Volkse reclame
Kun je reclame maken voor volkse merken als je de Nederlander niet kent?
De reclamewereld is een D66-wereld. Dat blijkt uit alle schaduwverkiezingen, polletjes en twitterberichtjes van de afgelopen weken. Een verdwaalde GroenLinkser, een enkele VVD’er en een paar verstokte PvdA’ers daargelaten, stemmen reclamemensen op D66.
Maar ze moeten reclame maken voor producten die in minstens vijftien procent van de gevallen bedoeld zijn voor PVV’ers.
BCC, Hema, Dirk, CenterParcs, Amstel, Transavia, H&M. Het zijn merken waar een groot deel van de klandizie bij de verkiezingen koos voor Grote Geert. Bij veel merken waarschijnlijk zelfs meer dan twintig procent.
Wat doen reclamemakers met die kennis?
Goede reclame maak je doordat je je kunt verplaatsen in de consument. Je weet wat ‘ie leuk vindt, waar hij woont, wat hij denkt, wat hij lekker vindt, waarheen hij op vakantie wil.
Goede reclame maak je doordat je respect hebt voor die consument. Want je wilt hem op een prettige manier kietelen, pleasen. Je wilt iets verkopen en dat lukt het beste als je de consument begrijpt.
Maar de reclameman heeft – blijkens de schaduwverkiezingen, polletjes en twitterberichten – een tyfushekel aan al die mensen die PVV stemmen. Aan een groot deel van de consumenten dus.
Wat me vooral opvalt, is de verbazing van veel vakgenoten over het stemgedrag in Nederland. Want wat zegt het over de kwaliteiten van de antenne van reclamemakers, marktonderzoekers, communicatiestrategen als ze niet weten wat er leeft bij veel consumenten?
Werkt die antenne eigenlijk wel? Of raakt de antenne een beetje verstoord door de eigen leefwereld?
reageer (45)
“Ik heb hele goeie reclame voor tampons gemaakt, maar ben nog nooit ongesteld geweest,” zei de veelgeprezen copywriter Rob Tania ooit. Dat is de crux van ons vak. Ik hoef dus geen PVV te stemmen om te weten en in te kunnen voelen wat de PVV-stemmer beweegt.
Edward van Tilburg, vrijdag 25 juni 2010, 12:42
Precies dat, Edward. En alsof een PVV-er alleen maar een PVV-er is.
Beetje kort door de bocht, dit stukje. Zeker PVV gestemd? ;-)
Rob, zaterdag 26 juni 2010, 12:41
@Edward,
Inleven in een tampongebruikster is lastig, maar als je geen hekel aan vrouwen hebt, goed te doen.
Inleven in een PVV’er is lastiger, als een botsende maatschappijvisie in de weg zit.
@Rob
Weer geen PVV gestemd… Toch maar op Jeanine H.
Aart, zaterdag 26 juni 2010, 18:31
Frappant dat je meteen aan een tampon denkt. Alsof die mensen een maandelijks ongemak zijn… dan voel je je wel heel ver verheven boven je landgenoten..
Ik denk wel dat sommige reclamemakers die antenne hebben al zijn het er vast niet veel.Neem nou die nieuwe commercial van Ditzo. Daar moet ik nou om lachen, en ze stellen een goede vraag. Waarom moet je betalen om klant te worden? Citibank geeft aan Belgische klanten elk jaar 10 euro kado (levenslang) plus 3 procent van hun aankopen ( tot 100 euro p.j.) als zij een creditcard aanvragen. Zulke aanbiedingen zie je hier niet.
Dirk, zaterdag 26 juni 2010, 19:18
Ik ken een heleboel reclame mensen die PVV of VVD hebben gestemd.
PvdA reclame mensen heb ik nooit mee gemaakt trouwens. Lijkt me ook vreemd om PvdA te stemmen als je in dit vak zit.
Maar om van een ‘groep’ PVV stemmers te praten is vreemd. Er is geen doorsnee PVV stemmer. Ik ken artsen die PVV hebben gestemd maar ook twee Turken die PVV hebben gestemd.
ALs men zich eens zou verdiepen in deze mensen i.p.v. ze elke keer weg te zetten als idioten zou dat een veel beter inzicht geven in de PVV stemmer.
Zelf ben ik VVD’er en nooit anders geweest. Ooit PvdA toen ik nog jong en onervaren was…
Yvonne, zondag 27 juni 2010, 9:24
“Dat blijkt uit alle schaduwverkiezingen, polletjes en twitterberichtjes van de afgelopen weken.” Welke dan? Waar dan? Kom maar eens met serieuze links. Als je een hele beroepsgroep van incompetentie gaat beschuldigen, moet je toch wat meer meenemen dan een reactie hier en een twitterberichtje daar. Tot dat bewijs er ligt zie ik hier maar 1 verstoorde antenne: die van een reclame-columnist die blijkbaar zo ver buiten de bureauwereld staat dat-ie zijn beeld moet vormen op internet.
Tom, zondag 27 juni 2010, 21:42
@Tom
Was het een beetje te warm zondag?
Adem in… Adem uit....
Ik werk er hard aan om de storing aan mijn reclame-antenne kwijt te raken.
Aart, maandag 28 juni 2010, 8:44
@ Aart: werkt mijn reclame-antenna pas als ik voor Maaslander kaas gebruik maak van de angst voor oprukkende geitenkaas en dus Maaslander positioneer als onmiskenbaar onderdeel van het Nederlandse erfgoed dat beschermd en dus vooral gekocht moet worden om tegenwicht te bieden aan?
Edward van Tilburg, maandag 28 juni 2010, 8:57
@Edward
Lijkt me niet minder dan briljant.
Als de lingo-software van Maaslander goed werkt, leest de marketeer aldaar nu mee. En word jij zo gebeld.
Het punt dat ik in het stukje wilde maken, om misverstanden te voorkomen, heeft alles te maken met marktonderzoek. Hoe goed ken je de consument echt? Ga je af op wat hij in onderzoek aangeeft, ga je af op wat je om je heen ziet of ga je af op gedrag?
Aart, maandag 28 juni 2010, 9:04
Probleem bij deze case lijkt me een beetje dat de columnist zich afvraagt of je je op 20% van je klantenkring zou moeten richten. Ik zou eerst maar eens naar die andere 80% gaan kijken om te zien of we daar wat gezamenlijke kenmerken vinden…
Als ik PVV gestemd had, zou dit idee dan dommer zijn dan wanneer ik pakweg VVD gestemd had? Denk het niet. Aanname van de columnist dat stemgedrag iets te maken heeft met productgebruik lijkt me niet handig. Ja, heb de serie in Adfo gezien, maar dan kan ik net zo goed andersom stellen dat het eten van een bepaald product leidt tot stemmen op een bepaalde partij. Ik zie een nieuwe vorm van campagneVOEREN voor me…
illumovic, maandag 28 juni 2010, 10:41
@Yvonne
‘Auw’ Yvonne. De tegenstelling maken: ‘Ik ken artsen die PVV hebben gestemd maar ook twee Turken die PVV hebben gestemd.’ is prima voer voor de PVV. Precies de kennis van de doelgroep die ze nodig hebben…
Robert, maandag 28 juni 2010, 11:47
@Edward. Ik meen me toch te herinneren dat-ie zei..: “En ik heb nog nooit zo’n ding in me reet gestoken.”
Martin de Munnik, maandag 28 juni 2010, 13:35
Dikke denkfout van Aart. Komt ieder jaar een paar keer boven borrelen. Bart Kuiper woont op stand, maar weet als geen ander de Nederlandsche volksaard beroeren. Heel reclamemakend Nederland is vergeven van de Nee-Nee-stickers, maar kietelt evengoed alle foldergrazers. On line creatieven zijn enorme opt-uiters, maar raken wekelijks surfaholics. Wie zit er tegenwoordig nog in de tram, of de taxi om de harteklop van de fine fleur van de Natie te meten? En desondanks we weten heel goed waar koop-knop zit. Het een vak. Aart.
Rob Linssen, dinsdag 29 juni 2010, 10:35
Henry Ford quote:
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.”
Bert Siemens, dinsdag 29 juni 2010, 10:41
Links Nederland schildert de PVV stemmer maar wat graag af als hersenloze randdebielen. Feit is dat voor die ‘hersenloze randdebielen’ bepaalde problematiek erg hoog op hun agenda staat, terwijl de linkse politiek dat probleem maar mondjesmaat durft te onderkennen, en actie er op ondernemen al helemaal taboe is. Dat zegt verder niets over het intellect van ‘de PVV stemmer’. En als we dan toch bezig zijn: DWDD had op de verkiezingsdag een prachtig filmpje over (hoe verrassend) allochtone PvdA Stemmers die nog te dom leken om een stempotlood vast te houden. Maar als de PVV stemmer slechts 20% van de klandizie van Hema en dergelijke is, dan moet ook de PvdA Stemmer wel bij deze winkels klant zijn.
Bart Mansveld, dinsdag 29 juni 2010, 11:20
BART MANSVELD
Precies. Ik erger me ook mateloos aan de achterlijkheid waarmee PVV’ers worden weg gezet.
Ik ben een ras VVD’er en zou net zo hard kunnen roepen dat het stem vee dat op de PVDA stemt wereldvreemde mensen met oogkleppen op zijn.
Nu toch even gezegd maar doe dit normaal niet.
Juist in een democratie gaat het erom dat je anders denkenden toe laat. Zolang alles zonder bedreigen, geweld of tegen de gelijkheid van de mens in gaat natuurlijk.
Joris, dinsdag 29 juni 2010, 14:46
@mezelf:
‘Zolang alles zonder bedreigen, geweld of de gelijkheid van de mens in gaat natuurlijk.’
Joris, dinsdag 29 juni 2010, 14:48
Nee, ik ben niet van de Bond tegen Vloeken. Toch had ik het aardig gevonden als deze, overigens al lang achterhaalde, ‘discussie’ gevoerd zou worden zonder de meestal door verbaal zwakbegaafden gehanteerde uitdrukkingen met erge ziektes als tyfus te gebruiken.
Rob Floor, dinsdag 29 juni 2010, 15:23
@Rob,
Je hebt gelijk. De openingszin uit de column was een citaat uit een van de blogs. Aanhalingstekens weg en dan krijg je zoiets.
Ben je zelf trouwens fan van tangconstructies en het gebruik van teveel werkwoorden in één zin? Of lijkt dat maar zo?
(Dit is een grapje, Rob)
Aart, dinsdag 29 juni 2010, 15:37
Leuke column, maar wel heel ver gezocht…
Goede reclame maak je inderdaad doordat je je kunt verplaatsen in de consument. Echter, daarbij focus je met name op consumentengedrag (merk- en productkennis, aankoopmotivaties of juist barrieres die aankoop in de weg staan) dat categoriespecifiek is en dat heeft vaak niets met politieke voorkeur te maken. Sterker nog. In veel gevallen is dat consumentengedrag mbt een bepaalde categorie universeel (althans voor dat merk met die propositie) en dan maakt het echt niet uit of iemand nou op Geert, Job, Mark of Emiel stemt.
Marcel Blijlevens, woensdag 30 juni 2010, 11:50
Ehm… “teveel”, Aart? (Ook een grapje hoor).
Tom, woensdag 30 juni 2010, 14:34
Ehm… die punt achter “hoor” hoort nog binnen de zin die tussen haakjes staat, Tom. (Ook een grapje hoor.)
niels, woensdag 30 juni 2010, 16:34
Een reclameman en ook PVV’er?
Dan ben je een… check hier de nieuwe Blije Gasten Cartoon!
http://www.youaddaily.com/cartoons/Blije%20Gasten%2011.jpg
jeroen Tebbe, donderdag 1 juli 2010, 13:30
Leuke relcolumn maar natuurlijk onzin. Wel jammer dat mensen zoals Yvonne daardoor de kans grijpen de grootst mogelijke onzin te mogen opschrijven. Ik ken gelukkig in deze VVD gedomineerde reclame-omgeving niemand die het opneemt voor de PVV. En terecht want als je mensen uitsluit heb je in de maatschappij wat mij betreft niets te zeggen maar in een communicatievak helemaal niet.
