Medewerkers activeren in digitale netwerken, wat levert dat op?

Medewerkers activeren in digitale netwerken, wat levert dat nou op? Steeds meer bedrijven leiden medewerkers op om social media in te zetten voor zakelijk succes. Dit vraagt om meer dan de standaard Twitter of LinkedIn-cursus. Het afgelopen jaar hebben we op grote schaal ons Employee Advocacy programma uitgerold. Tijd om de belangrijkste uitkomsten op een rij te zetten.

Persoonlijke successen en resultaten
In 2016 hebben meer dan 1000 deelnemers van verschillende bedrijven ons Employee Advocacy programma afgerond. In ons programma stellen we medewerkers, in een periode van twee maanden, in staat digitale media optimaal in te zetten binnen hun dagelijkse werkzaamheden. Ze gaan aan de slag met platformen zoals Twitter, LinkedIn en Yammer. De persoonlijke successen en resultaten zijn als volgt:

  • Medewerkers zorgen voor aanzienlijk meer online zichtbaarheid
  • Medewerkers zijn beter op de hoogte (zowel intern als extern)
  • Commerciële kansen worden eerder gesignaleerd en opgepakt.
  • Medewerkers profileren zich als expert door kennis te delen over hun specialisme
  • Het online netwerk van medewerkers wordt uitgebreid

1. Meer zichtbaarheid en interactie
De online activiteit (delen en reageren) van medewerkers op verschillende kanalen stijgt aanzienlijk. Zo verzesvoudigde de activiteit op Twitter. Dit betekent automatisch een stijging in het bereik van de berichten. Tijdens het programma creëert een groep van slechts 20 medewerkers op Twitter gemiddeld 90.000 impressies. Dit is een verdubbeling van het aantal impressies ten opzichte van de periode voor het programma. Stel je voor wat dat betekent op jaarbasis, of wanneer de rest van het bedrijf ook meedoet!
Niet alleen het aantal impressies groeit, belangrijker is dat de kwaliteit van de berichten stijgt. Op LinkedIn krijgen medewerkers aan het einde van het programma 50% meer reacties op hun berichten dan bij de start van het programma.

“De grootste impact is gerealiseerd door de blog die ik heb geschreven op LinkedIn (+1.900 views), wat een enorme vloed van positieve reacties heeft opgeleverd en nieuwe contacten”.

“Vanochtend heel klein begonnen. Tot mijn tweet door RTL werd opgepikt met een item op het RTL Nieuws van 19.30 uur als resultaat”.

2. Medewerkers zijn beter op de hoogte
Medewerkers moeten over het algemeen grote netwerken onderhouden. Het is een uitdaging om altijd op de hoogte te zijn van ontwikkelingen bij klanten of in het vakgebied. Door het programma kunnen de medewerkers hun netwerk beter inzichtelijk maken, de controle pakken en online opgedane kennis in de offline wereld toepassen.

“Ik check iedere dag even de berichten via de RSS-reader en Tweetdeck, waardoor ik op de hoogte blijf van het laatste nieuws, mijn vakgebied en trends. Dit scheelt heel wat tijd en is een stuk overzichtelijker dan voorheen”.

3. Geen gemiste, maar commerciële kans!
Door het gebruik van digitale media spelen de medewerkers direct in op commerciële kansen die voorbij komen. Soms is het een kwestie van signaleren en gelijk actie ondernemen. Hiermee bewijzen we medewerkers niet alleen dat waardevolle connecties goed onderhouden worden maar ook daadwerkelijk bijdragen aan business doelstellingen.

“Via LinkedIn zag ik dat een bedrijf een extra pand ging betrekken. Deze informatie heb ik gebruikt om met de klant in gesprek te gaan over het financieren van de groei van zijn bedrijf. Het heeft opgeleverd dat we op tijd aan tafel zaten (nog voor hij een gesprek met zijn eigen financieel adviseur van een concurrerende partij had) en proactief diverse varianten aan konden bieden. Het heeft laten zien dat we snel en slagvaardig kunnen opereren en dat werd gewaardeerd”.

4. Medewerkers laten zich zien als expert
Binnen elke organisatie is ontzettend veel kennis aanwezig. Tijdens het traject leren medewerkers wat relevant is om online te delen met hun netwerk en hoe ze hun expertise kunnen laten zien door een persoonlijke noot/visie aan berichten toe te voegen. Geen zendmasten dus maar authentieke content.

“Een klant verzocht mij, dankzij één van mijn posts, om kennis uit te wisselen op het gebied van Lean. Naar aanleiding daarvan heb ik contact gezocht en zijn we ‘in gesprek’. Doelstelling is om te komen tot het uitwisselen van ervaringen om daarmee eventueel een lokaal netwerk op te zetten”

5. Netwerk groeit
Door het gebruik van digitale media is het makkelijker om grotere netwerken te onderhouden. Medewerkers breiden hun netwerk uit met gemiddeld 12% nieuwe LinkedIn connecties. Op Twitter zorgen zij voor 44% nieuwe volgers. Door hun netwerk te vergroten met interessante contacten wordt hun bereik ook groter.

“Ik heb mijn zakelijke netwerk op Twitter uitgebreid. Door gebruik van de juiste hashtags, heb ik mijn bereik kunnen vergroten maar ook ervaren welke rol dit speelt in het bouwen van je netwerk. Het gebruik van een bepaalde hashtag zorgt voor volgers in die branche.”

Wat maakt Employee Advocacy succesvol?  
Het afgelopen jaar trainden we medewerkers binnen verschillende organisaties. Graag delen we onze learnings met je. 

  • Een programma op maat. Hoe het programma exact vorm wordt gegeven is afhankelijk van de bedrijfsstrategie en de specifieke behoeftes van de medewerkers. Voorafgaand aan het programma brengen we dit, door middel van onderzoek, in kaart. Voorkom het 48-uurs effect! Om te zorgen dat digitaal netwerken echt onderdeel wordt van de dagelijkse werkzaamheden van medewerkers heb je niet genoeg aan één sessie. De meeste social media workshops/trainingen zorgen ervoor dat het enthousiasme en de activiteit van deelnemers slechts van korte duur is. Vervolgens gaan medewerkers al snel terug naar hun oude manier van werken. Als je blijvend resultaat wilt boeken is gedragsverandering nodig. En dat loont; vrijwel iedereen is na 2 maanden zeer actief en blijft de toegevoegde waarde zien.
  • Expertise delen. Een valkuil is om medewerkers alleen corporate berichten te laten delen. Hierdoor creëer je zendmasten die geen waarde toevoegen. Op deze manier wordt dit alsnog als reclame gezien en is het minder relevant en persoonlijk. Effectiever is het om medewerkers berichten te laten delen vanuit hun expertise en waarde toe te laten voegen door middel van een persoonlijke noot.
  • Creëer ambassadeurs. Door het creëren van een prominente groep ambassadeurs vanuit verschillende teams wordt de online beweging als een olievlek verspreid binnen de rest van de organisatie.

Door: Kelly van Zanten,  consultant bij

Geïnspireerd?
Wil je weten wat ons Employee Advocacy programma voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op met Niels van der Velden via niels@socialembassy.nl

 

Social Embassy is onderdeel van Dentsu Aegis Network (DAN). DAN is het moederbedrijf van 10 gespecialiseerde media, marketing en communicatiebureaus. De bureaus: Carat, Vizeum, iProspect, Amplifi , Amnet, Posterscope, Isobar, Social Embassy, The Story Lab, ACHTUNG!mcgarrybowen, MKTG en DAN DNA, werken samen aan de beste geïntegreerde merk-, media- en digitale communicatieoplossingen voor lokale en internationale klanten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →