door FD Mediagroep, partner | 8 december 2016, 9:44 in Media

De Wereld in 2017: kunstmatige intelligentie en gepersonaliseerde marketing

FD Mediagroep, partner | 8 december 2016, 9:44

Jan Fred van Wijnen, chef redactie van de FD-bijlage ‘De Wereld in 2017’, vertelt meer over het magazine waarin het FD haarscherp belangrijke ontwikkelingen en trends voor het komende jaar weergeeft.

“Deze bijlage beslaat een spectrum van onderwerpen waarvan wij denken dat ambitieuze professionals daarin zijn geïnteresseerd, of ervan op de hoogte zouden moeten zijn”, vertelt Jan Fred van Wijnen. “Daarbij worden we bijgestaan door een leger aan trendwatchers, goeroes en diepgravend onderzoek door onze FD Research-afdeling.”

“Met een portretserie van 10 succesvolle ondernemers geven we de snelle opkomst van kunstmatige intelligentie bijvoorbeeld een menselijk gezicht. Hun slimme computers helpen onder meer bij het diagnosticeren van onbekende ziektes en het opsporen van criminelen.

“Marketeers zullen daar de komende jaren ook steeds vaker gebruik van gaan maken”, verwacht Van Wijnen. “Net als van andere innovatieve technologieën die we in het magazine beschrijven, zoals driedimensionale datavisualisatie en gezichtsherkenning. Die laatste technologie maakt bijvoorbeeld ook nieuwe vormen van gepersonaliseerde marketingcommunicatie mogelijk. Gaat dat komend jaar echt lukken, of gooit de toenemende nadruk op het belang van privacy roet in het eten?

Vernieuwende ondernemers staan ook centraal bij de uit Amerika overwaaiende trend om innovatie aan te jagen met behulp van prijsvragen. Van Wijnen: “Zoals de bekende X Prize, waarmee bijvoorbeeld commerciële ruimtevaart eerder een zetje kreeg. Zo kan ook duurzame technologie worden ondersteund.”

“Daaruit volgt meteen een belangrijke conclusie die je meeneemt uit het magazine”, stelt Van Wijnen. “De samenleving staat voor een periode van pittige uitdagingen, waarin de EU, de wereldhandel en het asielbeleid hard worden aangevallen. Maar dat haalt meteen ook het meest creatieve in ons naar boven.”

Jan Fred van Wijnen is chef redactie bij Het Financieele Dagblad

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

FD Mediagroep

Partner

Meer van deze partner
Whitepapers van deze partner