door Abovo Media, partner | 18 januari 2017, 10:00 in Media
#customer experience #customer journey #conversion

Welk verhaal vertelt jouw customer journey?

Abovo Media, partner | 18 januari 2017, 10:00

Conversion rate optimization (CRO), ook wel conversie-optimalisatie genoemd, kan een grote impact hebben op jouw bedrijf en jouw online marketing. Een CRO-specialist analyseert en vertaalt de behoeften en het gedrag van websitebezoekers – jouw eindgebruikers – naar mogelijkheden en aanpassingen op jouw website. Uiteraard met als doel het websiteverkeer om te zetten in leads en sales, oftewel conversie.

Kleine aanpassingen, details die vaak over het hoofd gezien worden, kunnen al het grootste verschil maken voor de winstgevendheid van je bedrijf. Iets wat duidelijk het geval was in de nu volgende case.

Less is more, of toch niet?

Voor een van onze klanten hebben wij een uitgebreide data-analyse van hun website gemaakt. Hiervoor combineerden wij statistieken uit Google Analytics met gegevens uit Heatmaps, Hotjar en Optimizely. Uit de analyse kwam duidelijk naar voren dat de uitgezette customer journey, bestaande uit 2 tot 4 pagina’s, erg slecht converteerde: ruim 80% van de bezoekers klikte na het bezoeken van de homepage niet door naar de vervolgpagina, van de 20% die daar wel kwamen haakte vervolgens nog ruim 95% af in het bestelproces. Ook zagen we een patroon in de bezoekdiepte, namelijk: bij gebruikers die 5 tot 9 pagina’s bezochten vonden significant meer conversies plaats.

De conclusie was duidelijk: bezoekers waren op zoek naar meer informatie, maar kwamen in plaats daarvan direct op de bestelpagina terecht. Om die reden haakte het grootste gedeelte van de bezoekers direct af. We hebben op basis van de resultaten een hypothese gemaakt en A/B-getest via Optimizely. In de A/B-test krijgt 50% van de bezoekers de normale website te zien en 50% een variant waarbij de customer journey verlengd is, waardoor de bezoeker meer informatie te zien krijgt voor ze bij het bestelproces terecht komen. Het resultaat: 237% uplift in bestellingen.

Benieuwd welk verhaal jouw customer journey vertelt?

Mark Schilder & Stefan Schilder
CRO-specialisten, Abovo Media

Abovo Media is het grootste onafhankelijke media-adviesbureau van Nederland. Er werken dagelijks ruim honderd professionals. Met een eigen kijk op media levert het fullservicebureau strategische en crossmediale oplossingen aan bedrijven die een mediavraagstuk hebben. Abovo Media werkt onder andere voor Corendon, HG, Primera, Autogrill, Koopjedeal, MediaBookers, Basic-Fit en ROC van Amsterdam.

Reacties op dit artikel (1)