door Esprix, partner | 27 januari 2017, 23:01 in Creatie & Campagnes

Mariella de Koning (Esprix-jury): 'Huisstijl wordt stijl van het huis'

Esprix, partner | 27 januari 2017, 23:01

Komende dinsdag is de deadline voor de nieuwe Esprix-categorie Employer Branding. Vanaf dit jaar maken de Magneten, de jaarprijzen voor arbeidsmarkt-communicatie namelijk deel uit van de Esprix-uitreiking. Juryvoorzitter in deze categorie is Mariella de Koning, Chief Marketing Officer van Randstad. 'Marketeers kunnen niet om de veranderende arbeidsmarkt heen.'

'Mooi dat deze prijs erbij is gekomen, want zo krijgt arbeidsmarkt-communicatie een groter podium en dat verdient het ook', zegt De Koning. Bij de vorige Esprix-uitreiking in mei 2016 werd bekendgemaakt dat Stichting Jaarprijzen Personeelscommunicatie (SJP) zich aansluit bij de Esprix. Vorig jaar zijn de Magneten dus voor het laatst zelfstandig uitgereikt.

De Koning heeft er zin in om de jury te gaan leiden van de categorie die voluit Employer Branding & Employee Engagement heet. 'Wat me aanspreekt aan de Esprix is dat deze award niet alleen draait om hoe je een campagne vanuit je doelstellingen vormgeeft, maar ook om welk resultaat je ermee boekt. Die combinatie is belangrijk, zeker ook bij employer branding.'

Andere arbeidsverhoudingen
De ontwikkelingen die de economie momenteel doormaakt, hebben volgens De Koning grote impact op personeelscommunicatie. 'Als marketeers kunnen we er niet omheen dat de arbeidsmarkt aan het veranderen is. Denk daarbij aan demografische ontwikkelingen en de effecten van globalisering en technologie. Een baan voor het leven bestaat niet meer. Nieuwe werkvormen komen op en dat zorgt voor andere arbeidsverhoudingen.'

Werkgevers moeten zich goed afvragen wat ze over zichzelf communiceren, want (potentiële) werknemers stellen zichzelf meer dan ooit de vraag of een bedrijf wel bij hen past. De CMO van Randstad citeert Betteke van Ruler, hoogleraar Corporate Communication: 'In de toekomst gaat het niet om de huisstijl, maar om de stijl van het huis.' Volgens De Koning moeten werkgevers laten zien waar ze voor staan. 'Als juryvoorzitter ben ik benieuwd hoe bedrijven dit meenemen in hun employer branding, zowel naar buiten als naar binnen.'

Goed werkgeverschap
De trend in arbeidsmarktcommunicatie is volgens De Koning dat bedrijven meer dan ooit tevoren hun kernwaarden als merk laten zien. 'Hun purpose, hun missie, die verder gaat dan geld verdienen. Bedrijven spreken zich vaker uit over het maatschappelijke belang dienen. Tegelijk wordt goed werkgeverschap steeds belangrijker, ook voor doorstroming van personeel en hen "employable" houden. Dat levert je meer op zolang ze in dienst zijn, maar maakt ook dat ze daarna elders optreden als jouw ambassadeur. Zeker de jongere generatie van millennials let hier kritisch op bij de keuze van een geschikte werkgever.'

Demografische ontwikkelingen vallen soms samen met tech-trends. De Koning: 'Mensen blijven langer werken. Tegelijk veranderen banen en skills. Daardoor ontstaat een grotere variatie. Door automatisering verdwijnen er banen, maar komen er ook weer banen bij. Dat biedt kansen, waarbij werkgevers hun medewerkers kunnen meenemen op die journey van veranderingen. Ik ben benieuwd wat we daarvan gaan terugzien bij de inzendingen.'

Insturen voor de Esprix-categorieën Employer Branding & Employee Engagement en Innovation & Transformation kan nog tot 31 januari. Lees er meer over op Esprix.nl. 

Reacties op dit artikel (0)

Dit is een bijdrage van

Esprix

Partner

Esprix Celebrating creativity that works

Lees meer over Esprix
Meer van deze partner