door Abovo Media, partner | 23 maart 2017, 12:54 in Media
CRO Digital

Werkt gaze cueing conversie verhogend?

Abovo Media, partner | 23 maart 2017, 12:54

In de wereld van conversie optimalisatie zien we vaak artikelen met tips & tricks. Ongetwijfeld heb jij jezelf ook afgevraagd of al die tips & tricks wel werken. In deze artikelen wordt meestal haarfijn uitgelegd hoe je conversie optimalisatie het beste kunt doen. Hierbij wordt ook aangegeven welke tips & tricks leiden tot de hoogste conversie verhoging. Ideaal toch? De tips, tricks & best practise artikelen worden de laatste jaren steeds vaker geschreven. Op het moment dat je een snelle zoekopdracht uitvoert in Google voor bijvoorbeeld Gaze Cueing dan zie je al snel 173.000 resultaten.
De enige vraag die overblijft: waarom voeren we niet meteen al deze best tips & tricks door? Heel simpel: elke webshop is anders, niet elke tip & trick werkt. Voor ons de hoogste tijd om het Gaze Cueing principe te testen voor een klant van ons.

Wat is Gaze Cueing eigenlijk?
Onderzoeken hebben aangetoond dat mensen automatisch (onbewust) volgen naar wat of waar andere personen kijken. Dit fenomeen wordt meestal waargenomen in een Gaze Cueing kader waarbij deelnemers sneller zijn in het detecteren of identificeren van een object wanneer deze verschijnt in de blik richting van een voorafgaande sociale actie (bijvoorbeeld waar de ogen naar kijken of oriëntatie van het hoofd) dan wanneer deze verschijnt in de tegenovergestelde richting (Baron-Cohen, S. 1995).
Dit psychologische principe, Gaze Cueing, wordt vaak vermeld als conversie verhogend. Wij hebben dit getest voor een klant van ons. Daarbij hebben wij de volgende hypothese vastgesteld:
‘’Wanneer het principe Gaze Cueing wordt toegepast in de header zal dit ervoor zorgen dat meer mensen op de CTA (Call-to-Action) klikken, aangezien mensen zich automatisch richten op het object waar de ander naar kijkt’’.

Resultaten
De variaties met het principe Gaze Cueing bereikten een significantie van 95% met daarbij een power variërend van 76,40% – 89,92%. Daarbij bereikten de variaties een CTR (Click-through ratio) stijging tussen de 9,95% en 12,39%. Ook stegen de conversies tussen de 9,84% en 27,87%.

Conclusie
Op de vraag werkt Gaze Cueing conversie verhogend: ja én nee. Het is sterk afhankelijk van de pagina’s waar je het psychologische principe op toepast en het uiteindelijke doel. Voor onze klant zorgde het voor een minimale CTR verhoging van 9,95% en minimale conversie verhoging van 9,84%. Dit resultaat kan per website verschillen.

Mark Schilder & Stefan Schilder
CRO-specialisten, Abovo Media

Abovo Media is het grootste onafhankelijke media-adviesbureau van Nederland. Er werken dagelijks ruim 110professionals. Met een eigen kijk op media levert het fullservicebureau strategische en crossmediale oplossingen aan bedrijven die een mediavraagstuk hebben. Abovo Media werkt onder andere voor Corendon, HG, Primera, Weber, Koopjedeal, MediaBookers, Basic-Fit en ROC van Amsterdam.

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

Abovo Media

Partner

Meer van deze partner
Whitepapers van deze partner
Nu op Twitter