De privacybubbel barst, eindelijk

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Reclame wordt hyper-persoonlijk, maar de wal zal het schip keren voorspelt Marieke Dekker van BSUR. Adformatie bestaat 40 jaar en vroeg , de reclamemakers van de toekomst, hoe het bureau van de toekomst eruit ziet.

Een hologram van je overleden oma die je authentieke tomatensoep van Knorr aansmeert, merken die ongevraagd in je social space inchecken, Fleurop die je spontaan benadert als je net virtueel ruzie met een goede vriend hebt gemaakt en het stiekem toch wel jouw schuld was...

2053. Het jaar dat de privacy bubbel eindelijk barst. Decennia lang werden burgers overspoeld met hyper-gepersonaliseerde, non-stop aanwezige reclameboodschappen. Keer op keer vonden reclamemakers nieuwe manieren om persoonlijke data te gebruiken, reclame-blokkers te omzeilen en merken in de kijker te spelen.

Binnens- en buitenshuis was het leven verworden tot één grote commercial. Een commercial waarin de burger ongewild de hoofdrol speelde. Maar advertising pollution vervuilde niet alleen het straatbeeld en de huiskamers. Ook de hoofden van mensen werden aangetast, met paranoia, kortademigheid en stemmingsstoornissen als belangrijkste symptomen. In 2053 is de maat vol en grijpt de regering in met een lang verwacht pakket strikte privacywetten.

Een drastische powershift is het gevolg. Burgers mogen niet langer blootgesteld worden aan enige vorm van georganiseerde reclame, tenzij ze daar actief toestemming voor geven. Straten en huiskamers worden schoongeveegd en zijn weer het leefgebied van mensen in plaats van het jachtterrein van merken. Merken zijn gedwongen af te wachten tot ze een Request For Information van een consument ontvangen. De klant is nu écht koning.

Reclamebureaus behandelen deze RFI’s en krijgen na de aanvraag toegang tot een beperkte set persoonlijke data van de potentiele klant. Supersnel creëren ze vervolgens een gepersonaliseerde pitch, die naar het persoonlijke device van de aanvrager wordt gestuurd. Een perfect samenspel van data analyse en strategische creativiteit.

Deze bureaus zijn niet de reclamebureaus zoals we die nu kennen. De tijd van tonnen aan geld en tijd kostende campagnes waarin het merk op zijn best wordt uitgelicht ligt in 2053 ver achter ons. De absolute macht van de consument heeft niet alleen de leefomgeving van mensen, maar ook de bureauwereld schoongeveegd.

De bureaus die zich op tijd hebben aangepast aan de nieuwe machtsverhouding staan in dienst van zowel merk als consument. Ze zijn 7 dagen per week, 24 uur per dag open voor business, om direct te kunnen reageren op informatie aanvragen. De consument verwacht instant gratification, en krijgt dat ook.

Maar met het alleen overbrengen van een goed aanbod zijn bureaus er nog niet. Net als in 2013 moeten merken zich in 2053 nog altijd op een positieve manier onderscheiden van anderen om de gunst van de consument te winnen. Creativiteit blijft de doorslaggevende factor om de consument van de toekomst voor je te winnen.

Marieke Dekker is strateeg bij BSUR

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie