RTL doet aan pietendiscriminatie

Ondanks eigen uitspraken over het belang van diversiteit, kan er bij RTL maar één soort piet zijn: de Schoorsteenpiet.

We hebben het druk met Nederlandse tradities de laatste tijd. Zo was het even schrikken dat de Nationale Boerenkooldag onlangs werd opgegraven. Deze in 1641 geboren feestdag werd vorig jaar opnieuw gelanceerd, wat tot veel ophef leidde.

Zo voelen de bloemkolen en spruitjes zich gediscrimineerd. Waarom hebben zij geen dag? De witlof dacht zelfs aan een hele week, de Witlofweek. Tot overmaat van ramp schijnt de broccoli ook witheet te zijn. Om over de kousenband nog maar te zwijgen.

Inmiddels hebben supermarkten besloten om op en rondom de Boerenkooldag ook gewoon andere groenten in de schappen te laten liggen. Om de rust te bewaren en ervoor te zorgen dat er iets is voor ieders gading. 

Iets soortgelijks gebeurt er rondom een ander eeuwenoude traditie, Sinterklaas. In de Zwarte Pietdiscussie voelden gele, paarse, knaloranje en witte pieten zich behoorlijk buitenspel gezet. En daarom heeft Albert Heijn besloten om alle soorten pieten toe te laten en de klant de keuze te geven. 

Ook Jumbo zegt er een soortgelijke benadering erop na te houden. Dat lijkt dan in elk geval op een gelijke behandeling van pieten in alle kleuren die je maar kunt bedenken. 

Maar toen kwam RTL naar buiten. RTL wil geen witte piet, geen zwarte piet of paarse piet. Nee, RTL zegt ondanks eigen corporate uitspraken over het belang van diversiteit dat er slechts één soort piet kan zijn: de Schoorsteenpiet. Eentje met roetvegen. Alle andere pieten worden niet getoond.

Zou een mix van pieten misschien juist een reflectie zijn van onze samenleving? In 1953 liepen er bij de sinterklaasintocht in Amsterdam zwarte en witte pieten gebroederlijk naast elkaar. Maar bij RTL is het, ook voor adverteerders, de Schoorsteenpiet of niet.

En lezen we in Adformatie: ‘Als bedrijven niet willen adverteren met Schoorsteenpiet kunnen ze ook gewoon een commercial maken met alleen Sinterklaas’, aldus de RTL-woordvoerster. Maar daar ligt adverterend Nederland niet wakker van, die waren gelukkig al wat stapjes verder.

Wat zou het leuk zijn trouwens, het RTL sinterklaas-bedrijfsfeest met Sylvana Simons als sinterklaas en Johan Derksen als hoofdpiet.

Beeld: ANP

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie