Omarm alle advertentievormen

Er is niks mis met content­marketing, maar er is een functie voor elke advertentievorm.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het was zo maar een geinig kopje tussendoor: ‘Eind 2016 geen advertenties meer in VI’. Hoofd Commercie en Partnerships Arne van den Berg zegt dit niet omdat de advertentie-euro’s einde volgend jaar al zijn opgedroogd voor de papieren media.

Nee, het is gewoon zijn doelstelling. Eruit met die advertenties in dat printmagazine. Van den Berg wil namelijk naar een Champions League- of KNVB-model. 

Met die 150 miljoen euro die nog in tijdschriftenland geplaatst wordt via platte advertenties heeft Van den Berg niets te maken. Bij de VI kan je alleen nog maar terecht voor contentmarketing. Als een autofabrikant een nieuw model wil verkopen bij VI kan dat niet meer via een 1/1 pagina met een mooi beeld van de auto, de voordelen en de prijs.

Nee mensen, bij VI wordt er een online video gemaakt waarin Ronald de Boer zijn mening geeft over de opwarming van de aarde en waarom hybride auto’s de oplossing zijn. Inclusief een naamsvermelding bij het wekelijkse interview met de VI-abonnee. En Sjaak Swart vermeldt in een VI-interview en passant dat hij Syrische vluchtelingen in huis neemt en die persoonlijk met dat ene merk SUV zal ophalen bij de grens. 

Belangstellend wordt er vanuit Sanoma, De Persgroep en TMG gekeken naar deze innovatie. Een Linda zonder advertenties van Estee Lauder, Armani en Chanel. Een Libelle zonder Dove, Vichy en Unox. 

Er is niets mis met contentmarketing. Maar er is een functie voor elke advertentievorm. Verbind die aan de doelstellingen van de klantreis van een merk. Zo heeft content een rol in informatie verstrekken en het versterken van een merk. En een platte advertentie, ook al worden het er steeds minder op papier, heeft een rol in het bekendmaken van merkboodschappen.

Andere vormen van advertising kunnen juist weer harde conversie tot doel hebben. Sociale kanalen kunnen helpen in het delen van klantervaringen. De Champions League is juist veel waard dankzij de standaard tv-commercials die je erin kwijt kunt. 

Gratis speltip voor Arne: omarm elke advertentievorm die er is. Anders speel je straks degradatievoetbal in de 5e klasse zaterdag.

Deze column staat in Adformatie 23 (13 november 2015)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie