door Abovo Media, partner | 23 december 2016, 10:31 in Media
radio 3FM Serious Request

Hoe sluit 3FM het jaar af?

Abovo Media, partner | 23 december 2016, 10:31

Het is vlak voor de kerstdagen, koud buiten en Serious Request op de radio, traditioneel recept voor vele hoogtepunten! Of toch niet? Want hoe staat het met het zorgenkindje van de Publieke Omroep? Gaat Serious Request het lastige jaar van 3FM nog goed maken of staat het lagere aantal DJ’s symbool voor de definitieve ondergang van dit eens dominante radio event?

Als we kijken naar Google zoekgedrag dan zien we een flinke afname over de afgelopen jaren, maar natuurlijk is het event nog niet voorbij, dus om nu al conclusies over 2016 op basis van deze cijfers te trekken zou voorbarig zijn.

Toch ligt een afname van de populariteit wel in de verwachting, als we kijken naar de cijfers van 3FM. Onderstaand een weergave van verschillende waarden op de doelgroep 10+ zoals die door NLO gemeten worden, over alle waarden zien we een behoorlijke terugval over de tijd. Waar Serious Request nog altijd een piek blijkt te zijn in de programmering, valt deze piek wel steeds verder weg de laatste paar jaar.

In de cijfers van alleen de perioden met december zien we dat de december maand al 1/3 van zijn bereik is verloren, namelijk van 3 miljoen naar 2 miljoen bereikte personen.

Zijn er dan zelfs in deze kersttijd geen lichtpuntjes? Gelukkig wel! De zomerperiode is altijd een moeilijke periode geweest, dus zien we traditiegetrouw direct na de zomer een korte stijgende lijn bij 3FM. Dit jaar gaat die stijging echter wat langer door dan gewoonlijk, dus het kan zijn dan 3FM wat terrein aan het goedmaken is op de concurrentie.

Hoe het ook gaat zijn, de komende maanden zullen belangrijk zijn voor de zender. Komt men uit het diepe dal, of is de bodem toch nog niet in zicht. Laten we in het licht van de concurrentie op de radiomarkt hopen op een mooie kerst en een nog veel beter nieuwjaar voor 3FM! Ook namens Abovo wensen we iedereen fijne feestdagen en een knallend nieuwjaar!

Niels Bruinsma​
Strategisch directeur, Abovo Media

Abovo Media is het grootste onafhankelijke media-adviesbureau van Nederland. Er werken dagelijks ruim honderd professionals. Met een eigen kijk op media levert het fullservicebureau strategische en crossmediale oplossingen aan bedrijven die een mediavraagstuk hebben. Abovo Media werkt onder andere voor Corendon, HG, Primera, Autogrill, Koopjedeal, MediaBookers, Basic-Fit en ROC van Amsterdam.

Reacties op dit artikel (0)

Dit is een bijdrage van

Abovo Media

Partner

Meer van deze partner