door FD Mediagroep, partner | 1 december 2016, 12:38 in Media

“Alles in de media is onderhevig aan trends, ook art direction”

FD Mediagroep, partner | 1 december 2016, 12:38

Aan het woord is Mick Peet, art director bij Het Financieele Dagblad. “Op dit moment zitten we weer in een enorme ‘retro’-golf, daarvoor heette alles vintage. Dit is terug te zien aan de steeds terugkerende vormen (cirkels), kleuren en bijvoorbeeld aan handgeschreven lettertypes. Als iets de indruk wekt dat het handwerk is (zelf gebrouwen bier, zelf samengestelde theemelanges, slow coffee) dan is het hip en van nu. Terwijl dat eigenlijk een mindset is van drie of vier decennia terug.”

Met het teruggrijpen naar de trends uit het verleden, lijkt het alsof het moeilijk is om vandaag de dag iets oorspronkelijks te verzinnen. “Maar”, zo zegt Mick: “als je iets nieuws maakt en het ziet er uit alsof het al bestaat, dan is het meestal goed.”

Inspiratie
Inspiratie is niet alleen te vinden in mooie kunst, ontroerende televisie of prachtig vormgegeven gebruiksvoorwerpen, maar ook in alledaagse dingen. “En niet in de laatste plaats krijg je inspiratie van je collega’s, de mensen met wie je dagelijks samenwerkt en die je op verschillende manieren naar een onderwerp laten kijken.” Inspiratie is ook te halen uit traditie, de dingen die al gemaakt zijn.

De lezer moet het geloven  
“We leven in spannende, maar ook lelijke tijden. Onverschilligheid straalt van veel producten af. Een advertentie die intelligentie en gevoel uitstraalt, doet het beter bij de lezer. De lezer moet het geloven. Die regel geldt altijd voor redactionele inhoud, maar waarom zou deze niet gelden voor advertenties?”
Hoewel retro de heersende trend is, lijken de reclamebureaus niet meer op de geoliede machines die ze jaren terug waren (denk aan Mad Men). Minder mensen moeten meer produceren en daarmee wordt de basis vaak afgeraffeld, merkt Peet op. “Als je eerst goed nadenkt, een topfotograaf inhuurt voor de fotoshoot en de juiste typografie gebruikt, kán het niet anders dan dat je een eerlijke boodschap maakt in een mooi jasje.” Dat willen lezers; een boodschap die eerlijk is, intelligent en zorgvuldig samengesteld.

Het recept voor een succesvolle advertentie
Wil je als adverteerder bereiken dat jouw advertentie de lezer echt bereikt, dan denkt Peet dat je als bedrijf eerst zelf voor de goede basis moet zorgen: wat is jouw doelgroep, in welke context ga je welke boodschap brengen? Kortom; voor wie laat je wat maken en wanneer laat je dat plaatsen in welk medium? Als jij de opdrachtgever bent, loont het volgens Peet om eerst zélf te bepalen wat je wilt uitstralen. “Kijk goed om je heen, laat je inspireren door andere media-uitingen en dagelijkse dingen. Vorm je eigen mening en ga dan op zoek naar iemand die je kan helpen om dat niveau te verwezenlijken.”

Mick Peet is sinds september 2007 art director bij Het Financieele Dagblad. 

Reacties op dit artikel (0)

Dit is een bijdrage van

FD Mediagroep

Partner

Meer van deze partner
Whitepapers van deze partner