Media

Verpak merkverhalen niet als journalistiek

Opinie | 12 februari 2016, 7:00

Er is niets mis met verhalen vertellen namens merken. Plak er alleen niet het etiket 'journalistiek' op, adviseert Ruud de Langen.

Beeld: 123RF Een paar weken geleden werd de jaarlijkse Nationale Tuinvogeltelling gehouden. Natuurlijk was de mus weer de gedoodverfde winnaar. Maar wie goed keek kwam ook de Paradijsvogel tegen. Sjuul Paradijs dook her en der in de media op met de start van zijn nieuwe bedrijf Trusted Media. Paradi...
Lees het hele artikel

Je kunt dit artikel lezen, nadat je bent ingelogd. Heb je nog geen account, registreer je dan gratis.

Probeer 1 maand gratis!

  • Exclusieve online content
  • Adformatie op je tablet en smartphone
  • Dagelijkse e-mail nieuwsbrief

Inloggen

Al abonnee, maar nog geen geactiveerd account? Activeer nu

Over de auteur

Ruud de Langen

Reacties op dit artikel (10)

Avatar

Willem-Albert Bol

(12 februari 2016, 9:01)


100% eens. En zoals vaker speelt semantiek hier een rol. De term branded content is eigenlijk meest zuiver. Content voor de consument, maar met een (zichtbare/ aantoonbare/ en liefst logische en relevante) merk koppeling.

Termen als native advertsing/ corporate journalistiek/ etc. zitten voor te dicht tegen onafhankelijke journalistiek aan. De scheiding moet helder zijn. Gelukkig blijkt uit onze dat consumenten (vaker dan je denkt) feilloos doorhebben als iets verkocht is. Conclusie: wees dus heel helder als iets branded is.

Avatar

Astrid Prummel

(12 februari 2016, 9:13)

Ik weet het niet Ruud, je column komt een beetje tegenstrijdig over. De wereld is veranderd, zoals je jn het begin aangeeft, maar mensen met journalistieke initiatieven mogen daar niet in meegaan? Waarom zouden journalisten niet aan de bron van merken en bedrijven hun vinger aan de pols mogen houden? En waarom zou de visie van een bedrijf op actuele ontwikkelingen per definitie propaganda zijn? En die van een rechtse, linkse of door mediatycoons gestuurde journalist niet? Bovendien zijn de traditionele media aan ernstige verpulping onderhevig. Dagelijks staan er weinig objectieve en matig onderbouwde stukken in de krant waarvan ik denk: deze journalist heeft gisteren zijn eigen dagblad niet gelezen en drijft mee op de waan van de dag.

Avatar

Astrid Prummel

(12 februari 2016, 9:18)

Trouwens, er zijn veel bedrijven die een oprecht en belangrijke visie hebben op maatschappelijke discussies en problemen maar keer op keer hun verhaal maar half of verdraaid weergegeven zien al naar gelang de politieke wind die op dat moment waait.

Avatar

Astrid Prummel

(12 februari 2016, 9:24)

@Willem-Albert, dat ben ik met je eens, maar daar heeft Ruud het volgens mij niet over.

Avatar

Wim Tjaberinga

(12 februari 2016, 9:26)

Onzin! De beste merkverhalen zijn juist wel journalistiek geschreven, anders blijft het toch gewoon een reclamepraatje? En wat is journalistiek? Een oprechte merkervaring van een klant, is dat niet journalistiek? Een discussieplatform over energie voor politici, wetenschappers en opinieleiders, mogelijke gemaakt door Nuon, is dat niet journalistiek? Dat Nuon daar autoriteit aan ontleent maakt in dat geval toch niet dat het dan maar afgedaan moet worden als "niet journalistiek"? En bovendien, wat is tegenwoordig nog "onafhankelijke journalistiek"? Door de druk op de media, sluipt er overal wel een beetje commercie in. En zo niet, dan is er wel een politieke lading, en hoe onafhankelijke ben je dan? Dus laten we niet al te academisch doen over journalistieke onafhankelijkheid, de consument is niet gek en bepaalt zelf wel wat ze aan content wil consumeren en wat niet. En laten we aan de andere kant waarborgen dat er media blijven bestaan waar we echt goede, journalistiek onafhankelijke content kunnen consumeren!

Avatar

Fred Moolhuijsen

(12 februari 2016, 9:53)
http://www.bandba.nl

Het blijft naar mijn mening een grijs gebied waar in de markt zuiver en naar alle waarschijnlijkheid ook heel onzuiver mee omgegaan wordt. Het blijft betaalde aandacht niet waar..
Een bureau vertelde mij laatst dat ze een hekel aan advertising hadden. Nee.. zij zaten in native advertising :-) Wat een flauwekul was mijn reactie. Een ieder die een bijdrage levert met content om consumenten te bewegen richting een merk om gevoelens of attitude te veranderen zit naar mijn definitie in advertising. Of je het nou leuk vindt of niet. Maar het is wel duidelijk.

Avatar

Hans de Koning

(12 februari 2016, 10:09)
http://locomotive.nl

Advertisement (reclame uiting) en advertorial (branded content) en sluikreclame (native advertising). Zoals wel vaker in ons mooie vak is dit weer een oude wijn in nieuwe zakken discussie.
Wat mij betreft mogen (merk)verhalen met journalistiek schrijftalent gemaakt worden als het maar duidelijk is dat er een belanghebbend merk achter zit die dus nooit onafhankelijk kan zijn.

Avatar

Desmond Lissone

(12 februari 2016, 11:45)

Of het nu de insteek, de richting, de toon of het hele verhaal is; wie betaalt, bepaalt. Elk verhaal afkomstig van een bedrijf heeft één doel en dat is het merk/bedrijf aantrekkelijker maken. Niks mis mee, maar noem het geen journalistiek. Want dat was toch voor het algemeen belang?

Avatar

Rob van Holstein

(12 februari 2016, 12:20)

Als de lezer/consument niet in de gaten heeft dat hij een reclamepraatje leest is het volgens mij goed geschreven. Met ons www.thedutcheese.org project beschrijven wij op Facebook Nederlandse merken, producten, lekkernijen en designers. Dit wordt doorgeplaatst op onze website, Pinterest en Twitter. Dit is voor die merken/producten zeker reclame maar onze lezers pakken dit op als een leuk stukje storytelling.

Avatar

Toine van der Heijden

(22 februari 2016, 12:43)
http://www.teksttuig.nl

Journalisten die bij bedrijven de vinger aan de pols houden? Astrid Prummel ziet zichzelf al als de nieuwe Gunter Wallraff. Die gaat onder de paraplu van FHV klanten de maat nemen. Is dat wel oprecht? Is dat wel authentiek? Is dat wel waar?

Ik denk dat de reactie van Rob van Holstein boekdelen spreekt. Als de consument het verschil niet meer ziet, is het goed geschreven. Een leuk stukje storytelling: de vercheesing van de journalistiek. Wordt al gedoceerd op de School voor de Journalistiek (tegenwoordig in een gezellige fondue met de ouwe HEAO Communicatie).

Van mij mag het opnieuw afgebakend worden. Het is zowel wettelijk geregeld als vastgelegd in een reclamecode: als het geen onafhankelijke redactie is, moet dat aangegeven worden. Maar niemand die dat afdwingt. Wil de onafhankelijke journalistiek nog enige autoriteit behouden, dan moeten de overgebleven bolwerken versterkt worden.

En daar past zelfinspectie bij. Zitten er nog journalisten bij Sanoma? Hoe ver is TMG al vercommercialiseert? Welke deel van de regiopers is storytelling? Welk percentage van de vakpers is besmet met branded content? Commerciële TV is compleet verkocht, maar wat gebeurt er bij producenten voor de publieke omroep? De Wereld Ramsht Door!

Gerelateerde items Column Ruud de Langen

Meer in channel Media

Blijf op de hoogte
Adfo Events
Van onze partners
Whitepapers