door Esprix, partner | 24 januari 2017, 8:31 in Creatie & Campagnes

Nathalie Peters (Esprixjury): 'Marketeers worstelen met Virtual Reality'

Esprix, partner | 24 januari 2017, 8:31

Het marketingvak innoveert volop en Nathalie Peters staat wat dat betreft in het oog van de storm. De IAB-voorzitter weet als Head of Digital Transformation bij IPG Mediabrands wat het is om innovatie aan te jagen. Dat komt ook goed van pas als juryvoorzitter Product Launch van de Esprix, die dit jaar speciale aandacht besteedt aan innovatie. 'Het draait om de moeilijkheidsgraad.'

Jureren voor de Esprix is niet nieuw voor Peters. Ze was al drie keer eerder van de partij, vorig jaar nog als juryvoorzitter van de categorie Telecom & Utilities. 'De Esprix onderscheidt zich van andere vakprijzen door creativiteit, effectiviteit en innovatie. De pijlers onder onze industrie komen hier samen. Dat is ook de reden dat ik graag voor deze prijs jureer.' Moeilijkheidsgraad is dit jaar het speerpunt voor Peters als juryvoorzitter in de categorie Product Launch. 'Gaat het om een echte productlancering of is het een variatie op een bestaand thema? Daar let ik op. Daarnaast wil ik de diversiteit van de juryleden gebruiken om vanuit meerdere standpunten naar de cases te kijken.' Welk standpunt neemt Peters zelf in? 'Ik zal persoonlijk met name letten op (cross)media-inzet. Denk daarbij aan het gebruik van social media en de data-strategie. Maar zoals gezegd: de jury is divers, dus ik verwacht een levendige jurering met een holistische aanpak.'

Van buikgevoel naar factbase
De markt verandert. Steeds meer productlanceringen zijn gebaseerd op feitelijke consumentenbehoeftes en worden ondersteund door data, constateert Peters. 'Van het buikgevoel naar factbase. Dus meer "wisdom", al hoop ik tijdens de jurering ook de nodige "magic" te ontdekken. De Esprix is tenslotte een prijs waar creativiteit een belangrijke pijler is.' Het Nederlandse bedrijfsleven doet internationaal heel goed mee als het om innovatie gaat, aldus Peters. 'Onze creatieve industrie wordt wereldwijd geroemd en met name onze opleidingen op dit vlak kennen internationale faam. We blijven natuurlijk een klein land, maar brengen relatief een groot aantal succesvolle startups voort.' Innovatie is een breed begrip. Volgens Peters is er sprake van een geslaagde innovatie als die voldoet aan een concrete consumentenbehoefte, snel kritische massa weet te bereiken en internationaal kan worden opgeschaald.

Virtual Reality als hoofdbreker
De trends die komende tijd hun stempel gaan drukken op de innovaties en productontwikkelingen in onze economie, zijn volgens het Esprixjurylid data en dataregulering, sustainability en het gebruik van Virtual en Augmented Reality. Welke daarvan houdt haar zelf het meest bezig? 'Zelf raak ik niet uitgepraat over de praktische toepassingen van VR, dat zich ontwikkelt van een speeltje voor techies naar een hoofdbreker voor menig marketeer.' Startups zijn een belangrijke aanjager van innovatie. Peters: 'Uber is niet uitgevonden door een taxibedrijf. Grote innovaties komen vaak van disruptieve nieuwkomers, maar wel met een enorme financiële back-up. Het gaat om de synthese tussen het idee en de noodzakelijke financieringspower.' In haar rol als aanjager van digitale transformaties is Peters binnen IPG Mediabrands natuurlijk voortdurend bezig met innovaties. 'Wij zijn een dienstverlenend bedrijf dat klanten adviseert en tegelijkertijd van diezelfde klanten leert. Het gaat in deze setting bijna constant over innovatie. Het klinkt als een cliché, maar we maken met onze klanten een permanente reis langs de nieuwe mogelijkheden. Samen leren betekent ook samen progressie maken.'

Insturen voor de Esprix-categorieën Employer Branding en Innovation & Transformation kan nog tot 31 januari. Lees er meer over op Esprix.nl. 

Reacties op dit artikel (0)

Dit is een bijdrage van

Esprix

Partner

Esprix Celebrating creativity that works

Lees meer over Esprix
Meer van deze partner