door Dept, partner | 10 mei 2017, 9:07 in Marketing Technology
Tam-Tam

Lijkt het nergens op? Mooi!

Marlien de Roo, partner | 10 mei 2017, 9:07

Om beter te worden in wat je doet, moet je weten waar je goed in bent. Tobias van Veen, creative lead bij TamTam (part of Dept), stelde daarom een Design Manifest op. Hij legt het ons uit.

Elk bureau stelt zichzelf de vraag: ‘Wat maakt ons anders?’ Vijf jaar geleden hadden veel bureaus een duidelijke eigen signatuur. Wij veel minder. Dat was enerzijds een kracht, want we konden onze brede kennis inzetten voor uiteenlopende klanten en wensen. Maar we blonken nergens in uit, waardoor we het soms aflegden tegen specialisten.

De afgelopen vijf jaar is er veel veranderd. Ons team van ruim 40 designers is verdeeld over twee kantoren, en we werken voor de grootste klanten. Vroeger waren we ‘the other guy’, nu behoren we tot de gevestigde orde. Toch willen we de dingen anders blijven doen. Voor TamTam kiezen is misschien spannend, maar je weet één ding zeker: het lijkt in niets op wat er al is. Hoe we dat doen, heb ik zo goed mogelijk geprobeerd te beschrijven.

Stand out, instead of fitting in

Werp een blik op het gemiddelde award-winning werk, en je komt er snel achter dat veel op elkaar lijkt. Dat als leidraad gebruiken, heeft dus weinig zin. Design kent vaste methodieken en gebruiken, maar is ook heel persoonlijk. Op basis hiervan ontstond de tagline ‘Make our clients stand out, instead of fitting in.’ Dat geeft een fijne positie ten opzichte van je concurrentie: je kijkt nog wel naar ze, maar doet vervolgens iets anders, in plaats van hetzelfde.

Terug naar de essentie

Tegenwoordig wil iedereen generalist zijn, ook in de wereld van design. Het idee is: een generalist bepaalt, heeft meer status en verdient meer geld. Maar specialisten zijn minstens even belangrijk. Designers moeten in de eerste plaats designen. Dat is een tegendraadse opvatting. Design wordt, vooral door designers, heel belangrijk gemaakt: we moeten heel allround zijn, businesses begrijpen en daar producten voor ontwikkelen. Maar design is uiteindelijk het ordenen, structureren en weergeven van content, zodat de boodschap zo goed mogelijk overkomt.

Daarom zijn we teruggegaan naar een conservatiever model. De visual designer denkt in de eerste plaats na over hoe iets er uit moet zien. Het klinkt ouderwets, maar alleen als je een ambacht respecteert, kun je het vervolmaken. Heel veel designers zijn niet klassiek opgeleid en weten niet wat bepaalde letter- of kleurencombinaties doen. Onze designers moeten een gedegen kennis van typografie en compositie hebben. Alleen dan kun je experimenteren.

Specialisten laten samenwerken

UX-research wordt steeds belangrijker, en daar krijgen onze interactieontwerpers alle ruimte voor. Maar visual designers houden zich met hele andere zaken bezig. Voor welk merk werk ik? Wat is de tone of voice? Hoe moet het merk communiceren? Zoals een interactieontwerper UX-research doet, doen visual designers ontwerp-research. De ene begint vanuit de gebruiker en functionaliteit, de ander vanuit het merk, en zo werken ze naar elkaar toe.

Nieuw in onze teams zijn de copywriters. In de reclame zie je dat art en copy hand in hand gaan, maar in onze wereld ligt copy nog steeds vaak bij de klant. Wij integreren het als derde discipline. Zo gaan we van een designteam met veel generalisten en een paar specialisten naar een omgekeerde situatie: veel specialisten en een paar generalisten.

Niets zo waardevol als verveling

Creëer tijd voor mensen om te kunnen contempleren. In SCRUM zit je met elkaar aan een eiland en ben je tegelijkertijd met een bepaalde taak bezig, maar het is goed om daar een golfbeweging in aan te brengen. Dan even met die zitten, dan met die. Na een paar uur weer bij elkaar komen, dan weer pauze. Soms moet je gewoon even niks doen, want verveling is brandstof voor een creatief.

Ik denk dat 70 procent van het designwerk al moet staan voordat we beginnen met sprinten. SCRUM werkt voor ontwikkelaars goed, maar het ontneemt designers juist de ruimte voor contemplatie. De inschatting en tijdsdruk hijgt in je nek, waardoor je niet tot bijzondere dingen komt. Door juist in een vroeg stadium te experimenteren, is het niet erg als iemand onderuit gaat. De latere sprints bieden de mogelijkheid tot iteratie.

Het design-vak is de de afgelopen jaren snel veranderd, en grotendeels ten goede. Toch moet je gangbare opvattingen soms loslaten. Wij hebben bijvoorbeeld altijd geleerd te werken om te werken op een grid. Maar juist als je functionaliteit even vergeet, ontwerp je écht nieuwe dingen.

En zo komen we terug bij het begin: als je voor ons kiest, word je verrast. Het is misschien niet precies wat je hebt gevraagd, maar wel wat je nodig hebt.
 

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Thomas

(25 mei 2017, 11:05)
Hi Tobias, mooie benadering, fijn pleidooi! groet, Thomas

Dit is een bijdrage van

Dept

Partner

Meer van deze partner
Whitepapers van deze partner
Nu op Twitter