door Jan Bennink, auteur | 3 juli 2012, 19:51 in
Triodos Bank Commercial

Weg met de hippies, leve Triodos.

Ik heb eigenlijk helemaal niks met zweefbanken.
Banken die net doen alsof het helemaal niet om ons geld gaat maar om de dolfijnen en de wereldvrede.
Banken die hun Hanneke Groentemond vol hebben over groen en eerlijkheid, zapp ik meestal met de snelheid van een gloednieuwe Joint Strike Fighter door naar de digitale prullemand.

Maar ik ben om. De hippies hebben me te pakken.

Soms, heel soms, voel je dwars door je beeldscherm dat een commercial met pure liefde is gemaakt. De nieuwe Triodos heeft dat. En niet alleen dat. Ik kreeg er een goed humeur van. En de commercial heeft mij, en ik ben toch geen Arla drinker oprecht aan het denken gezet.

Inderdaad, Triodos, wat leven we in een bijzondere tijd. Wat hebben we het goed, wat kunnen we veel. Samen. Wat zijn wij mensen machtig geworden. “We the People”.
En inderdaad. Laten we stoppen met wachten tot “iets hogers” ons leven voor ons regelt. Laten we het zelf doen. Zelf rijkdom vinden in een bootje of een verdwaalde zanglijster of gewoon geld. Zelf bepalen wat me met ons leven doen.
Laten we een beroemde astronaut worden of vader of president of walvisknuffelaar. Of alles tegelijk. Wat houdt ons tegen? Moeder? De Baas? Het kabinet Rutte? Europa? Aliens? God?
Triodos slaat de verschillige spijker op zijn kop. Het is aan onszelf om een feest van ons leven maken. Aan ons en aan niemand anders. Klein is inderdaad het nieuwe groot. Daar neem ik mn rasta pet voor af.

P.S. +kudo’s voor de makers omdat in de hele commercial niet één keer het woord “duurzaam” voorkomt. Daar is vast lang over vergaderd ☺.

Reacties op dit artikel (16)

Log in of registreer om reacties te posten
Avatar

David

(1 jaar geleden)

Wat je zegt is waar, en misschien zouden ze inderdaad meer aandacht moeten besteden aan hun communicatie. Toen ik een privé rekening bij hen wilde afsluiten en een afspraak wilde maken om langs te komen leek het bijna alsof ze persoonlijk contact wilden ontmoedigen. De e-mail die ik terug kreeg stelde nadrukkelijk dat het heel gemakkelijk online te regelen was en eigenlijk overbodig om langs te komen... Misschien proberen ze door automatisering te besparen?...

Avatar

Joost Niepoth

(1 jaar geleden)

@ David: Helemaal mee eens. Zorgvuldigheid is zeker in deze tijd erg belangrijk. Door dit niet te doen is een groot deel van lle (financiele) ellende mede veroorzaakt. En wij kijken natuurlijk voor ons eigen bedrijf een beetje door een roze bril. Echter, als je zo hard iets claimt in communicatie, de (extra) finacieringsbehoefte heel beperkt is, het bedrijf / de klant voldoet aan het profiel van initatieven dat je zooo graag wilt ondersteunen, maar er niet eens serieus een discussie mogelijk is over wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn, roept wel de vraag op of je je communicatie en je handelingsvrijheid om business te doen, niet iest dichter naar elkaar toe moet trekken.

Avatar

David

(1 jaar geleden)

@ Joost Niepoth: Maar Joost, dat een bank geen extra financierings mogelijkheden biedt voor één of meerdere initiatiefrijke ondernemers, betekent toch niet dat ze hun idealen / standpunten m.b.t. tot het steunen van positieve initiatieven niet waarmaken? Ik snap wel dat het voor jou heel vervelend is maar persoonlijk vind ik het zeker in deze tijd niet negatief wanneer een bank niet zomaar direct de portemonnee trekt. Mee eens?

Avatar

Gnaues

(1 jaar geleden)

Goh... Triodos is dus gewoon een bank en de commercial maakt de werkelijkheid iets mooier... Hoe wonderlijk!

Avatar

Joost Niepoth

(1 jaar geleden)

Mooie commercial. Zou best eens in de prijzen kunnen vallen. In het relatieblad (ja, we zijn klant) "de Kleur van Geld" stond vorige week te lezen: Quote: "Overal zien we ondernemende mensen en vernieuwende initiatieven die positieve veranderingen in gang zetten. Triodos wil juist deze inspirerende ondernemers financieren". De afstemming qua communicatie klopt dus wel.

Maar communicatie is natuurlijk maar 1 (belangrijke) schakel in het geheel. Meer dan jammer dat Triodos dan ook geen opvolging kan geven aan de positionering als het om haar echte business gaat. Als trouwe zakelijk (MKB) klant bleek er geen enkele ruimte voor extra financiering, hoe klein ook. Sterker nog, het was een simpel nee, zoder echt een inspanning te doen en samen te onderzoeken of er mogelijke oplossingen bestonden. Misschien is mijn bedrijf die ene uitzondering, maar ik betwijfel dat sterk en hoogstwaarschijnlijk zal ook nu blijken dat Triodos gewoon een bank is als alle anderen en het MKB daar eigenlijk niet hoeft aan te kloppen.

Avatar

sikko gerkema

(1 jaar geleden)

@Tomas De Meester Kackadorisprijs is onlangs toegekend aan Triodos Bank. De toekenning van deze prijs heeft Triodos Bank voor kennisgeving aangenomen. Dit heeft Triodos Bank besloten omdat de vereniging die deze prijs uitreikt niet de moeite heeft genomen haar waarnemingen te toetsen door daarover met de bank in gesprek te treden.

Zolang de Inspectie voor de Gezondheidszorg, die door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is belast met het toezicht op de kwaliteit van de gezondheidszorg in Nederland, geen kanttekeningen plaatst bij door Triodos Bank gefinancierde projecten in de gezondheidszorg, ziet de bank dan ook geen enkele aanleiding om deze niet te financieren.

Avatar

Edward den Ouden

(1 jaar geleden)

schitterende film... geeft precies de juiste state of mind aan. Succes ING, ABN en Rabo.

Avatar

Angelo

(1 jaar geleden)

Tjongejonge... Als een commercial je aan het denken moet zetten, waar heb je dan al die tijd je hoofd gelaten. Jongens het begon al met het rapport van de Club van Rome. In het jaar...? Juist ja.
Ik ben het eens met Thijs; waar zijn nou de echte ideeën? Waar is de scherpte? Als je het niet minstens origineel kan formuleren...
Wanneer was de commercial die je écht aan het denken zette? Ergens jaren 80? Nee, ik moet het in deze Intellectuele IJstijd toch van andere dingen hebben.
Best vriendelijke ad, maar omdat ik er niks in ontdek wat ik niet al weet, weet ik dat ze het veilige pad naar de goegemeente aan het nemen zijn.. Geen haar beter dan de Rabobank, die óók (coöperatieve) idealen heeft. Seen it, Walked There.

Avatar

Marc Wunhuus

(1 jaar geleden)

Klein is het nieuwe groot... Dat zei m'n vrouw vannacht ook nog.

Avatar

sikko gerkema

(1 jaar geleden)

Voor wie het leuk vindt om te weten: In 2007 is Triodos door Milieudefensie de klimaatvriendelijkste[2] bank van Nederland bevonden. In 2009 is Triodos door de Financial Times de meest duurzame bank ter wereld bevonden.[3]
In 2011 kreeg Triodos de "Havelaar"prijs van Max Havelaar voor zijn fairtrade handelen.
Ook is Triodos een van de medeoprichters van de 'Global Alliance for Banking on Values', een internationaal netwerk van duurzame banken, en van De Groene Zaak[4], de eerste Nederlandse ondernemers- en werkgeversvereniging van duurzame bedrijven. (Wiki)

Avatar

Thijs Biersteker

(1 jaar geleden)

ha Jan , Ik ben het helemaal eens met zelfkritiek. En binnen de bankwereld is iets wat je ook mag verwachten, en ook al vaker ziet. Maar het gebrek aan een uniek en sterk pov in de gehele narrative is iets wat mij waarschijnlijk dwars zit. Het is een summum van de bekende opvattingen en niet waarom ik dan naar Tridos zou moeten gaan. Heb je de spaarcenten al over gezet ? #WalvisknuffelaarXL

Avatar

Jan Bennink

(1 jaar geleden)

Hi Thijs, Tja zelfkritiek en scherpte wordt node gemist in reclame. De laatste zelfkritiek die ik in de reclame zag was van Bernbach voor de Karmann Ghia (Bernbach durfde dat) Maar toch, heeft deze spot mij dus wel aan het denken gezet. De spot zet zich prachtig af tegen megalomaan bancair gebrulboei van groter is beter. En dat vond ik al een verademing. Verder is het best lef om tegenwoordig te durven zeggen dat we het best goed hebben. #knuffelzeidewalvis

Avatar

Thijs.

(1 jaar geleden)

Mooi werk. Maar, Jan, om hier nou euforisch over te worden en meteen een Prius te gaan rijden is wel erg overdreven. Oké, het is duidelijk met liefde gemaakt en stijgt zeker boven het Nederlands peil uit. Maar een kritische noot mag je dan ook wel verwachten.

In de manifesto achtige VO is niks te vinden om het mee oneens te zijn, geen randjes, geen echte statements of verassingen. Elke logische denker is het hier mee eens, en dat is nou juist het probleem.  Er blijft niks hangen waar ik iets van kan vinden,  niets waar ik vanavond in bed over lig te malen, waarom ik denk , Ja , fuck , ze hebben gelijk, ik verhuis al mijn spaarcenten direct , morgen , nee NU naar die Triodos bank. 
 
De ondersteunende beelden voelen aan als een veredelde mood-video. klassieke KK opening en een opeenstapeling van metaforen die best voor de hand liggen;
" Voeten uit raam " " Kussende vrouwen voor vrijheid" " Zeepbel die spat" " Ogen die worden geopend"  "De bio slager" 

Het werk is goed, Maar de reactie van Jan is overdreven. Misschien ben ik gewoon geen walvisknuffelaar.

Avatar

Cas Bouhof

(1 jaar geleden)

Jeetje wat een mooie commercial. Ik las gisteren ook al dit artikel. http://nyti.ms/LHhR8W Lijkt in opkomst te zijn. Je leven in eigen hand nemen. écht in eigen hand.

Avatar

erik

(1 jaar geleden)

Mooi verwoord. Precies de argwanendheid die ik ook ervaar, maar toch ben ik geraakt door een commercial. Iets wat bijna echt nooit gebeurt.

En Arla moet volgens mij Alpro zijn, toch?

Gerelateerde items Triodos Bank Commercial