30 mei 2016, 16:52 in Marketing Technology
Adobe ADI Travel

Reisaanbieders zorgen nog niet voor de optimale customer experience op mobiele devices

Adobe, partner | 30 mei 2016, 16:52

Steeds meer consumenten maken gebruik van mobiele devices bij het boeken van een reis. Dit blijkt uit het Adobe Digital Index 2016 Europe Travel Report dat Adobe heeft aangekondigd. Mobiele devices worden tegenwoordig in 27% van de tijd gebruikt bij het plannen van vakanties, wat een verhoging is van 75% ten opzichte van een jaar geleden. Overigens blijken tablets populairder te zijn dan smartphones als het gaat om het boeken van vakanties; bij 28% van de boekingen werden tablets gebruikt. Een interessante conclusie vergeleken met het verschil in verkoop van tablets en smartphones. De desktop blijft echter de voorkeur van de consument; 74% van de Europeanen boekt nog altijd hun vakantie via dit device.

Hoewel het gebruik van mobiele devices groeit, is er voor merken nog veel werk aan de winkel om ervoor te zorgen dat de consumenten aankopen net zo veilig en naadloos ervaren op mobiel als op de desktop. 65% van de Europeanen wisselt nog altijd van device bij het boeken van een vakantie. Dit betekent dat consumenten bijvoorbeeld een vakantieaanbieding op een mobiele device ontdekken en vervolgens deze vakantie op een desktop aanschaffen. De totale online uitgaven voor het boeken van vluchten en hotels in Europa zal naar verwachting dit jaar met 6,7% groeien naar een totaal van bijna €67 miljard.

“Met de verwachting dat de online uitgave voor reizen op €67 miljard zal uitkomen, zijn er grote mogelijkheden voor reismaatschappijen om ervoor te zorgen dat ze een consistente en relevante ervaring op alle devices bieden, met de juiste deal op het juiste moment”, zegt Tamara Gaffney, Principal Analyst van Adobe Digital Index. “Het is belangrijk om de aankoopkeuze van elke klant te begrijpen en om een algehele reiservaring te creëren van het moment dat de consument de reis boekt, tot het moment dat hij terugkeert. Zo naadloos en stressvrij mogelijk.”

Een overzicht van de belangrijkste resultaten:

  • De bestemming van de reis is belangrijker dan de prijs; Europeanen boeken 8,3 keer sneller een reis naar een populaire bestemming dan naar een goedkoper alternatief
  • Buckingham Palace is met meer dan 54.000 social mentions de populairste attractie voor Europese reizigers, gevolgd door de Taj Mahal (25.975) en het Vrijheidsbeeld (19.585)
  • Door de selfie-cultuur zullen steeds meer toeristen naar grote steden en attracties trekken om hun foto’s op hun sociale kanalen te delen​

Het Adobe Digital Index: Europe Travel Report 2016 is gebaseerd op een analyse van geaggregeerde en anonieme data, waaronder meer dan 4 miljard bezoeken aan website van Europese luchtvaartmaatschappijen. Daarnaast werden meerdan 28 miljoen enagements via verschillende social media geanalyseerd en is er een survey afgenomen onder 5.000 respondenten uit Engeland, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Nederland.

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar