Merkkracht meten: waar liggen de groeikansen voor jouw bedrijf?

Je merk is het meest waardevolle bezit van jouw bedrijf. Het is de optelsom van hoe consumenten naar je kijken, hoe werknemers je zien en hoe je je onderscheid van de concurrentie.

Heb je eenmaal inzicht in de kijk van anderen naar jouw merk, dan kun je werken aan je merkgroei. Maar wat blijkt, consumenten zijn over het algemeen amper bezig met merken. Mensen blijken namelijk veel intuïtiever te zijn in hun beslisgedrag dan ze zelf denken. Het brein is sterk gericht op efficiency en het voorkomen van keuzestress. Essentieel is dat men een merk herkent en ook koppelt aan een specifieke koopsituatie. Alles draait om de kans dat je als merk in de gedachte van consumenten oppopt in een beslissende (koop-)situatie.

Deze ‘How Brands Grow’ theorie van Byron Sharp is een nieuwe visie op merkgroei. Blauw heeft een benadering van merkonderzoek ontwikkeld die aansluit op deze theorie. Hierbij staat centraal: wanneer men aan jouw merk denkt en niet hoe men over je denkt als voorspeller van marktgroei

Een concreet meetinstrument in plaats van de klassieke abstracte brand tracker. Met deze krijg je als bedrijf inzicht in:

  • Hoe vaak consumenten aan jouw merk denken
  • Situaties wanneer men aan je merk zou moeten denken
  • De herkenbaarheid van de unieke merkelementen van jouw merk

De klassieke brand tracker de deur uit: waarom het tijd is voor wat anders

Huidige merkonderzoeken geven weinig inzicht in merkkracht en daarmee weinig handvatten voor meer merkgroei. De klassieke brand tracker met marketingfunnel en imagostellingen laat vaak geen significante stijgingen of dalingen meer zien, of juist fluctuaties die niet te verklaren zijn. Bovendien rijmen de resultaten vaak niet met online performancecijfers, zoals conversie of zoekgedrag. Grote organisaties zoals banken, energiemaatschappijen en zorgverzekeraars, de top 50 bedrijven van Nederland, weet dit al langer en zoekt daarom naar een nieuw instrument om merkkracht en de effecten van merkcampagne te meten. Het is tijd voor iets nieuws, maar vernieuwing is spannend. Bedrijven als , Quooker en Spa gingen je al voor.

Meer weten? Download de whitepaper

Leer hoe je meer consumenten op meer momenten aan je merk kunt laten denken. Deze ‘How Brands Grow’ visie van Byron Sharp op merkgroei is radicaal anders dan je gewend bent. In de whitepaper krijg je handvatten voor de groeistrategie van je merk. .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →