door Abovo Media, partner | 2 januari 2017, 15:13 in Media
Tv

De oudejaarsconference, een wisselend succes

Abovo Media, partner | 2 januari 2017, 15:13

Allereerst de beste wensen, laten we er een fantastisch jaar van maken! Ook in dit nieuwe jaar houden we u weer up-to-date met alle nieuwe feiten & fabels over alles wat met media te maken heeft. We beginnen direct maar met een update over de oudejaarsconference!

Dit jaar was het voor het eerst de eer aan 2 nieuwe cabaretiers om een oudejaarsconference te maken. Op NPO 1 was het Claudia de Breij en op RTL 4 mocht Javier Guzman het oude jaar op de hak nemen. Het succes van Herman Finkers van vorig jaar hebben beiden niet kunnen overtreffen, zelfs bij elkaar opgeteld scoren de twee nieuwelingen nog lager dan Herman Finkers in 2015.

Indien we kijken naar de leeftijdsopbouw van de verschillende conferences, zien we een duidelijk beeld. De oudere doelgroep is alleen écht te mobiliseren voor de ‘oude garde’ zoals Youp van ’t Hek en Herman Finkers. Claudia en Javier blijken ook niet in staat om een jonger publiek te trekken dan deze oude twee rotten in het vak, de verhoudingen tussen de leeftijdsgroepen in 2015 en 2016 zijn namelijk exact gelijk. Over de hele linie zijn dus minder mensen de conference gaan kijken.

Laatste vraag is dan de waardering van de conference. Als mensen dan toch ingeschakeld hebben voor de conference, blijven ze dan wel kijken tot het einde? De door SKO gemeten netto fractie geeft aan hoeveel procent van het programma gemiddeld bekeken is, deze waarde kan dan ook antwoord geven op deze vraag.

Bij Claudia zien we een relatief lage netto fractie, deze ligt bij Javier een stuk hoger. Dit heeft deels te maken met de manier waarop deze waarden tot stand gekomen zijn. Bij RTL 4 is het programma immers in stukjes geknipt, door de commercial blokken. De netto fractie is bij Javier dan ook de gemiddelde netto fractie van de blokken en bij Claudia de netto fractie van het gehele programma. Dit maakt de vergelijking tussen Claudia en Javier lastig, maar geeft wel het realistische beeld tussen Herman Finkers en Claudia duidelijk weer. Ook op netto fractie scoort Herman Finkers (maar ook Youp van ’t Hek) aanmerkelijk beter dan Claudia.

Voor volgend jaar dan toch maar weer de oude kanonnen uit de kast voor de conference? Of is het misschien wel tijd voor iets vernieuwends op oudejaarsavond?

Niels Bruinsma​
Strategisch directeur, Abovo Media

Abovo Media is het grootste onafhankelijke media-adviesbureau van Nederland. Er werken dagelijks ruim honderd professionals. Met een eigen kijk op media levert het fullservicebureau strategische en crossmediale oplossingen aan bedrijven die een mediavraagstuk hebben. Abovo Media werkt onder andere voor Corendon, HG, Primera, Autogrill, Koopjedeal, MediaBookers, Basic-Fit en ROC van Amsterdam

Reacties op dit artikel (0)

Dit is een bijdrage van

Abovo Media

Partner

Meer van deze partner