kan ik niet bedenken, Ed en Fred.
Lex Montanus, dinsdag 7 september 2010, 14:07
Wat mij al een tijdje opvalt in dit soort discussies is dat het lijkt alsof we de kern van het reclamevak allemaal een beetje uit het oog verloren zijn. Het lijkt wel alsof we zo graag alles een correct naampje willen geven en in het juiste gestructureerde hokje willen plaatsen dat we vergeten dat het uiteindelijk gaat om dat ene briljante creatieve idee dat het probleem van onze klant oplost. En of dat nou door middel van een tv commercial is of een campagne op facebook, maakt naar mijn idee helemaal niets uit. Daarbij voegt het internet wel de mogelijkheid toe om niet alleen met communicatie problemen op te lossen maar ook door middel van innovatieve technische applicaties (apple is daar naar mijn idee inderdaad ook het meest tot de verbeeldingsprekende voorbeeld van).
Esther, dinsdag 7 september 2010, 15:48
Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van die drang tot vernieuwing. Waarom moet het altijd “vernieuwend” zijn? Wat is er mis met traditionele kwaliteit? Fusionliefhebbers moet vooral afblijven van de traditionele sashimi en sushi. Er gaat echt niets boven een traditionele Japanse sushi. Gewoon goede ingrediënten: superverse vis, de juiste gezuurde rijst, wasabi en soyasaus. Liefst vlak voor je neus gemaakt door een oude Japanse meesterkok in een piepklein Japans restaurantje in een donker zijstraatje. De kok kan niet praten vanwege keelkanker, en ik niet omdat de tranen van gelukzaligheid over mijn wangen stromen. Mmmmmm… dan kunnen alle discussies over brandfusion, thema-, online- en activatiebureaus me gestolen worden. :-)
Lekker anders? Hoeft van mij niet zo, als het maar met liefde, vakmanschap en goede ingrediënten bereid is en vooral écht lekker is, maar dat is het dan meestal vanzelf.
Walter, dinsdag 7 september 2010, 17:51
@Walter
Lijkt alsof je een van Ed’s breder creatieve opleidingen al gevolgd heb...en zie daar de resultaat. En niet alleen snel schakelen met american dates.
Ja hoe noemen de Hispanics dat nou ook al weer.
Con fusion geloof ik.
Over de keelkanker begin ik niet eens!
Peter Woodward, dinsdag 7 september 2010, 18:44
Ed, op zich aardige geste, maar inderdaad, dan weer een nieuw soort bureaus.
We ‘moeten’ wat mij betreft juist minder ‘soorten’ bureaus hebben maar het zou zo fijn zijn dat bureaus die niet 360 graden breed kunnen denken en handelen het ook niet pretenderen en dat die bureaus die het wel kunnen en doen niet ineens enorm de specialist gaan uithangen. Eigen kwaliteiten/valkuilen kennen, erkennen, herkennen en ook naar handelen?
Belangrijkste volgens mij nog steeds elk bureau de diverse klantgroep(en) van haar klanten eens ECHT in de gaten moet hebben, want als je die helder op je vizier hebt, dan snap je dat je altijd moet kijken naar de mix van de diverse media of het nu tv, radio, buitenreclame, dagbladen, gemacrameede stoeptegels, die glijbanen van hier eerder genoemd, en vooral online (en vooral deze in al haar soorten en maten: banner, eigen website, Twitter, Facebook, Hyves, Linkedin, eigen blog, en ga zo maar door). De wereld is namelijk echt veranderd en het zal zo doorgaan. Dat is geen nieuws an sich…
Dus als adverteerder kan ik ook dit weer zeggen: kijk eens echt goed naar uw klant (ja die adverteerders dus...) en dan breder dan alleen die ene marketing- of communicatiebriefing voor die ene (of meer) campagne(s) en u weet wat u te doen staat. Of de bedrijfsnaam op uw eigen visitekaartje nu UW JWT, N=5, Doom&Dickson;, Jump!, Euro/RSCG (4D), Mindshare, Mediacom, Goud of .bone is....
Misschien een aardige suggestie voor zo’n zogenaamd ‘fusion’bureau:
WIJMAKENVOORONZEKLANTENDIECAMPAGNESMETDIEMIDDELENWAARMEEWIJHUN(POTENTIELE)KLANTENHETBESTEKUNNENBEREIKENVOORACQUISITIERETENTIECROSS-/UPSELLLOYALTYKLACHTENCOMPLIMENTENENALWATDIESMEERZIJ...-BUREAU
Erna Matroos, dinsdag 7 september 2010, 21:50
bureaunaam komt niet helemaal door maar hij was ongeveer:
WIJMAKENVOORONZEKLANTENDIECAMPAGNESMETDIEMIDDELENDIEVOORHUN(POTENTIELE)KLANTENZORGTDATACQUISITIERETENTIECROSS-/UPSELLLOYALTYKLACHTENCOMPLIMENTENENWATDIESMEERZIJREALISEERT...-BUREAU
Erna Matroos, dinsdag 7 september 2010, 21:58
@PeterW
Nee, ik had eerlijk gezegd nog nooit van Ed gehoord (sorry, Ed). Ik heb ook geen creatieve opleidingen gedaan voor dit vak, tenzij je vele jaren praktijkervaring en een eigen reclamebureautje ook een opleiding noemt. Ik zou overigens niet weten in welk hokje mijn bureau zou vallen: thema, online, activatie? Ik help gewoon mijn klanten met van alles en nog wat. Is dat dan fusion?
Ik werd geprikkeld om te reageren omdat Ed het over sashimi en sushi had, en met name het rommelen daarmee. Van sommige terreinen moet je afblijven en de tradities respecteren, vind ik. Het verhaal over de keelkanker van een Japanse meesterkok had overigens geen bijbedoelingen, het was gewoon een waar gebeurde anekdote in een piepklein restaurant in Tokyo, waar voor het eerst de tranen over mijn wang rolden van de heerlijke sushi en sashimi. Nooit gedacht dat eten zó lekker kan zijn… De beste man is intussen helaas overleden, heb ik begrepen. Ik weet niet of hij daarboven ook Nederlandse sites leest, dan bij dezen mijn eerbetoon!
W, woensdag 8 september 2010, 10:11
Leuke discussie. Volgens mij roept iedereen dit al jaren maar zijn er weinig die handelen. Begrijp me niet verkeerd Ed, maar ik zie niet zo heel veel vernieuwing.
Dat is naar mijn mening niet alleen aan de bureaus te wijten. Zolang klanten vast willen houden aan het ‘oude vertrouwde’ wordt het als bureau lastig om vernieuwend te zijn. Ik merk dat zelf ook. Alleen een goede portfolio helpt om merken te overtuigen. Maar die moet je creeren en dat zien de bureaus dan weer als risico. Ook Adformatie doet hier aan mee. Met name makers van een traditionele campagne krijgen alle aandacht. Merken die vernieuwend aanwezig zijn worden blijkbaar door Adformatie niet interessant gevonden.
Erik Pas, woensdag 8 september 2010, 11:10
Iemand heeft het al gezegd. Bij groter strukturen (lees orgaanisaties/bureaus) gaat het om geld. Dus TV. Bij klanten is de marketing begroting vaak een % van de omzet Bij beiden is er geen eer te behalen bij een lager begroting.
Anderzijds is er geen goede effectiviteitsmeting voor geintegreerd marketing (fusion). GRP?! Zowel bij klanten als bureaus is creativiteit moeilijk te bereiken binnen grote structuren.
De toekomst m i moet komen van kleine organisaties, zowel klanten als bureau, gebruikmakend van een vernieuwde marketing concept met een vernieuwde en geaccepteerde geintegreerd effectiviteits metingsysteem.
Wat Apple betreft is Jobs uniek maar ik zie het meer als door produkt innovatie gedreven.
@Walter Heb genoten van jouw schrijfwijze en hoop dat ergens boven een culinaire Japanner er ook van geniet!
Peter Woodward, woensdag 8 september 2010, 12:29
Wat is het toch dat we altijd willen afgeven op onze eigen beroepsgroep. Want ik ken tientallen cases van bureaus die de zogenaamde fusion gedachte maar al te zeer waarmaken en of hebben gemaakt (ook prijswinnende, die niets met tv te maken hebben). Het glas is soms meer dan half vol. Zeker als je je realiseert hoeveel voorbeelden er al zijn van fusioncampagnes die nooit het daglicht zien doordat klanten ze niet kopen, de budgetten niet hebben etc.
Het jammere wat ook ontstaat is dat er mensen gaan reageren die, ik weet niet wat dagelijks doen maar zeker geen verstand hebben van bijvoorbeeld de huidige financiele huishouding van een bureau. Want hoezo veel verdienen aan tv. Uren worden niet volledig vergoed, opslag mag bijna niet meer en alle risico’s zijn voor de bureaus. Nee als je zo zou kijken dan wil je alleen nog veel handwerk kostende campagnes (waar onder heel veel van die zogenaamd goedkope ambush campagnes) Dat is uren schrijven en verkopen.
Chris, woensdag 8 september 2010, 20:49
@Peter. Apple louter gedreven door productinnovatie? Dat lijkt me een conditio sine qua non voor ieder zichzelf respecterend bedrijf. Ik blijf bij mijn standpunt dat Apple het voorbeeld is van een communicatieve benadering waarbij alle activiteiten van het begin tot het eind resultaatgericht zijn en een bijdrage leveren aan omzet en merk. Vanuit een centraal creatief idee dat altijd naast merkbouwend ook activerend en urgent is. ‘Think Different’, ‘Switch’. Dat ze daarbij ook nog eens Steve Jobs hebben die altijd zijn bureau trouw is gebleven helpt daar natuurlijk enorm bij. En nee, ik werk niet bij Apple noch bij TBWA/.
Lex Montanus, donderdag 9 september 2010, 10:40
@Chris Dus wij halen alle TV (gerelateerd) omzet weg en de bureaus zijn er nog?!! En uren niet volledig vergoed, er is toch een verschil tussen de kosten en de uurtarieven!
@Lex Natuurlijk speelt de communicatie een rol maar jij noemde de producten niet eens. Alles was volgens jou vanwege de communicatie aanpak. Ik zou zeggen gebruik hetzelfde hoeveelheid middelen op een Apple namaak produkt en zie hoever je komt.
Peter Woodward, donderdag 9 september 2010, 14:47
Nee dan België, daar hebben ze zo’n achterhaalde discussie niet nodig. Daar zijn ze gewoon met goede communicatie bezig zonder al die intercompany muurtjes. Zouden wij ook moeten doen… hup, hup, hup… aan het werk. Hier mijn top 4.
http://www.happiness-brussels.com/
http://www.mortierbrigade.be/
http://www.famous.be
http://www.boondoggle.be/
Jeroen Tebbe, donderdag 9 september 2010, 17:50
Als manager Stibbe zegt dat het een belangrijk start punt is om de creatieve opleidingen breder te maken dan zeik ik tranen van ongeloof. Ik weet toch zeker dat minstens 95 % van het NL management terug in de schoolbanken moet. Bijvoorbeeld jij, een Ed Stibbe of een Fred Moolhuijsen. Doe ik ook nog een suggestie waar: gaan jullie lekker samen studeren aan de Berlijnse School of Creative Leadership. Die bestaat dus echt. En kom terug met een goed verhaal.
IP ban, donderdag 9 september 2010, 22:03
@ Ed en Fred, stuur ons een kaartje: http://www.berlin-school.com
IP BAN, donderdag 9 september 2010, 22:10
@Woodward
Heb alles wat je zegt nog eens nagelezen...pfff… en geloof me, ik ben tegen zelfmoord. Maar kan jij het ook nog eens na lezen? Ik begrijp er geen snars van. Als ik er naast zit spring ik zelf wel van de brug. We hebben een simpel vak, hou het zo,
Jeroen Tebbe, vrijdag 10 september 2010, 1:48
Goede morgen Jeroen,
Kom jij ook uit Belgie?
Peter Woodward, vrijdag 10 september 2010, 8:04
Yak! Een verschrikkelijke combinatie Sushi en Fois Gras. Ook ongeloofwaardig dat de fusion chef beide heerlijkheden als de beste kan maken en tegelijk wil aanbieden.
Maarten Neeskens, vrijdag 10 september 2010, 10:07
Beste IP BAN (mooie naam trouwens, heeft je moeder die verzonnen?)
Communiceren is verleiden en overtuigen. Gezien de teachers daar ben ik er van overtuigd dat de Berlin Ad School een goede school. Gezien je schrijfstijl ben ik nog niet overtuigd dat je een goede leerling bent. Ik hoop dat ik het mis heb.
Ed Stibbe, vrijdag 10 september 2010, 10:49
Hè gekkie toch, natuurlijk heb je het mis. die prachtige naam IP BAN komt uit de koker van opa Peter Woodward en oma Astrid Prummel. Dat weet een kind! Nou Stibbe, krijg je toch nog van Mol een missing slogan voor je winkeltje: SUCCESSSS!
IP BAN, vrijdag 10 september 2010, 20:36
helemaal mee eens Ed, lekker anders, en precies daarom hebben wij ons bureau dat al menig jaar aanbiedt wat jij omschrijft, The Others genoemd. All in the mix en afgestemd om wat een klant ‘nodig heeft’ in plaats van ‘verkopen’ wat er toevallig binnen een bureau voorhanden is.
chris, zondag 12 september 2010, 14:29
Tjeempie wat een ouwe meuk aan het woord hier allemaal… Mijn inbreng: halloooooooo: POST_advertising-era? Content is King, Storytelling en tot slot: ATL is dead :) En ga nou maar weer allemaal lekker slapen daar aan de Prof. Keesomlaan ;)
Ook Chris, maandag 13 september 2010, 12:20
meer opinie
RSSVerjournalisering
maandag 21 mei 2012, 12:03
Help mee met Nederlands’ eerste SuperPAC
vrijdag 18 mei 2012, 12:51
Thank God It’s Friday #TGIF
vrijdag 18 mei 2012, 10:40
Trends en inspiratie uit de social world.
woensdag 16 mei 2012, 21:35
Tips van NewYork.nl voor een effectieve zakelijke Facebook pagina
woensdag 16 mei 2012, 7:29
Thank God It’s Friday #TGIF
vrijdag 11 mei 2012, 7:30
Nee. Ik wil geen nieuwe commercial maken voor het KWF.
donderdag 10 mei 2012, 8:48
tip
Communicatiedesk vernieuwd
Vind antwoorden op jouw communicatievraagstukken. Bekijk dan nu gratis drie artikelen in de Communicatiedesk. Deze database bevat meer dan 2.500 checklists, cases en artikelen.
Vacature: Adformatie zoekt
De Adformatie Groep is door de recentelijke overname door Sijthoff Media Groep aan haar tweede jeugd begonnen. Om onze bruisende ambities gestalte te geven zijn wij per direct op zoek naar mensen die ons team willen versterken.
Concreet zoeken wij op dit moment:
- Operations Manager
- Accountmanager(s) Cross Media
rondvraag
Heeft inhaken nog wel zin?
Met het EK op komst komen merken met een stortvloed aan oranje inhakers. Zijn merken nog wel onderscheidend genoeg en vallen ze nog wel op?
Inzichten in jongerengedrag voor marketeers
‘De toekomst van DM’ was dinsdagavond 15 mei het thema op een congres van De Meter. Judith Lieftink, directeur onderzoek bij Youngworks, was hier een van de sprekers. In haar verhaal ging ze in op jongerentrends en hoe hierop in te spelen in marketing. Een samenvatting met voorbeelden.
Bureau van het Jaar: BSUR, Lemz of Wieden+Kennedy?
Volgende week wordt bekend welk bureau zich Bureau van het Jaar 2011 mag noemen.
Om inzicht te geven hoe bureaus zich profileren en wat de drie het afgelopen jaar goed gedaan hebben publiceren we hierbij hun papers.
Na afloop van het afgelopen WK stond de Oranje Actie Teller op 161 inhaak campagnes. Gaan we daar met het EK 2012 overheen?
In samenwerking met Activate&Co en Verse Reclame houdt Adformatie bij welke Oranje EK2012 inhakers van start gaan in Nederland.
Actuele stand: 100 inhakers.
vacatures
-
Manager Direct Marketing Business-to-Business (JB8777)
Personato Werving en Selectie, Venlo
-
Product Development Technologists (Medior & Senior Developers with an enthusiastic and innovative d
DUPP, Nijmegen
-
Medewerker Marketing Database opbouw en - verrijking
Feyenoord Rotterdam, Rotterdam
-
Actie Marketeer met online achtergrond
Veronica Uitgeverij, Hilversum
-
Specialist Loyaliteit en donoronderzoek
Plan Nederland, Amsterdam
De Opportunisten elke donderdag vers
laatste reacties
Bert: Complimenten, mooie beweging!
Carl Schipper: En vlak deze niet uit: de Vers EK-Gras Geurhanger.
http://www.versgras.nl
Arno Peperkoorn: Ik word persoonlijk een beetje moe van de pers en de markt die het leuk vinden om continue Hyves te...
Rob: Positioneren lijkt me inderdaad lastig als het product zo slecht is.
MARCOM12

Ontmoet nieuwe zakenpartners en relaties. MARCOM12 is the playground for professionals! Twee dagen vol met kennis en inspiratie, maar vooral ook om te delen!
Piece of Work: Stephanie Pistel
In de nieuwe aflevering van Piece of Work vertelt Stephanie Pistel, directing photographer bij Caviar over de totstandkoming van de reclamecampagne ‘vintage’ voor schoenenmerk Sacha. En ze vertelt over hoe ze ‘ontdekt’ werd als topfotografe van wereldartiesten. Daarnaast laat ze zien waar ze haar inspiratie vandaan haalt. Pistel is ‘slave to the rhythm’. Dat blijkt ook uit haar keuze voor favoriete reclame van de Toyota Swagger. Een must see.
Bekijk het interview.
Meer video op Adfotube.
kennisbank
Boekentips en meer
deze week in adformatie
- ADCN 45 jaar
- ‘Aandacht meten in kijkonderzoek’
- Shortlist San ABC Accenten bekend
- ADCN: Lemz wint Grand Prix
neem gratis een abonnement
nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van het laatste Marcom-nieuws met een gratis abonnement op één van onze nieuwsbrieven.Aanmelden


