Mokum-miles

Olaf Zwetsloot, auteur | 7 mei 2010, 11:52

De ‘I Amsterdam’-campagne is een succes. Dat neem ik voor het gemak even aan op basis van het zichtbare effect dat de reusachtige I Amsterdam-letters hebben op toeristen.

Overal waar die letters worden neergezet, klimmen horden mensen erop om zich te laten fotograferen. Zonder dat zich er nog een marketing- of reclamebobo tegenaan bemoeit krijgt de campagne pootjes en kruipen de reuzeletters op eigen kracht via privéfotoalbums en sociale netwerken de wereld over. Beter kan niet.

Het is een gastvrije boodschap. Iedereen kan Amsterdammer zijn, is de implicatie. Dat dat helemaal niet waar is, maakt voor het pr-effect niet uit. Amsterdam wordt steeds voller, drukker. Ieder jaar zwelt de stroom dagjesmensen en toeristen aan. Zou de I Amsterdam-campagne hier significant aan bijdragen? Heel goed mogelijk dat Amsterdam hierdoor meer top of mind wordt waardoor toeristen eerder besluiten om de hoofdstad van pretpark Nederland eens uit te proberen.

De city-marketeers hebben in ieder geval hun werk voortreffelijk gedaan. Nu is het aan de gemeente om nog meer te kapitaliseren op het toegenomen aantal transacties.
De schaalvergroting van het toerisme vereist een andere benadering. Ten eerste: beschouw Amsterdam niet als stad maar als een openluchtpretpark. Of beter nog, als pretpark binnen een pretpark, waar het de mensen continu duizelt van de evenementen. Zodat ze geen seconde de kans krijgen om zich te vervelen (zonder evenementen vervelen mensen zich namelijk dood, en dat risico moet je niet willen nemen). Echt vertier kan je maar beter aan professionals overlaten.

Ten tweede: plaats bij het Centraal Station tourniquets die, na betaling van een schappelijk bedrag, zeg € 12,50 (inclusief welkomstdrankje), een dag lang toegang verschaffen tot het Venetië van het Noorden. Uiteraard gaat het dagtarief omlaag als je langer blijft en kan je ook Mokum-miles gaan opbouwen.

Voor niet-bewoners die geen toegangsprijs willen betalen, legt de gemeente Amsterdam bij wijze van sympathieke geste een plastic tasje vol relevante proposities klaar: ‘Helemaal Hengelo’, ‘Beleef Zwolle’, ‘Er gaat niks boven Groningen’ of ‘Zoom in op Zutphen’. Deze mensen kunnen dan per trein of te voet de rest van het pretpark gaan verkennen.
Dat is helemaal niet erg. Want onze fun factory met historische accenten, knusse barretjes en pittoreske grachten mag toch best een beetje exclusief blijven?

Over de auteur

Olaf Zwetsloot

Reacties op dit artikel (2)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

I 'mokum

(9 mei 2010, 7:55)

Mooie woorden en een prima idee... die Mokum miles.
Kunnen ze uiteindelijk sparen voor een mooi I 'mokum shirt. Zie facebook pagina van I 'mokum (http://www.facebook.com/pages/I-mokum/114686998556551)
Ik verwacht uiteraard dat je fan wordt.
Hoi!

Avatar

Dirk

(9 mei 2010, 21:16)

Toch enorm jammer dat er zoveel aandacht aan toeristen wordt besteed en zo weinig aan jongeren die een woning zoeken en soms na 10 jaar nog steeds geen huis hebben. Dan doe je als stad toch iets fout, zo gaar veel talent verloren. Op 3 zag ik laatst dat een junk (die veel toeristen heeft bestolen) wel een huis krijgt maar mijn broer die in de horeca werkt niet. Vreemde boel daar in 020.