door FD Mediagroep, partner | 20 april 2017, 13:39 in Media

Ben jij al verslaafd aan podcasts?

FD Mediagroep, partner | 20 april 2017, 13:39

Podcast zijn booming in Amerika. Er ontstaan hele communities die elkaar adviseren over nieuw ontdekte podcasts. Ook in Nederland worden steeds meer mensen fan. Wie eenmaal verslingerd raakt aan het luisteren van podcasts wil alleen maar meer. Gelukkig voor de luisteraars neemt het aanbod in rap tempo toe. Met als gevolg dat er een veelzijdig audio-universum beschikbaar is, met voor ieder wat wils.

Trends
Digitaal en on demand luisteren neemt toe. Media worden in toenemende mate ‘on-the-go’ geconsumeerd. Onderweg luisteren is namelijk tijdsefficiënt voor iedereen die het druk heeft. Mensen willen bovendien luisteren op basis van persoonlijke interesses. De content moet kwalitatief en relevant zijn.

Over podcasts
Een podcast is een audiobestand dat gratis digitaal wordt aangeboden. Podcasts worden verspreid via web, apps en bekende podcastkanalen zoals iTunes en Spotify. Je kunt podcasts luisteren waar en wanneer het jou uitkomt: in de file op weg naar werk, tijdens het joggen, in bed voor het slapen gaan of tijdens die lange autorit naar je vakantieadres. De inhoud van podcasts kan heel verschillend zijn: fictie of non-fictie, interviews, talkshows, nieuwsachtergronden of spelprogramma’s. Makers worden steeds creatiever. Het medialandschap wordt daardoor steeds meer divers. Geluiden die nog weleens ondervertegenwoordigd zijn in de traditionele media, krijgen met een podcast een podium. In vergelijking met radioprogramma’s wordt er bij podcasts meer tijd genomen om een specifiek onderwerp van meerdere kanten te belichten. Ook lijkt het alsof je zelf aan het gesprek deelneemt. Die persoonlijke luisterervaring maakt dat je de volgende keer weer wil gaan luisteren.

Voordelen
Podcast hebben een zeer selectief luisterpubliek. Een publiek dat op zoek is naar verdieping met betrekking tot een specifiek onderwerp. De luisteraars zijn in hun privé-leven of professioneel sterk betrokken bij dit onderwerp. Het zijn aandachtige luisteraars en echte fans. Vanwege de relevantie van het onderwerp staan luisteraars open voor de inhoud. Podcasts bieden marketeers de mogelijkheid om innovatief te communiceren.

BNR podcasts
Sander van Meurs, marketing manager BNR Nieuwsradio: “Mensen zijn gewend om media te consumeren waar, wanneer en hoe zij dat willen. BNR Nieuwsradio wil de luisteraar hierin volledig tegemoet komen. Met de ontwikkeling van BNR podcasts is BNR Nieuwsradio zijn nieuws- en kennisaanbod verder aan het digitalisteren en personaliseren. Er zijn momenteel al 32 podcasts van BNR Nieuwsradio te beluisteren via iTunes en Spotify en daar blijft het zeker niet bij.” Als partner van een BNR podcast ben je een voorloper op het gebied van de inzet van nieuwe media. Groot bereik is oud-marketingdenken; de trefkans van potentiële nieuwe klanten zitten in een niche.

Benieuwd naar de podcasts van BNR Nieuwsradio? Klik en abonneer je met de link op een podcast naar keuze. Veel luisterplezier!

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Dit is een bijdrage van

FD Mediagroep

Partner

Meer van deze partner
Whitepapers van deze partner