door Blauw Research, partner | 23 maart 2017, 9:20 in Merk & Strategie
Community Research Community Productontwikkeling

ABN AMRO Wallet: onderzoek tijdens productontwikkeling

Blauw Research, partner | 23 maart 2017, 9:20

Het ontwikkelen van een nieuw product is vaak een lang traject. Het begint met een idee, de ontwikkeling duurt een tijdje én je product moet aansluiten bij de wensen en behoeften van je klant. Wensen die vaak ook nog eens continu veranderen.

Doelgroeponderzoek tijdens de productontwikkeling

ABN AMRO ontwikkelde een nieuwe app, de Wallet, om contactloos te kunnen betalen met je telefoon. Blauw deed voor ABN AMRO enkele maanden onderzoek naar de feedback van klanten, om direct van de doelgroep antwoorden te krijgen op vragen zoals:

Hoe melden klanten zich aan?
Is de app gebruiksvriendelijk?
Welke features ontbreken er?

Een panel + community research = een gouden combinatie

Blauw zette een panel op van ruim 2000 klanten en selecteerde uit dat panel 200 leden voor . Het panel werkt via een speciale app. Met Upinion stel je vragen en ontvang je meteen de antwoorden. Realtime research dus. Voor de community werd een online platform gebouwd.

Op deze manier doe je eigenlijk 2 onderzoeken in 1 keer.

Je hebt A: een grote doelgroep waarvan je in maximaal een uurtje in kaart brengt wat ze ergens van vinden. Dat biedt veel cijfermatige inzichten.

En B: een community waarbij verdere verdieping mogelijk is door door te vragen over een bepaald onderwerp. Klanten kunnen zelf ook onderwerpen aandragen. Zo hoor je wat voor hen echt belangrijk is.

Voor opdrachtgevers is het een open, heldere vorm van onderzoek. ABN AMRO kon tijdens het onderzoek gewoon meekijken met de resultaten uit de Upinion app en de community. Fijn voor de opdrachtgever en voor de deelnemers aan het onderzoek. ABN AMRO kon bijvoorbeeld meteen inhoudelijk reageren als deelnemers van het onderzoek een technische vraag hadden.

Onderzoek dat meedraait binnen het proces van jouw organisatie

Bij ABN AMRO werden op woensdag alle ontwikkelingen (zowel vanuit ABN AMRO als vanuit het onderzoek) besproken, zodat er twee dagen waren om actiepunten op te pakken en elke maandag nieuwe vragen gesteld konden worden.

Deze aanpak is flexibel en dat heeft nóg een voordeel.

Het onderzoek is makkelijk aan te passen aan onvoorziene omstandigheden. Bijvoorbeeld wanneer er een relevant nieuwsitem is, kun je het onderzoek direct daarop aanpassen.

Wil je weten of jouw product aansluit bij de wensen van je klant?

Research Consultant  “De interactie tussen panel en community is een absolute meerwaarde bij een langdurig proces zoals . Het werkt twee kanten op. Je staat direct in contact met je doelgroep voor snelle inzichten, de community zorgt voor verdieping. Maar je kunt ook bij nieuwe onderwerpen toetsen of dit voor je gehele doelgroep interessant is.”

 

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

Blauw Research

Partner

Meer van deze partner
Whitepapers van deze partner
Nu op Twitter