We hebben adlokkers nodig!

Adblockers zijn populair door een overkill aan opdringerige en irrelevante reclame. Weg met die pop-ups & take-overs.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

M’n smartphonebrowser staat al een week vol met aanbiedingen voor een Røde- microfoon die ik had gegoogeld. Besloot ‘m niet te kopen omdat ik eerst een gat in mijn compact-camera moet boren, bij gebrek aan audio-input. Dat weet Google nog niet. Misschien moet ik eerst zoeken op ‘ik heb besloten geen Røde te kopen’.

Verdwijnen ze dan? Zo niet, wordt een adblocker wel heel verleidelijk. Maar ik installeer ‘m niet. Want met adblockers breekt de reclamehel pas echt los.

Dat Apple opeens adblockers toestaat, heeft namelijk niks met gebruikersgenot te maken: ze willen concurrent Google blokkeren. Daarna gaat Apple zelf advertenties in iOS integreren en die zijn (verrassing!) niet te blokken.

Vergis je niet: tussen die crazy ones uit Cupertino zitten toch een paar unverfroren dictators, die ongevraagd die Albert Heijn-app op mijn lockscreen installeerden. Doe mij eerst een appblocker voor Apple. En hoe moeten al die sites straks overleven?

Zonder ads krijgen we een overkill aan advertorials, sponsored content, native advertising, whatever. Nog meer bloggers die middelmatige producten pluggen voor een kickback. Volgens mij is iedereen beter af met zuivere content en echte advertenties. En dan mag er best af een toe een relevante advertorial tussendoor (wel graag ‘sponsored’ erboven).

Adblockers zijn populair door een overkill aan opdringerige en irrelevante reclame. Weg met die pop-ups & take-overs. Gebruik pre-rolls en videocards met mate. Geef advertising een vast plekje op elk scherm: je eigen personalised reclamebordje.

Biedt daar tailor-made deals of reteleuke themafilmpjes. Leg mensen netjes uit dat content alleen gratis blijft door een bescheiden mate van gewenste advertenties. Snapt iedereen.

We hebben geen adblockers nodig, maar juist adlokkers: transparante tools waarmee de consument onder de motorkap kan kijken en meebepaalt wat er op z’n reclamebordje belandt. Je mag goedbedoelde aanbiedingen gewoon uitzetten: een week hoofdluisshampoo-ads op al je schermen maakt je geen populaire collega.

Prima dat Røde-retailers mij rechtsboven in beeld aanbiedingen doen – tot ik ho zeg. Want ik heb eerst een boormachine nodig. Of nog beter: een compact-camera met audio-ingang.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie