door Adobe, partner | 18 augustus 2016, 15:40 in Marketing Technology
Adobe User Generated Content Consument

De Google-generatie voor je winnen met een goudmijn aan informatie van anderen

Adobe, partner | 18 augustus 2016, 15:40

Advertenties lijken nep en de teksten op de website te rooskleurig.

Als we tegenwoordig vakanties boeken, kijken we steeds minder vaak naar de informatie die we krijgen vanuit het reisbureau, maar gaan we veel eerder af op recensies van bezoekers. We geloven eerder een bezoeker dan de aanbieder die ons die vakantie wil verkopen, toch? Het is slechts één voorbeeld van de waarde van user-generated content (UGC), maar er zijn er natuurlijk veel meer.

Waarom wordt UGC steeds waardevoller? En, belangrijker nog, hoe kun je er als bedrijf voor zorgen dat de content van tevreden klanten onder de aandacht komt bij toekomstige klanten?

User-generated content staat, vrij vertaald, voor informatie die wordt gedeeld door gebruikers. Het lijkt op een hippe term in het digitale tijdperk, maar het principe is natuurlijk al eeuwenoud. Ga maar eens bij jezelf te rade: hoe vaak wilde je iets kopen, juist omdat het werd aangeraden door een familielid of bekende? De kans is namelijk groot dat je eerder een product koopt dat door een bekende wordt aangeprezen dan het 'vreemde' product. Je hebt toch het gevoel dat je familielid het beste met je voor heeft en de gladde verkoper er slechts staat 'voor zijn eigen bonus'.

Dat principe werkt digitaal ook door. Uit onderzoek van Adobe blijkt dat 81 procent van de respondenten eerder kiest voor een product dat positief wordt benoemd door familie of vrienden dan voor een product dat niet wordt aangeprezen. De opgegeven reden is dat de mensen uit onze kring als betrouwbaar worden gezien. Nu het internet een grote sociale verzamelplaats is geworden, is die kring ook aanzienlijk groter geworden. De nieuwste generatie consumenten haalt daarom ook veel eerder haar informatie van het internet, waarbij het niet uitmaakt dat hij of zij de ander niet persoonlijk kent.

De huidige Google-generatie heeft namelijk alles al opgezocht voordat ze een euro heeft uitgegeven. Deze jongeren latem zich niets op de mouw spelden, maar wikken en wegen veel meer, terwijl hun ouders vaak veel loyaler waren aan één merk of winkel. Dat is ook logisch, want informatie is overal verkrijgbaar en de overstap naar een concurrent is snel gemaakt. Ze zijn eerder consumens dan consument en willen ook zo worden benaderd. Die loyaliteit is voor merken niet meer snel terug te winnen, het is daarom belangrijk om vol in te zetten op de betrouwbaarheid. Een belangrijke voorwaarde voor die betrouwbaarheid is de mening van je kring.

Een extra duw in die richting is de meest recente wijziging in het algoritme van Facebook. Het platform geeft namelijk UGC de voorkeur boven de feeds van bedrijven; gebruikers zien dus minder snel berichten van bedrijven, maar veel eerder van vrienden die iets over dat bedrijf zeggen. Wil je als bedrijf tegenwoordig dus nog worden gezien, zet dan in op content van gebruikers. Maak je campagnes menselijk en persoonlijk door video, afbeeldingen, blogs, recensies en uitingen op sociale media te integreren. Dat is een goudmijn aan informatie voor marketeers.
Het is aan marketeers om die goudmijn te verzamelen en op een juiste manier in te zetten. Dat is een van de redenen waarom Adobe recentelijk Livefyre heeft overgenomen. Met dit platform is het mogelijk om real-time conversaties op het internet te volgen, te bundelen en te publiceren op eigen kanalen. Je verzamelt als het ware letterlijk de huiskamergesprekken van weleer, maar dan online en aangevuld met foto's en video's. Zo maak je het publiek, dat toch al met je wil verbinden, onderdeel van het verhaal dat je wilt vertellen.

Wat als de website van het reisbureau naast de afbeeldingen uit de brochure ook foto's toont die zijn genomen door mensen die daadwerkelijk op die plek zijn geweest? Dat je video's kunt bekijken met de leuke dingen die je zelf ook kunt beleven? Je kijkt naar die plek door ogen van de reiziger, je ziet hun verhaal en je voelt hun vakantiegeluk. Een betere advertentie is niet mogelijk.

Reacties op dit artikel (1)

Avatar

Hans Veenman

(13 oktober 2016, 11:37)

Moet zeggen dat ik het niet zelden behoorlijk oneens ben met wat mensen in mijn kring over van alles vinden.