En haar bekrompenheid versterkt zich door te beweren dat de PvdA helemaal niets klaarmaakt in dit vak. (ik geloof dat ze een oude schaduwverkiezing heeft gemist) maar nog erger zich er niet eens in heeft verdiept. Ik zal alle titels en namen niet meteen goed hebben maar uit het hoofd weet ik er zo 3. Met een Geudeker (bedenker van Even Apeldoorn Bellen) maar ook kandidaat voor Amsterdamse gemeenteraad, Marcel van Dam voorzitter van raad van commissarissen bij FHV/BBDO, Otto van der Harst als adviseur van o.a. Wouter Bos.
Chris, donderdag 1 juli 2010, 15:53
CHRIS
Dat Marcel van Dam voorzitten van de raad van commissarissen is bij FHV laat al zien wat een huichelaar de gemiddelde PVDA’er is.
Dank voor deze bevestiging.
Werner S, vrijdag 2 juli 2010, 9:56
Marcel van Dam is specialist in Onrendabelen. Misschien was dat de reden voor FHV hem te vragen.
Aart, vrijdag 2 juli 2010, 9:57
@ Aart
Mehoela. Hou je eerst een pleidooi dat reclame mensen naar het volk moeten luisteren. Zit er bij FHV/BBDO iemand van een nog grotere volkspartij dan de PVV (30 PvdA versus, 23 zetels PVV), en dan is het weer niet goed. Snap je punt niet.
Jeroen Tebbe, vrijdag 2 juli 2010, 10:25
De PvdA een volkspartij? Marcel van Dam van het volk?
Marcel heeft de uitdrukking ‘links lullen, rechts vullen’ uitgevonden.
Overigens: dat FHV Van Dam als commissaris heeft, lijkt me prima. Een commissaris heb je soms ook voor de contacten. Die heeft onze Veluwse villabewoner in overvloed.
Aart, vrijdag 2 juli 2010, 10:30
@Aart
je bijt in je eigen staart. ‘Goede reclame maak je doordat je respect hebt voor die consument’. zeg je zelf. Vraag me ernstig af of jij reclame zou kunnen maken voor de PvdA achterban.
Jeroen Tebbe, vrijdag 2 juli 2010, 10:41
iedereen weet nu toch wel dat meneer van dam een minderwaardig mens is…
gnaues, zaterdag 3 juli 2010, 16:01
@Jeroen,
Ik ben geen reclamemaker. Heb verder niet al teveel of al te hoogdravende communicatieprincipes, maar er zijn merken waar ik niet snel voor zou werken. PvdA hoort in dat hele korte rijtje thuis, ook al is Van Dam er inmiddels weg.
Aart, zaterdag 3 juli 2010, 19:27
@Jeroen,
Zie pas net je cartoon op http://www.blijegasten.nl Mensen, bezoek die site. Boek Martijn.
Ben er niet op uit jullie prachtvak te bashen. Maar als je melkander als vakgenoten zoveel, zo vaak en zo zinloos veren in de reet steekt (dat jullie aan werken toekomen met al die prijzenfestivals) dan is een heel klein beetje opbeurende aandacht van buiten toch niet zo erg?
Succes met de Blije Eikels!
Aart, zaterdag 3 juli 2010, 19:58
@AART
adem in… adem uit…
Ans, zondag 4 juli 2010, 0:00
Aart je hebt een blinde vlek, de VVD is vaak eurosceptisch voor de buhne maar in de praktijk 100% voor de EU. D66 is voor bestuurlijke verniewing en de natuur maar je merkt er in de praktijk niets van.
Je kan makkelijk ook reclame maken voor mensen die ontevreden zijn. Vooral voor bedrijven die doen wat ze beloven en voor producten die eerlijk (nononsense en niet te duur) zijn. Telfort was zo`n bedrijf, Inshared zou het kunnen zijn als ze geen onderdeel van Achmea waren en zoveel reclame maakten (valt niet veel meer aan de klant te geven als je zoveel aan reclame uitgeeft).
Dirk, zondag 4 juli 2010, 9:40
Beste Chris, als je in de Falgabuurt (Den Helder) zou wonen dan zou je niet zo praten. Ik denk dat veel PVV stemmers zich juist uitgesloten voelen. Buitengesloten omdat de buren niet groeten, buitengesloten omdat je lang op een woning moet wachten (terwijl een ander voorrang krijgt), buitengesloten omdat de buurvrouw vanaf het balcon luiers in je tuin gooit en omdat de mensen die het kunnen veranderen niet willen luisteren.
Ik woon in een witte buurt maar er is niemand die die witte etter (van een jaar of 20) die overlast veroorzaakt aanpakt. Veel harde muziek en de hele dag voor de deur “roken” en drinken met zijn vrienden. Wij hebben geen voortuin dus iedereen kan er van genieten.
Dirk, zondag 4 juli 2010, 10:14
Als ik de reacties zo lees, vrees ik dat Aart gelijk heeft
Jaap, dinsdag 6 juli 2010, 20:19
Merken als Amstel, Gamma en AH (om maar een paar te noemen) slagen er prima in om ‘volkse’ reclame te maken. Gezien de omvang van de doelgroep zouden bedrijven ook wel heel dom zijn om de PVV uit te sluiten. Ik zie het probleem niet.
Gerard Kroon, Promomix, maandag 12 juli 2010, 11:02
Zo. En nu eerst een Bavaria!
Hans, dinsdag 13 juli 2010, 10:19
En wat doet de reclamewereld als we - zoals te hopen - uiteindelijk een zakenkabinet krijgen?
Max Blumenfieber, woensdag 14 juli 2010, 15:14
Ik ben in m’n geheugen aan het graven of ik ooit in een briefing een doelgroep aangeduid heb zien worden naar politieke voorkeur. Er schiet me er werkelijk geen enkele te binnen…
Jean Pierre Kin, dinsdag 20 juli 2010, 12:41
@Aart. Een leuk stuk, want ik vraag me ook wel eens af of ik wil werken voor die achterlijke PVV-stemmers. Maar precies daar zit de kromheid van je hele gedachtegang. Dat we voor een volk zouden werken. Alsof we met reclame een dienst bewijzen aan de bevolking. Reclame is iets waar niemand op zit te wachten en dat irriteert (welbeschouwd is het dus fijn dat we lekker veel PVV-stemmers irriteren). Maar heel soms, dan maak je iets dat voldoende amuseert en dan ben je blij met de koestering van het volk. Wat ze ook stemmen.
Verder heeft een politieke voorkeur geen ruk te maken met je vermogen om grote groepen mensen te bereiken. Het enige dat je aantoont is dat D66-aanhangers beter in reclame maken zijn dan PVV-stemmers.
PS. Dank voor compliment over Ditzo. Beide bedenkers zijn de D66 toegenegen.
Edward Bardoul, donderdag 22 juli 2010, 10:27
VVD’er met rode broek, woonachtig in het Gooi. Kom ik wel tegen in briefings.
Edward den Ouden, donderdag 22 juli 2010, 11:05
Nee, de reclame-industrie maakt nu liever augmented reality events die via online pr in de aandacht komt. Waar alle nerds van Nederland mee bereikt worden. Maar die stemmen GroenLinks.De PVV stemmer kijkt SBS6 of RTL4. Moet je dus van die ouderwetse filmpjes voor maken. En dat kan niemand meer.
Pjotr, vrijdag 23 juli 2010, 11:24
Zo aan de reacties te zien zijn de reklame mensen bang om in een hokje geplaatst te worden en zelf doen ze niet anders.
Jur Groen, zaterdag 24 juli 2010, 8:27
Er zit een verschil tussen ‘iemand begrijpen’ en ‘het met iemand eens zijn’. Dat eerste is nodig om rake reclame te maken voor welke doelgroep ook.
Casper Knoester, zondag 25 juli 2010, 10:57
meer opinie
RSSVerjournalisering
maandag 21 mei 2012, 12:03
Help mee met Nederlands’ eerste SuperPAC
vrijdag 18 mei 2012, 12:51
Thank God It’s Friday #TGIF
vrijdag 18 mei 2012, 10:40
Trends en inspiratie uit de social world.
woensdag 16 mei 2012, 21:35
Tips van NewYork.nl voor een effectieve zakelijke Facebook pagina
woensdag 16 mei 2012, 7:29
Thank God It’s Friday #TGIF
vrijdag 11 mei 2012, 7:30
Nee. Ik wil geen nieuwe commercial maken voor het KWF.
donderdag 10 mei 2012, 8:48
tip
Brand Flow
Hoe creëer je als merk een optimale merkervaring? In Brand Flow lees je hoe merken als IKEA, Nike, BMW, Apple en Starbucks in staat zijn om over langere periode succesvol te zijn.
Vacature: Adformatie zoekt
De Adformatie Groep is door de recentelijke overname door Sijthoff Media Groep aan haar tweede jeugd begonnen. Om onze bruisende ambities gestalte te geven zijn wij per direct op zoek naar mensen die ons team willen versterken.
Concreet zoeken wij op dit moment:
- Operations Manager
- Accountmanager(s) Cross Media
rondvraag
Heeft inhaken nog wel zin?
Met het EK op komst komen merken met een stortvloed aan oranje inhakers. Zijn merken nog wel onderscheidend genoeg en vallen ze nog wel op?
Inzichten in jongerengedrag voor marketeers
‘De toekomst van DM’ was dinsdagavond 15 mei het thema op een congres van De Meter. Judith Lieftink, directeur onderzoek bij Youngworks, was hier een van de sprekers. In haar verhaal ging ze in op jongerentrends en hoe hierop in te spelen in marketing. Een samenvatting met voorbeelden.
Bureau van het Jaar: BSUR, Lemz of Wieden+Kennedy?
Volgende week wordt bekend welk bureau zich Bureau van het Jaar 2011 mag noemen.
Om inzicht te geven hoe bureaus zich profileren en wat de drie het afgelopen jaar goed gedaan hebben publiceren we hierbij hun papers.
Na afloop van het afgelopen WK stond de Oranje Actie Teller op 161 inhaak campagnes. Gaan we daar met het EK 2012 overheen?
In samenwerking met Activate&Co en Verse Reclame houdt Adformatie bij welke Oranje EK2012 inhakers van start gaan in Nederland.
Actuele stand: 100 inhakers.
vacatures
-
Manager Direct Marketing Business-to-Business (JB8777)
Personato Werving en Selectie, Venlo
-
Product Development Technologists (Medior & Senior Developers with an enthusiastic and innovative d
DUPP, Nijmegen
-
Medewerker Marketing Database opbouw en - verrijking
Feyenoord Rotterdam, Rotterdam
-
Actie Marketeer met online achtergrond
Veronica Uitgeverij, Hilversum
-
Specialist Loyaliteit en donoronderzoek
Plan Nederland, Amsterdam
De Opportunisten elke donderdag vers
laatste reacties
Bert: Complimenten, mooie beweging!
Carl Schipper: En vlak deze niet uit: de Vers EK-Gras Geurhanger.
http://www.versgras.nl
Arno Peperkoorn: Ik word persoonlijk een beetje moe van de pers en de markt die het leuk vinden om continue Hyves te...
Rob: Positioneren lijkt me inderdaad lastig als het product zo slecht is.
MARCOM12

Ontmoet nieuwe zakenpartners en relaties. MARCOM12 is the playground for professionals! Twee dagen vol met kennis en inspiratie, maar vooral ook om te delen!
Piece of Work: Stephanie Pistel
In de nieuwe aflevering van Piece of Work vertelt Stephanie Pistel, directing photographer bij Caviar over de totstandkoming van de reclamecampagne ‘vintage’ voor schoenenmerk Sacha. En ze vertelt over hoe ze ‘ontdekt’ werd als topfotografe van wereldartiesten. Daarnaast laat ze zien waar ze haar inspiratie vandaan haalt. Pistel is ‘slave to the rhythm’. Dat blijkt ook uit haar keuze voor favoriete reclame van de Toyota Swagger. Een must see.
Bekijk het interview.
Meer video op Adfotube.
kennisbank
Boekentips en meer
deze week in adformatie
- ADCN 45 jaar
- ‘Aandacht meten in kijkonderzoek’
- Shortlist San ABC Accenten bekend
- ADCN: Lemz wint Grand Prix
neem gratis een abonnement
nieuwsbrief
Blijf op de hoogte van het laatste Marcom-nieuws met een gratis abonnement op één van onze nieuwsbrieven.Aanmelden


